سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۱
کد خبر: ۵۲۲۳۶
|
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹
شهردار تهران با انتقاد از ارائه آمارهاي غير کارشناسي و ضدو نقيض درباره خساراتهاي مترو در اثر سيلاب گفت: شهروندان در انتظار گزارشي از جنس آمارهاي غير کارشناسي باشند که به زودي ارائه خواهد شد. به گفته ي قاليباف اين آمار به مقتضاي منافعشان گاهي هزاران ميليارد و گاهي 10 ميليارد اعلام مي شود، در حالي که خسارت واقعي 21 ميليارد تومان است.

به گزارش خبرنگار «شهر»، محمدباقر قاليباف شهردار تهران صبح دوشنبه- 8 خرداد- در حاشيه بازديد خبرنگاران از تونل نيايش و پل صدر اظهارکرد: در ارتباط با مسايل فني اين پروژه به طور قطع همه ابعاد ديده شده و با توجه به اين که مسير عمومي آب هاي زيرزميني در تهران شمال به جنوب است و مسير تونل صدر نيايش شرقي غربي است يکي از مشکلات پروژه آب هاي زيرزميني محسوب مي شود اما در مورد قنات ها راحت تر مي توانيم نسبت به منحرف کردن مسير قنات اقدام کنيم ولي آب هاي زيرزميني مشکلات بيشتري را به دنبال دارند.

وي ادامه داد : در هر صورت براي جلوگيري از نفوذ هرگونه آب در مسير تونل از لايه هاي آب بند استفاده شده تا از ورود آب جلوگيري شود . اين در حالي است که در پروژه هاي قبلي ابتدا تونل ساخته مي شد و بعد با تزريق موادي خاص جلوي نفوذ آب را مي گرفتند ولي در اين پروژه براي اولين بار عايق هاي خاصي متصل شده که به طور کامل از ورود هرگونه آب جلوگيري مي کند.

 
«تونل نيايش» افتخاري ديگر براي مهندسي ايران

 
قاليباف تونل نيايش صدر را از لحاظ سرعت، کيفيت و نحوه اجرا و ساخت منحصر به فرد دانست و گفت: اين پروژه نيز در کنار پروژه هاي درياچه چيتگر، بزرگراه امام علي(ع)، شهيد زين الدين و يادگار امام (ره) از افتخارات مهندسي کشور است که امسال بهره برداري مي شود.

 
شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سؤالي درباره هزينه پروژه تونل صدر - نيايش گفت: پيش بيني اوليه براي اجراي اين پروژه يک ميليارد دلار بوده است که فکر نمي کنيم هزينه ها بيش از اين رقم شود چرا که اکنون با پيشرفت 50 درصدي در پل و 70 درصدي در بخش تونل ، هزينه ها مطابق با پيش بيني ها است.

 
قاليباف ادامه داد: سرعت کار حتماً هزينه ها را کاهش مي دهد. زماني که راه براي تردد سريع خودروها و تسهيل ترافيک باز شود با يک ضرب و تقسيم ساده خواهيم ديد که تنها در بخش صرفه جويي بنزين و موضوعات زيست محيطي چقدر کاهش هزينه ها داريم.

 
وي در خصوص بيمه بودن يا نبودن مترو و دريافت خسارت ناشي از سيلاب اخير در مترو از بيمه گذاران با تاکيد براين که مترو بيمه است، اظهارکرد: بحث‌هاي فني نبايد هيچ وقت سياسي شود. روزي که سيل وارد شبکه مترو شد روزنامه ها نوشتند که خسارات چند هزار ميليارد ريالي به مترو وارد شده اما بعد از چند روز گفته شد که ميزان خسارت 250 ميليارد تومان بوده . حالا که بحث برآورد خسارت و پرداخت آن توسط بيمه است مي گويند که ميزان خسارت 8 تا 9 ميليارد بوده است.

 
خود قضاوت کنيد زماني که توهين مي‌کنند و دروغ مي گويند هزار ميليارد تومان مترو خسارت ديده چگونه امروز مدعي اند که ميزان خسارت کمتر از ده ميليارد بوده ما از روز اول گفتيم خسارت وارده به مترو در اثر ورود سيلاب به اين شبکه حدود بيست و يک ميليارد تومان است . نه هزار ميليارد آن روز و نه هشت تا نه ميلياردي که امروز مدعي هستند.

 
وي ادامه داد : متروي تهران بيمه بوده و حالا حرف هايي مبني بر اين که فقط واگن ها بيمه بوده اند مطرح مي شود . اختلاف هايي وجود دارد که حل مي شود ، ما وقت نداريم که به اين حرف ها دقت کنيم و مي خواهيم راه را باز کنيم تا عمر و زمان مردم تلف نشود.

 
با اشاره غير مستقيم به حکم احمدي نژاد براي کارشناسي ماجراي سيلاب در مترو افزود: در آينده گزارشهايي خواهيد ديد بر اساس حکمي که داده شده که جنس آمار آن از جنس همان خسارات هزاران ميليارد تومان است.

 
از خبرنگاران اصرار، از قاليباف انکار!

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنانش بهره برداري رسمي از باغ موزه دفاع مقدس را به هفته دفاع مقدس موکول کرد و در حالي که خبرنگاران اصرار داشتند زمان آغاز پروزه باغ موزه سال 85 بوده است و او معتقد بود که زمان آغاز 86 است و در نهايت هم تسليم خبرنگاران شد و گفت: عمليات احداث باغ موزه دفاع مقدس از مدت ها پيش تمام شده است و بيش از 18 ماه است که مراسم هاي مختلف در اين مکان برگزار مي شود.

