يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۶
کد خبر: ۵۱۹۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۳
خروج چک پول ها از چرخه بازار پول و اينکه چه چيزي جايگزين آن شود و تغيير بسته سياستهاي پولي بانک مرکزي از جمله مباحث روزي است که مورد نقد و بررسي نمايندگان مجلس قرار دارد.

به گزارش «شهر» برخي از کارشناسان جايگزيني اسکناس درشت و برخي پول الکترونيکي را گزينه مناسبي براي جايگزيني چک پول مي دانند و برخي ماندن چک پول ها را مي خواهند.از اين رونظر تعدادي از نمايندگان رادر اين باره جويا شديم .آنچه در ذيل مي خوانيد ماحصل اين گفت و گواست.

 

علي اصغر يوسف نژاد در اين باره معتقد است: جمع آوري چک پول بربازار کسب و کار بي تاثير نخواهد بودو بايد پس ازجمع آوري چک پول ها، پول الکترونيکي و درشت جايگزين آن شود.

اين عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه در هيچ جاي دنيا چک پول به اين صورت منتشر واستفاده نمي شود گفت: چک پول معنا ندارد چک بايد چک باشد و پول هم بايد پول باشد.

نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اين که چک پول پديده جديدي در اقتصاد ماست افزود:اقتصادبايد برپايه يک سري اصول و پايه هاي فکري کارشناسي باشد.

 

وي با بيان اينکه درباره اقتصاد بايد قواعد اقتصادي را رعايت کنيم در خصوص لزوم بسته پولي بانک مرکزي گفت: بسته سياست هاي پولي بايد تغيير کندومحوربسته هاي سياستي و نظارتي بايد اشتغال و توليد سرمايه گذاري و ساده سازي امور باشدو مشکلاتي که دربخش صنعت و معدن هست بايد با تغيير بسته ها حل شود.

 

پيمان فروزش نيز درباره حذف ايران چک ها و جايگزين مناسب آن گفت: پول الکترونيک جايگزين مناسبي براي ايران چک ها است.

اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس نيز معتقد است: بسته سياست هاي پولي دردي را دوا نکرده است و بايد سياست کلي نوشت.

در اين باره جعفرقادري گفت: سياست هاي پولي و مالي اشکالات جدي دارد و در شرايطي که ما در تورم رکودي هستيم بايد سياست هابه گونه اي اصلاح شود که هم توليد تقويت شود و هم نقدينگي مديريت شود.

اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس در ادامه در خصوص خروج ايران چکها اظهار داشت: اگربانک مرکزي به ميزان چک پولها پول خارج نکرده باشند يعني پول جديد خلق کردند و اين به نقدينگي اضافه مي کند.

 

منبع: خانه ملت

نظر شما