يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۱
کد خبر: ۵۱۹۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۰
رييس مرکز فعاليت هاي ديني شهرداري تهران:
دهمين همايش علمي- کاربردي ائمه محترم جماعات شهرداري تهران ،از سوي مرکز فعاليت هاي ديني شهرداري تهران در شهر مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش «شهر»، در اين همايش علمي –کاربردي ،آموزش هاي تخصصي هم چون بررسي شبهات وهابيت و نقد ديدگاه هاي آن ،بررسي جريان تصوف و نقض مباني فکري آنها ،دروس اخلاق ،نهج البلاغه شناسي ،شيوه بيان تفسير ،نقش روحانيت در جذب نسل جوان به نماز و رفع شبهات فکري جوانان و بررسي و مطالعه عرفانهاي کاذب و نوظهور از سوي اساتيد مجرب به ائمه جماعات شهرداري تهران تدريس مي شود.

 

حجت الاسلام و المسلمين ناصحي مشاور شهردار تهران و رييس مرکز فعاليت هاي ديني در ابتداي اين همايش ضمن گراميداشت ولادت حضرت زهرا (س)و ميلاد بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني (رضوان الله تعالي عليه )در رابطه با پاسداري ،حفظ سنگر و رسالت تبليغ توسط جامعه عظيم روحانيت گفت: دنياي پيچيده امروز با سرعت در حال حرکت ،تحول ،پيشرفت و طرح سوالات متعدد در اذهان عمومي است و از آنجا که اين سوالات به طور مستقيم با افکار و انديشه ها و آيين ما مرتبط است پس بايد عميق تر و گسترده‌تر بينديشيم و به دانسته هاي خود بيافزاييم.

 

مشاور شهردار تهران ،روحانيون را همچون ديدباناني دانست که نبايد لحظه اي چشم از سنگر دشمن برداشته و بايد با تلاش خود ،از مرزهاي ايدئولوژي اسلامي حفاظت کنند.

 

حجت الاسلام ناصحي تصريح کرد :روحانيين بايستي تکنولوژي روز و طريقه استفاده از امکانات مدرن و ابزارهاي تبليغاتي را بر اساس پيشرفت روز دنيا فرا گيرند چرا که آشنايي و تسلط در علوم مورد نياز جوانان ،امري ضروري است.

 

رييس ستاد اقامه نماز شهرداري تهران با تبيين اهميت جايگاه هدايت و ارشاد در جامعه خاطر نشان کرد: اگر شخصي بيمار شود بايد به پزشک مراجعه کرده و به نسخه پزشک عمل نمايد تا سلامت خود را باز يابد و اگر بر خلاف آن عمل کند روزبه روز به بيماري او افزوده شده و سلامتي اش به مخاطره مي افتد. حالا اگر جامعه اي بيمار شود و فساد و فحشا و گناه در آن رواج يابد آنجا لازم است که علما ،حکما ،انديشمندان و دلسوزان دين مردم به ارشاد ،هدايت و ارائه طريق اجتماع پرداخته تا جلوي مفسده ها و معاصي گرفته شود.اگر اين چنين نگردد تعادل جامعه در هم ريخته و انسانيت در آستانه سقوط قرار مي گيرد لذا ما به عنوان يک روحاني آگاه و امام جماعت دلسوز موظفيم در ارشاد مردم به صورت هادي عمل کنيم.

 

رييس مرکز فعاليت هاي ديني شهرداري تهران افزود:قرآن مجيد قسمتهايي از زندگي حضرت نوح (ع)که مربوط به جنبه هاي تعليم و تربيت و پند و اندرز و تبليغ مي شود را دقيقا شرح داده است. آنچه درباره دعوت و تبليغ نوح (ع)در قرآن آمده ،در عين اينکه وسيله اي براي تسلي خاطر مبارک پيامبر اکرم (ص)بود،همچنين يک برنامه عمومي و همگاني را براي همه مبلغان راه خدا ارائه مي دهد.

وي ادامه داد: حوصله و صبر عجيب حضرت نوح (ع)و آن دلسوزي عجيب تر و پشتکار و استقامت بي نظيرش، سرمايه او در دعوت به آيين حق بود و شگفت انگيز تر اينکه در طول 950 سال دعوتش تنها حدود 80 نفر به او ايمان آوردند و به تعبيري مي توان گفت: حضرت نوح (ع)براي هدايت هر يک نفر به طور متوسط حدود 12 سال تبليغ و ارشاد کرده است.اين حقايق ،اهميت و جايگاه ويژه و حساس امر تبليغ و مسئوليت خطير مبلغان را نشان داده و به ما مي آموزد که در راه دعوت به آيين خداوند يکتا ،خسته نشده و هرگز از پاي ننشينيم.

