يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۱
کد خبر: ۵۱۷۷۶
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۰
جشن ميلاد بانوي اسلام در موزه ملک برگزار شد
علي‌اکبر ولايتي در آيين رونمايي کتاب و افتتاح نمايشگاه «ياد باد آن روزگاران» که در سالروز ميلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله عليها) در موزه ملک برگزار شد، پايداري فرهنگ ايران‌زمين را سبب پايداري ملت ايران دانست و از حضور شخصيت‌هايي چون حاج حسين ملک در اين مرز و بوم اظهار خرسندي کرد.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي موسسه کتابخانه و موزه ملي ملک، در ابتداي اين آيين که عصر شنبه 23 ارديبهشت، در سرسراي کتابخانه و موزه ملي ملک برگزار شد، سيدمجتبي حسيني، مديرعامل اين موسسه، با تبريک ميلاد حضرت زهرا (سلام‌الله)، گفت: بنا به سنت واقف فقيد اين مجموعه، مرحوم حاج حسين ملک، در هفت عيد مذهبي در اين مجموعه گرد هم مي‌آييم.


وي ادامه داد: در سه سال گذشته سعي کرده‌ايم اين هفت آيين را با برنامه‌هاي فرهنگي ديگر نيز پيوند زنيم و امروز نيز ميلاد خجسته بانوي اسلام را با آيين سپاس از بانو عزتملک ملک، دختر ارشد مرحوم ملک، براي اهداي مجموعه‌اي شامل 99 عنوان اثر نفيس از هنر اسلامي به مجموعه ملک، همراه کرده‌ايم. موسسه ملک براي به جاي آوردن اين سپاس، اقدام به برپايي نمايشگاهي از اين مجموعه نفيس و همچنين انتشار کتابي براي معرفي آن کرده‌ است.



در ادامه اين آيين، ويدئوکليپي درباره بانو عزتملک ملک براي حاضران پخش شد و پس از آن، علي‌اکبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، به سخنراني پرداخت و اظهارداشت: مرحوم ملک يکي از افراد مثال زدني روزگار ما و فرهنگ ايران است.



وي ادامه داد: کاري که او کرد، در زماني که ايران دستخوش آشوب‌هاي متعدد، اشغال‌هاي مکرر، حضور بيگانه و زمينه‌هاي ايجاد ضعف و انحطاط در فرهنگ بود، کارستان بود. او ثروتمندي بود که ثروتش را در همين ملک به دست آورده بود و آن را وقف همين ملک و همين ملت کرد و چه بسا افراد ثروتمندي که بويي از فرهنگ و هنر نبرده‌اند.



وي با اشاره به خدمات شخصيت‌هايي چون ابومنصور، خواجه رشيدالدين فضل‌الله همداني، خواجه نصيرالدين طوسي و عضدالدوله ديلمي، گفت: در تاريخ اين سرزمين شخصيت‌هاي بزرگي را داشته‌ايم که همچون مرحوم ملک، اقداماتي کردند که سبب شد فرهنگ سرزمينشان طي قرن‌‌ها بدون گسست ادامه يابد؛ درحالي‌که اين گسست را در تاريخ ايران‌زمين بسيار شاهد بوده‌ايم.



ولايتي ادامه داد: کتابخانه‌هاي متعددي در سراسر جهان اسلام بوده است که واقفين آن‌ها نقشي اساسي در حفظ فرهنگ اسلامي داشته‌اند؛ ولي ايرانيان در اين ميان سرآمد بوده‌اند.


وي افزود: اکنون شاهديم که خلف مرحوم ملک نيز از پدر ارث برده‌اند و شرط امانت در ارث را به جا آورده‌اند و حتي از امکانات شخصي خويش، اشيايي از ميراث مکتوب و مجسم ما را که در کشورهاي ديگر به تاراج رفته خريداري کرده و به ايران بازگردانده‌اند.


ولايتي تاکيد کرد: پايداري اين ملت به دليل پايداري فرهنگ آنان است و خرسنديم از اين که همچنان شاهد حضور شخصيت‌هايي هستيم که دلشان براي ايران مي‌تپد و ثروت خود را پاي هويت ديني و ملي مردم ايران مي‌گذارند.


وي در ادامه با تاکيد بر نقش اساسي استان قدس رضوي در انتقال کتابخانه ملک به مکان فعلي، داستان اختلاف آستان قدس رضوي و اردشير زاهدي، وزير خارجه محمدرضا شاه را روايت کرد. به گفته وي، محل فعلي موسسه ملک در آن دوران توسط وزارت امور خارجه تصرف شده و به محل فرود هليکوپترهاي ارتشبد زاهدي اختصاص يافته بود.


پخش ويدئوکليپي درباره مراحل بازسازي و احياي فضاهاي مختلف موزه و کتابخانه ملک از آذرماه سال 87 تا بهار 91 و همچنين رونمايي از کتاب «ياد باد آن روزگاران» توسط علي‌اکبر ولايتي، حجت‌الاسلام شاهمرادي و رضا يساولي بخش ديگري از اين آيين بود.



«ياد باد آن روزگاران» نام کتابي است که مجموعه اهدايي بانو ملک به موسسه موقوفه حاج حسين ملک را معرفي مي کند و با همکاري انتشارات يساولي، با مقدمه آيدين آغداشلو و سيدمجتبي حسيني و به دو زبان فارسي و انگليسي منتشر شده است و از ابتداي خردادماه 91 توزيع خواهد شد.


در ادامه اين آيين، لوح تقديري از سوي موسسه «دانش گستر»، توسط علي‌ معلم دامغاني به بانو عزت‌ملک ملک اهدا شد و دامغاني تصنيفي را به مناسبت ميلاد بانوي اسلام حضرت فاطمه سلام‌الله عليها براي حاضران خواند.



افتتاح نمايشگاه «ياد باد آن روزگاران»، واپسين بخش آيين نکوداشت روز زن و جشن ميلاد حضرت زهرا(س) بود. اين نمايشگاه که مجموعه اهدايي بانو ملک را به نمايش گذاشته است، شامل آثار متنوعي از جمله منسوجات، نقاشي، اسناد، نسخه‌هاي خطي، قطعات خوشنويسي و آثار لاکي از دوره‌هاي مختلف است و آثاري از ميرعلي تبريزي و ميرعلي هروي گرفته تا ميرعماد و عبدالمجيد طالقاني و عمادالکتاب و ميرزا غلامرضا و حتي رضا مافي، هنرمند نوگراي خط نقاشي، در آن به چشم مي‌خورد.


احمد مسجدجامعي عضو شوراي اسلامي شهر تهران، هادي زاهدي رئيس كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، حميدرضا قاسمي مديرعامل سازمان موقوفات ملك وعلي ثابت نيا مديرعامل مؤسسه آفرينش هاي هنري از ديگر ميهمانان اين آيين بودند.



نمايشگاه «ياد باد آن روزگاران» تا بهمن‌ماه سال 91 در محل کتابخانه و موزه ملي ملک واقع در خيابان امام خميني(ره)، خيابان ملل متحد، پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.

نظر شما