دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۰
کد خبر: ۵۱۹۷۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴
انتقال مجسمه «معما» اثر لوکا مورو وينو- برگزيده نخستين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي تهران- که به دليل ساخت‌و‌ساز محوطه تئاتر شهر صورت گرفته بود، شائبه‌هايي درباره نحوه نگهداري آن را در پي داشت؛ ولي اين مجسمه پس از انجام عمليات بهسازي، دوباره روبروي عمارت تئاتر شهر نصب شد.

به گزارش خبرنگار «شهر»، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در سال 85 سمپوزيومي را برگزار کرد که «نخستين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي تهران» نام گرفت. اين سمپوزيوم که موضوع آن «علم، هنر، معنويت» بود، 22 راه‌يافته و 11 برگزيده داشت.



سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در آن زمان، آثار برگزيده اين سمپوزيوم را که مواد اوليه‌ آن‌‌ها را نيز خود در اختيار هنرمندان گذاشته بود، براي نصب در ميادين و فضاهاي شهري از آنان خريداري کرد و پس از مدت‌ها نگهداري از اين مجسمه‌ها در محل برگزاري سمپوزيوم (پارک چيتگر)، آن‌ها را براي نصب در سطح شهر، به هزينه خود براي شهرداري‌هاي مناطق مختلف فرستاد.



آثار برگزيده دوم و سوم اين سمپوزيوم هم‌اکنون در باغ‌موزه هنر ايراني نصب شده‌اند و «معما» اثر لوکا مور وينو، مجسمه‌ساز ايتاليايي، ‌که چهارمين برگزيده اين سمپوزيوم بود نيز از همان سال‌ها در محوطه تئاتر شهر نصب شده بود. اما در يک سال گذشته که شهرداري در محوطه تئاتر شهر پروژه ايستگاه متروي وليعصر(عج) و بهسازي تئاتر شهر را اجرا مي‌کرد، اين مجسمه که جزئي از کارگاه بهسازي تئاتر شهر شده بود، در شرايطي نابسامان قرار داشت و گمان اين مي‌رفت که به کلي فراموش شده و در آستانه نابودي قرار دارد.



«معما» اما پس از پايان يافتن عمليات بهسازي محوطه تئاتر شهر، به محل قبلي خود بازگشت و هم‌اکنون بر پايه‌هاي سنگي خود، مقابل عمارت تئاتر شهر استوار است و هر چند گوشه‌هايي از آن در جابه‌جايي‌هاي مکرر آسيب ديده و مردم روي تنه سنگي آن يادگاري نوشته‌ بودند، اما حالا سنگ تازه‌شسته‌‌شده آن با حفره‌هايي که کار دست مور وينو است، در چهار راه وليعصر(عج) خودنمايي مي‌کند.


گزارش تصويري نصب مجدد مجسمه «معما» در پارک شهر 

نظر شما