 

حجت الاسلام و المسلمين ناصحي ضمن اشاره به موضوع وعظ و خطابه افزود : در شرافت و جلالت عنوان وعظ همين بس که ذات اقدس الهي پيش از همه کس آن را به خود نسبت داده و فرموده است: "ان الله نعما يعظکم به" و سپس اين منصب اعظم را به رسول مکرمش اعطا نموده و پس از پيامبر (ص)امير المومنان علي (ع) امير کلام است. آن دو بزرگوار در صدر واعظان و خطيبان تاريخ بشر و اسلام جاي دارند. هدف از وعظ و خطابه اصلاح اخلاق مردم است.

وي افزود: اين واقعيت را بايد در نظر داشت که مقصود اصلي از وعظ به حکم وراثت از انبيا عظام اصلاح اخلاق و و اعمال مردم و دور نگه داشتن آن ها از آلودگي به فساد است. البته اساسا مسئله موعظه غير از مسئله تعليم است که اصولا با هم تفاوت دارند.تعليم آموزش است ولي موعظه تذکر است،تعليم براي آگاهي است و موعظه براي بيداري ،تعليم مبارزه با جهل است و موعظه مبارزه با غفلت ،سرو کار تعليم با عقل و فکر است و سرو کار موعظه با دل و عاطفه ،تعليم چراغ است و موعظه باز کردن چشم است برا ديدن ،تعليم زبان عقل است و موعظه پيام روح ،از اين رو شخصيت گوينده در موعظه نقش اساسي دارد.

 

رييس ستاد اقامه نماز شهرداري تهران با بيان اينکه ارتقا سطح علمي ،ديني و اخلاقي روحانيين و ائمه محترم جماعات از جمله اهداف اين همايش است ،گفت:ما در جهت توسعه فرهنگ ديني،معنوي،اخلاقي و پاسداري از ارزش هاي انقلاب و اعتلاي معارف اسلامي براب منويات رهبر حکيم و فرزانه انقلاب اسلامي حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي)بايد تلاش کنيم و اين امور را به صورت ويژه در دستور کار مرکز فعاليت هاي ديني شهرداري تهران قرار داده‌ايم.

 

مشاور شهردار تهران در ادامه خاطر نشان کرد: با عنايت به فرمايش مقام معظم رهبري (مدظله العالي) مبني بر اينکه "ائمه جماعات سروقت و بدون تعطيل نمازهاي جماعات را اقامه کنند "لذا يکي از شاخص ترين اقدامات مرکز فعاليت هاي ديني شهرداري تهران رسيدگي و ساماندهي امور روحانيين و ائمه محترم جماعات شهرداري تهران بوده است،به طوري که حضور مستمر و با کيفيت امامان جماعت تاثير به سزايي در جذب پرسنل و کارکنان دين مدار شهرداري تهران داشته است. از جمله برنامه هاي که براي ائمه جماعات در نظر گرفته شده ؛آموزش حضوري و غير حضوري جهت بالابردن سطح دانش ،آگاهي و بينش آنها است.

 

حجت الاسلام ناصحي ، روحانيين و ائمه جماعات را همچون کشتي باناني دانست که کشتي انقلاب را تا رسيدن به ساحل، هدايت مي کنند ،بنابراين آشنايي با فراز و نشيب ها و شناخت افکار دشمن براي يک طلبه که سکاندار اين کشتي است بسيار لازم و ضروري مي باشد.وي اخلاص در کار ،دور نماندن از سيره پيامبر (ص) و ائمه معصومين (ع) را از مهمترين دلايل پيشرفت و موفقيت يک مبلغ دانست و گفت: ساده زيستي ،قناعت و تطابق گفتار با کردار ،هميشه از مهمترين عوامل توفيق مناديان نداي توحيد و اسلام بوده است.

 

رييس مرکز فعاليت هاي ديني شهرداري تهران با تاکيد بر لزوم آشنايي ائمه محترم جماعات با امکانات مختلف و پيشرفته روز ،خاطر نشان کرد : امروز مباحث تبليغ چهره به چهره در دستور کار بسياري از کشورها قرار دارد و اين کاري است که قرنهاي متمادي آنرا انجام داده ايم اما همين روش موثر نياز به راهنمايي دارد که نبايد از آن غافل بمانيم.

 

مشاور شهردار تهران در پايان با بيان اينکه ماندگاري فعاليت و کار يک روحاني و مبلغ در اخلاص ،زهد ،فروتني و تواضع اوست گفت: با وجود همه دشمني ها و خصومت ها شاهديم که چگونه روحانيين نقش اساسي خود را ايفا مي کنند و با اخلاق خوب ،تواضع ،فروتني و اخلاص در کارهاي خود به تبليغ دين اسلام مي پردازند.

نظر شما