سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۵
کد خبر: ۵۲۱۷۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۹
جشن گلابگيري در فرهنگسراي اشراق آغاز شد
فارغ از آلودگي‌هاي شهري و بوي دود و ترافيک پايتخت در شرق تهران به انتهاي خيابان جشنواره در فلکه دوم تهرانپارس که ميرسي عطر گل برگ‌هاي سفيد و صورتي آنچنان سرمستت مي‌کند که گويي تهران تا کاشان را براي لذت بردن از جشن گلابگيري طي کرده اي.

به گزارش خبرنگار «شهر»، فرهنگسراهاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران خدمات متفاوتي را به شهروندان ارايه مي دهند اما اين خدمات گاهي اوقات خاطره‌اي در ذهن مي سازد که ناخودآگاه هر ساله و در وقت خود تو را به سوي خود جذب مي کند.

مراسم جشن گلابگيري هر ساله در فرهنگسراي اشراق از آن دسته فعاليت‌هايي است که تعداد زيادي از شهروندان را به اين مکان فرهنگي هنري مي‌کشاند تا از نزديک شاهد اجراي اين مراسم باشند. به همين دليل هم هست كه از اوايل ارديبهشت‌ماه تلفن‌هاي مكرر براي اطلاع از روز و تاريخ برگزاري اين مراسم مجال پاسخ به دوستان فرهنگسرا را نمي‌دهد. با گذشت اين سال‌ها فرهنگسراي اشراق به عنوان متولي در اين امر قسمتي از فضاي باغ را هم به كاشت گل محمدي اختصاص داده است كه امسال براي اولين بار از گل‌هاي همين باغ كوچك براي گلاب‌گيري استفاده شد.

همزمان بارويش جوانه هاي گل هاي محمدي در سراسر کشور جشن گلابگيري در خرداد ماه در مراکز فرهنگي هنري منطقه 4 برگزار مي شود. اگرچه سرتاسر فصل بهار هر زمان پا به فرهنگسراي اشراق بگذاريد، بوي گل محمدي به مشام مي‌رسد .اين بوي زيبا و حس دوست داشتني براي دهمين سال است كه از قسمت جنوب غربي فرهنگسرا و از غرفه گلابگيري تمام فضاي فرهنگسرا را دربرمي‌گيرد.

مرد گلاب‌گير در گوشه باغ فرهنگسرا براي گلاب گيري، برگ‌هاي صورتي و خوش‌رنگ گل‌ها را در مقابل چشمان علاقه‌مندان و شهروندان حاضر در فرهنگسرا و گاهي هم خبرنگاران و دوربين‌هاي صدا و سيما در ديگ‌هاي مسي ريخته تا عصاره آن از طريق لوله‌هاي استيل يا آلومينيومي به داخل ظرف ديگر ريخته شود و گلاب ناب به دست آيد.


در سوي ديگر نيز اين گل‌هاي زيبا براي پخت مربا و تهيه گياه خشك‌شده براي استفاده در غذا همراه با عرقيات ديگر به ويژه نعنا به مشتريان فروخته مي‌شود. بطري‌هاي گلاب نيز يكي پس از ديگري به بازديدكنندگان عرضه مي‌شود. در اين بين همچنين شهروندان با شربت‌هاي گلاب پذيرايي مي‌شوند. بچه‌ها از جمله مخاطبان خاص فرهنگسرا هستند كه گاهي چنان سرگرم تماشاي اين مراسم و سرمست از بوي گلاب و گل‌هاي محمدي مي‌شوند كه بازي كردن را از ياد مي‌برند.

چرا جشن گلابگيري؟

«گلاب» يکي از عرقيات گياهي معطر به شمار مي‌رود که داراي خواص بسياري است. مراقبت و پاك كردن پوست، رفع جوش‌هاي بدن، شستشوي چشم به دليل خاصيت ضدعفوني کننده و ضدميکروبي، رفع دردهاي رماتيسمي، درمان گلودرد و بيماريهاي‌ تنفسي، تقويت قلب و معده، از بين بردن گرماي درون بدن و دفع اضطراب از جمله خواص گلاب است.


توليد گلاب به روش سنتي از قديم در ايران مرسوم بوده به طوري كه اولين بار اين عصاره معطر و پرخواص توسط ابوعلي‌سينا استخراج و گوهر گل سرخ يا جوهر گل سرخ نام گرفت. ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد اوج اجراي هنر زيباي گلاب‌گيري در مناطقي است که گل رز و محمدي پرورش مي‌دهند و با دستاني هنرمند و روحي لطيف آن را در شيشه مي‌کنند تا به دست مشتاقانش برسد.

مراسم سنتي گلابگيري فرهنگسراي اشراق نيز براي دهمين سال متوالي است که با هدف احيا سنت‌هاي بومي و ترويج فرهنگ مصرف عرقيات برگزار مي‌شود. تهيه عرقيات گياهي مانند عرق بيدمشك، نعنا و بهارنارنج مدت‌هاست كه متناسب با زمان رويش گياهان در اين فرهنگسرا رايج است.

تهيه عرقيات گياهي و عرضه آن به علاقه‌مندان به طور متناوب در طول سال در فرهنگسراي اشراق ادامه دارد و مردم مي‌توانند اين محصولات را به صورت كاملا بهداشتي و با اطمينان خاطر از نحوه تهيه، با قيمت‌هاي مناسب خريداري كنند.

اگرچه جشن گلاب و گلابگيري در روزهاي دوم و سوم خردادماه در فرهنگسراي اشراق اجرا شد اما اين مراسم تا پايان فصل بهار در فرهنگسرا ادامه دارد و شهروندان مي توانند همه روزه از ساعت 9 تا11 و 17 تا19 براي ديدن اين مراسم سنتي به فرهنگسراي اشراق واقع در فلکه دوم تهرانپارس انتهاي خيابان جشنواره مراجعه کنند.

نظر شما