دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۲
کد خبر: ۵۲۰۱۸
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۲
مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوا:
در حالي که در هفته گذشته تهران و شهرهاي ديگر کشور مورد هجوم ريزگردهاي عربي قرار گرفت و تا مرز اضطرار آلودگي هوا پيش رفت، باز هم مسئولان که تنها با استقرار آمبولانس در ميادين اصلي شهر به جنگ آلودگي هوا رفته بودند، پيشنهاد و راهکارهاي علمي جديدي براي مقابله با ريزگردهاي آسمان شهر مي‌دهند .اين در حالي است که بازهم عده اي پيشنهاد آب پاشي برسر تهران را داده اند.
به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، در شرايطي که ذرات معلق آسمان تهران را هنوز ترک نکرده است، محمودي، معاون عمراني استانداري تهران گفت: اگر آب پاشي و شستشوي خيابان‌ها توسط شهرداري انجام شود، به ويژه آب‌پاشي اتوبان‌هاي پرتردد، تا 80درصد از انتشار ريزگردها کاسته مي شود .
وي با پرداختن به اينکه معضل ريزگردها پديده جديدي است که طي سال هاي گذشته در شش ماهه اول سال کشور را متاثر مي‌کند و از طريق کشورهاي همسايه عربي وارد ايران مي‌شود، گفت: اقداماتي در خارج از کشور براي مقابله با اين پديده از سوي سازمان حفاظت محيط زيست در حال انجام است، اما براي کنترل ريزگردها در شهر تهران چند ماه پيش مکاتبه اي با شهرداري شد تا براي کاهش آلودگي هوا و ريزگردهاي معلق، اقدام به آب‌پاشي سطح خيابان‌هاي شهر کند، اما به رغم گذشت چند ماه از ابلاغ اين دستورالعمل شهرداري هيچ اقدامي در اين باره انجام نداده است .
محمودي بازهم توپ تقصير را به زمين شهرداري تهران پاس کاري کرد و در اظهاراتي مديريت شهري را مقصر افزايش ريزگردهاي شهر تهران عنوان کرد.
با ارايه بحث هاي غير کارشناسانه راه به جاي نمي رسد

يوسف رشيدي، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران در اين باره گفت: اينکه مطرح شده آب پاشي و شستشوي خيابان‌ها توسط شهرداري به ويژه آب‌پاشي اتوبان‌هاي پرتردد تاثير بسيار زيادي در کاهش پديده ريزگردها دارد، بحثي غيرکارشناسانه است چرا که ريزگردها مانند باران از مرزهاي ديگر کشورها وارد کشور مي شوند و با آب پاشي بر آنها نمي توان با آنها مقابله کرد.
به گفته رشيدي مگر چقدر آب مي توان بر سطح شهر پاشيد که از عهده ريزگردهاي آسمان شهر برآيد؟!

رشيدي با تاکيد بر اينکه ارايه چنين نظرهاي غيرکارشناسانه اي تنها پاک کردن صورت مسئله آلودگي هوا است، گفت: آلودگي هواي تهران بايد از منبع توليد کنترل شود. همان طور که بارها تاکيد شده منابع متحرک يکي از 2 عامل اصلي آلودگي هوا هستند .
مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران تصريح کرد: در جايي که ارايه سوخت استاندارد و خودروي با کيفيت با اهمال مواجه شده آقايان به ارايه طرح هاي تفنني مي پردازند .
رشيدي با بيان اينکه قرار بود براساس مصوبه هيات وزيران از ابتداي سال جاري سوخت با استاندارد يورو 4 در جايگاه هاي سوخت عرضه شود و آزمون مبدل کاتاليستي در ارايه برگه معاينه فني الزامي شود، گفت: تاکنون اين دو بند از مصوبه که ارتباط مستقيم با منابع متحرک از جمله خودروها دارد عملي نشده است.
به گفته وي دولت طرح‌هاي ديگري هم دارد. طرح‌هايي نظير بارورسازي ابرها که ميلياردها تومان هزينه مطالعات آن ها شده است که به اعتقاد من بارورسازي ابرها نمي‌تواند راه حل اساسي براي از بين بردن آلودگي هوا باشد. اما نکته اين است که چرا به جاي آب پاشي بر شهر تهران در روزهاي آلوده هوا اين بند از برنامه جامع کاهش آلودگي هوا که مصوبه هيات وزيران نيز هست را به اجرا در نمي اورند و همچنان بر آبپاشي بر شهر تهران اصرار دارند!

وي تاکيد کرد: گرچه معتقدم با ايجاد باران نمي توان آلودگي را کنترل کرد چرا که اين منابع توليد آلودگي هستند که بايد کنترل شوند.

قرار بود ظرف 10 سال، وضعيت هواي تهران ساماندهي شود و تا سال 88 به حالت استاندارد برسد. تاکيد برنامه‌هاي دوم تا چهارم توسعه نيز بر اين است که دولت متولي مستقيم کاهش آلودگي هواست و موظف است اين آلودگي را کاهش دهد و اين يعني هر آلاينده ساليانه يکبار فقط اجازه دارد از حد مجاز بالاتر رود. اما آلودگي هوا که همه صاحبنظران معتقدند بايد از منابع توليد کننده آن کنترل شود، هر روز دشمني قوي‌تر و بزرگ‌تر مي‌شود تا آنجا که در 2 ماه نخست سال جاري تهراني ها حتي يک روز هم هواي پاک تنفس نکردند و در عين حال 23 روز هواي ناسالم را تجربه کرده اند .
اينکه باز هم به رغم تجربه ناموفق آب پاشي 5 فروند هواپيماي سمپاش بر آسمان شهر تهران باز هم مسولان دولتي بر تاثير آب پاشي بر کاهش غلظت ريزگردها اصرارداشته و معتقدند 80 در صد آلايندگي ريزگرد ها تنها با آب پاشي شهر تهران برطرف مي شود جاي بسي تامل دارد. شايد بار ديگر مسئولان دولتي به جاي استفاده از راه حل‌هاي کارشناسي، ارتقاي کيفيت سوخت، توليد خودروهاي استاندارد، از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده و کمک به گسترش سيستم حمل و نقل عمومي ترجيح داده اند تا براي رهايي از معضلي که هر روز بزرگ‌تر مي‌شود، دست به دامن راه‌هايي نظير آبپاشي کردن تهران شوند و باز هم توپ تقصير را به زمين ديگري پاس مي دهند .
اگرچه در هفته گذشته تهران به مرز اضطرار آلودگي هوا رسيد و مطابق معمول همگان دور ميزي جمع شدند و مصوبه اتخاذ کردند اما بازهم تصميمات مقطعي گره از آلودگي هوا برنداشت و باد به داد تهراني ها رسيد .
نظر شما