دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۵۴
کد خبر: ۵۱۴۸۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۹
گزارش«شهر» از خيابان هنر در نمايشگاه بين المللي کتاب؛
خيابان هنر با حضور 30 هنرمند مطرح کشور در رشته هاي مختلف و متنوعي مانند تذهيب، نقاشي، کاشيکاري، معرق، ريسندگي و بافندگي و غيره در حاشيه سومين فرهنگسراي کتاب مستقر در بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران برپا است.

 به گزارش خبرنگار «شهر»، در امتداد غرفه مربوط به فرهنگسراي کتاب ، ميزهاي خالي متعددي چيده شده بود که با گذشت زمان به مرور با حضور هنرمندان رنگ و بوي ديگري به خود مي گرفت. اين هنرمندان که از بعد از ظهر حدودا ساعت 30/13 کار خود را آغاز کردند همگي از چهره هاي شاخص هنري کشور محسوب مي شوند که به دعوت سازمان فرهنگي هنري براي ارايه و عرضه توليدات و هنر خود پس از برگزاري چندين خيابان هنر در سطح شهر، اين بار به مصلاي تهران و نمايشگاه کتاب آمده اند.


علي خودمهر، مسوول کارگاه ها و خيابان هنر با حضور در بين هنرمندان جايگاه هر يک را تعيين مي کند و به سوالات برخي از مراجعه کنندگان نيز پاسخ مي دهد. وي اين برنامه را به کوشش موسسه هاتف شهر عنوان مي کند و مي گويد: اين برنامه در طي روزهاي نمايشگاه تا 8 شب ادامه دارد و طي آن 30 هنرمند انواع هنرهاي دستي و توليدات خود را به معرض ديد عموم قرار مي دهند. با اينکه دو سه روزي از برگزاري نمايشگاه نگذشته است ولي استقبال هنردوستان کتابخوان بي نظير است. چرا که خيابان هنر با برپايي چندين دوره در سطح شهر جاي خود را در بين مردم باز کرده است و مردم با هربار برپايي اين برنامه هر چه بيشتر با هنرها و صنايع دستي کشورمان آشنا مي شوند.


هنر سوخته!

همينطور که از کنار ميزهايي که يکي يکي با حضور هنرمندان رونق مي گيرد مي گذرم به کنار ميز «سوخته کاري» مي رسم. مرتضي نداف، اين هنر را يکي از هنرهاي قديمي ايراني عنوان مي کند که قدمتي چهار هزار ساله دارد. وي مي گويد : ابزار اوليه اين هنر درفش بوده ولي در حال حاضر با هويه کار مي کنيم. نمونه قديمي اين هنر روز استخوان پاي عقاب است که از زمان شوش باستان موجود بوده است. در حال حاضر فقط پنج يا 6 نفر در ايران اين هنر را به صورت حرفه اي دنبال مي کنند. تا الان اين هنر را از طريق اينترنت و فضاي مجازي و نيز نگارش مقاله در مطبوعات و سايت ها آموزش مي دادم. خيابان هنر فرصتي براي ارايه اين هنر به صورت چهره به چهره شد. البته اگر شهرداري خدمات بيشتر در زمينه ارتقا هنرهاي دستي کشورمان داشته باشد بسيار بهتر است.


معرقکار ، کارآفرين

خانم قرباني هنرمند ديگري است که معرق چوب انجام مي دهد. وي در معرفي هنر خود مي گويد: در اين حرفه چوب هاي تنه درخت را برش مي زنيم و روي زمينه دلخواه چسبانده و رنگ مي کنيم. وي که به گفته خود چند سال پيش به عنوان زن کارآفرين در فرهنگسراي کار تقدير شده بود، ادامه مي دهد: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در معرفي و آشنايي شهروندان با هنرهاي دستي، از سازمان ها و نهادهايي که متولي اصلي معرفي اين هنرها هستند پيشي گرفته و فضايي را طراحي کرده که در آن هنرمنداني مانند من که يک زن خانه دار است و منبع درآمدي براي تبليغ کار خود ندارد، بتواند به راحتي و بدون هزينه اي هنر خود را به مردم معرفي کند.


عکاسباشي در فرهنگسرا

در گوشه ديگري از اين خيابان، عکاس باشي با لباس هاي سنتي و محلي به چشم مي خورد. مصطفي زيبافر که با لبخند مشغول بستن شال به کمر جواني است، با لبخند خود را عکاس باشي معرفي مي کند و مي گويد: اين بار با توجه به برپايي نمايشگاه کتاب، عکس ها را هم با حال و هواي کتاب مي اندازيم. هر عکسي در عرض 4 يا 5 دقيقه آماده مي شود. اکثر مراجعه کنندگان دوست دارند با لباس و کلاه حکيم ويا پادشاه عکس ياد گاري بياندازند. در هر خيابان هنري با توجه به موضوعيت برنامه سعي مي کنم همان موضوع را در عکاسي به کار ببريم. به طور مثال در نمايشگاه عطر سيب از پشت صحنه هايي مانند زره و حرم، در باغ موزه دفاع مقدس از تفنگ استفاده کرديم. در اين برنامه نيزمحوريت کتاب از موضوعات اصلي عکاسي است.



در گوشه ديگري نيز امير حق گشا هنرمند خط ثلث مشغول خوشنويسي است. وي چهار سال است که با سازمان فرهنگي هنري در خيابان هنر همکاري مي کند و مي گويد تمام زندگي من از همين راه مي گذرد بنابراين از شهرداري و سازمان فرهنگي هنري مي خواهم هر چه بيشتر هنرمندان را حمايت کند. هنرمندان ديگري نيز با رشته هاي گوناگوني مانند طراحي چهره، بافندگي، ريسندگي، نقاشي، رنگرزي در اين خيابان مشغول کارند.


خيابان هنر همزمان با برپايي فرهنگسراي کتاب در بيست و÷نجمين نمايشگاه بين المللي کتاب ميزبان هنرمندان است.

نظر شما