چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۷
کد خبر: ۵۱۹۴۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۲
در حالي وزير صنعت وعده ارزان شدن مواد غذايي در پايان ارديبهشت را داده بود که جزئيات قيمت‌هاي جديد در بازار و وضعيت تحقق اين وعده را از معاون بازرگاني داخلي غضنفري جويا شديم. پاسخ‌هاي ضيغمي را ببينيد.

به گزارش «شهر» محمد علي ضيغمي در پاسخ به اين سؤال که آيا وعده مهدي غضنفري وزير صنعت براي کاهش قيمت‌ها در پايان ارديبهشت محقق شده است يا خير؟ اظهار داشت: آقاي وزير نگفته بودند که تا پايان ارديبهشت ماه همه کالاها ارزان مي‌شود بلکه ايشان در اوايل ارديبهشت ماه اعلام کردند تا يک ماه ديگر قيمت برخي از کالاهاي اساسي را مديريت مي کنيم تا افزايش قيمت غير منطقي نداشته باشند.

 

ران گوسفندي بسته بندي کيلو 20 هزار تومان

 

وي در واکنش به سؤال فارس در خصوص عدم کاهش قيمت گوشت قرمز گفت: وظيفه ما قيمت‌گذاري در بازار نيست اما قيمت گوشت قرمز روند کاهشي داشته است بطوريکه قيمت متوسط هر کيلو گرم گوشت ران گوسفندي پاک شده بسته‌بندي شده در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي حدود 20 هزار تومان است و قيمت هر کيلوگرم گوشت گوساله پاک شده بسته‌بندي شده حدود 12 هزار تومان است.

 

در يک ماه گذشته قيمت گوشت گوسفندي به 25 هزار تومان نيز رسيده بود که ظاهرا اقدامات صورت گرفته در بازار مؤثر بوده است.

 

مرغ از اين هفته ارزان مي شود

 

معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اين سؤال که چه اقداماتي براي تنظيم بازار گوشت مرغ انجام شده است گفت: با تفاهمنامه انجام شده با اتحاديه مرغداران و تعيين نهاده‌هاي دامي اين اتحاديه قول داده است تا از هفته جاري قيمت‌ها روند کاهشي داشته باشد.

 

وي افزود: 50 هزار تن کنجاله سويا بين دامداران توزيع شده است و حواله توزيع 50 هزار تن ديگر در هفته جاري نيز صادر شده است و اين در حالي است که متوسط مصرف اين نهاده دامي براي طيور و دام 150 هزار تن است.

 

در انتظار علوفه اعتباري و لبنيات ارزان

 

ضيغمي در پاسخ به اين سؤال که چرا عليرغم کاهش قيمت شير قيمت ساير محصولات لبني کاهش نيافته است گفت: با تأمين خوراک دام دامداران قيمت شيرخام به هر کيلوگرم 630 تومان بازگشت و براساس آن قيمت شير پاستوريزه نيز به حالت قبل خود برگردانده شد و اين کار نه با ضرب و زور بلکه با منطق اقتصادي پيش رفت.

 

وي افزود: برخي از دامداران به دليل نداشتن نقدينگي موفق به دريافت علوفه و نهاده‌هاي دامي نشدند لذا قيمت شير خود را کاهش ندادند و به همين دليل هم برخي کارخانجات قيمت محصولات لبني خود را کاهش نداده‌اند لذا تصميم گرفته شده است تا به دامداراني که نقدينگي ندارند علوفه به صورت اعتباري داده شود.

 

روغن گران نمي شود

 

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت درخصوص قيمت روغن گفت: براساس تفاهمي که انجمن توليد‌کنندگان روغن و شرکت بازرگاني ايران داشته‌اند با تأمين روغن خام شاهد ثبات قيمت‌ها در بازار خواهيم بود و در برنامه‌هاي مناسبتي نيز اين انجمن محصولات خود را با 10 درصد تخفيف عرضه مي‌کنند.

 

برنج 1800 توماني در فروشگاه هاي زنجيره اي

 

وي همچنين افزود: براي تنظيم بازار برنج با اتحاديه فرهنگيان اسکاد و اتکا تفاهمنامه‌اي صورت گرفته است تا برنج ايراني به قيمت 1800 تومان از محل برنج ذخيره‌سازي در اختيار مردم قرار گيرد.

 

بانک هاي عامل به کالاي اساسي اولويت نمي دهند

 

ضيغمي در واکنش به اين سؤال که آيا واردکنندگان کالاهاي اساسي همچنان با مشکل ارز 1226 توماني مواجه هستند اظهار داشت: بانک مرکزي در اين خصوص همکاري لازم را مي‌کند اما بانک‌هاي عامل اولويت گشايش اسنادي را به کالاهاي اساسي نمي‌دهند لذا انتظار مي‌رود در اين خصوص همکاري لازم صورت گيرد.

 

واردات 24 ميليارد دلاري کليد خورده است

 

وي افزود: واردات 24 ميليارد دلاري کليد خورده است اما روند آن به دليل آنکه شبکه بانکي کشور اولويت لازم را به تأمين مواد اوليه توليد و کالاهاي اساسي نمي‌دهد با کندي صورت مي‌گيرد لذا انتظار داريم که اين موضوع نيز رفع شود.

 

منبع: فارس

نظر شما