 

وي ادامه داد: اما در بخش محتوايي اين پروژه زمان بندي اش خيلي معنا و مفهوم ندارد زيرا نيازمند جمع آوري سوابق در موزه هستيم که مي تواند بيش از 10سال نيز اين فعاليت طول بکشد. در هر صورت امسال در هفته دفاع مقدس به صورت رسمي به بهره برداري مي رسد.

 
گپ و گفت بهمني و قاليباف براي اجراي قانون دو ميليارد دلاري مترو

قاليباف در ادامه از پيش بيني افزايش ظرفيت 600 تا 750 هزار نفري مترو با ورود واگن هاي جديد براي مهر 91 خبر داد و گفت: براي ترخيص واگنهاي مترو 640 ميليون دلار نياز داشتيم که شهرداري همه را پرداخت کرده و حتي سهم 50 درصد دولت را هم داده است و تمام واگنهاي موجود در گمرک آزاد شده است. ما پول مورد نياز براي اين مورد را تأمين کرديم به اين اميد که دولت بعداً پول به ما بدهد که طبق معمول حتماً نخواهد داد البته شايد هم بدهد.


قاليباف در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره قانون دو ميليارد دلاري مترو گفت: پس از دو سال فراز و نشيب و پيگيري نمايندگان مجلس هشتم، اين قانون در بودجه امسال هم تصويب شده است و بايد از صندوق توسعه ملي پرداخت شود. وي افزود: روز گذشته در مراسم افتتاحيه مجلس نهم با بهمني، رييس بانک مرکزي صحبت کرده و قول مساعد او براي اجراي قانون را گرفته است. شهردار تهران اظهار اميدواري کرد که امسال اين قانون اجرا شود.

 
فردي که قانون را اجرا نکند متکبر است

شهردار تهران در ادامه تأکيد کرد : مشکلات مترو تا زماني که موضوعات فني از يک طرف و قانون از طرف ديگر رعايت نشود حل نخواهد شد . ممکن است در شورا لايحه اي تصويب شود که مخالف نظر من باشد اما من تمام تلاشم را مي کنم که آن لايحه را با سرعت بيشتر اجرايي کنم چون قانون است . و اگر من بگويم چرا و چگونه نشانه تکبر من است . فردي که قانون را اجرا نکند متکبر است و ما بايد برابر قانون گردن بنهيم .

قاليباف خاطرنشان کرد: تا زماني که موضوعات کارشناسي را سياسي بدانيم و بر قانون گردن ننهيم مشکلات به قوت خود باقي مي ماند.


آسايش شهروندان در توسعه زير شهر است


شهردار تهران در مورد توسعه شهر در بخش فضاي زير آن گفت: هر شهري که در دنيا مردمش روي زمين آرامش دارند زير پاي آن ها خالي است و اين به معناي آن است که تأسيسات مورد نياز شهر ، کانال هاي حمل و نقل عمومي ، کانال هاي آب و فاضلاب ، پدافند غيرعامل و ... همه زير سطح بنا شده است و امروز مشکلاتي که ما در روي زمين داريم به دليل آن است که استفاده مناسبي از زير سطح نکرده ايم. ما برعکس همه دنيا اول جمعيت را مستقر مي کنيم و بعد براي آن برنامه ريزي انجام مي دهيم.


وي افزود : بايد به سمتي برويم که تجهيزات و تأسيسات زير سطح باشد تا بتوانيم روي سطح زمين با آرامش زندگي کنيم و به اين ترتيب هم هزينه ها کاهش مي يابد و هم ايمني افزايش . به طوري که اگر پروژه صدر - نيايش روي سطح زمين انجام مي شد علاوه بر حجم تملک زياد آن ، امروز به جاي يک ميليارد دلار بايد دو ميليارد دلار هزينه مي شد و همچنين زمان بيشتري نيز براي آن صرف مي شد. شهردار تهران در ادامه با بيان اين که تونل صدر - نيايش ظرفيت خوبي براي انتقال تجربه به اساتيد و دانشگاهيان است و تيم هاي مختلف فني از آن بازديد مي کنند گفت : تشکل هاي بين المللي نظير انجمن تونل در آخرين نشست خود در بانکوک راجع به اين پروژه بحث و بررسي کردند.

وي افزود: همه مشاوران و پيمانکاران اين پروژه ايراني هستند اما با توجه به اين که اين پروژه اولين تجربه است مشاوران داخلي طراحي هاي انجام شده را با نظر مشاوران خارجي انطباق مي دهند و بعد آن را اجرا مي کنند که اين نيز براي ما افتخار است که صاحبنظران خارجي که تجربه اين کار را دارند در اجراي اين پروژه با ما مشورت و همکاري مي کنند.

کسي که شفافيت مالي شهرداري را نمي بيند، چشمانش تار است

وي در ادامه راجع به شفافيت مالي در شهرداري تهران گفت : شهرداري تهران تا سال 84 به گونه اي بود که هيچ حسابرسي نمي توانست از آن انجام بشود و حسابرسان وضعيت مالي شهرداري را همواره غيرقابل حسابرسي اعلام مي کردند اما امروز شهرداري تهران در اين زمينه نسبت به شهرداري هاي ساير کلان شهرها منحصر به فرد است و وضعيت حسابرسي اش شفاف است و هر شهروندي مي تواند با مراجعه به سايت شهرداري گزارش هاي مالي شهرداري را ببيند. وي افزود: زماني که من وارد شهرداري شدم تا قبل از سال 84 حسابرسي انجام نشده بود و ما نمي‌دانستيم که بايد از کجا شروع کنيم . اما وقتي اعلام کردم که شهرداري را در شيشه اي شفاف مي گذارم اين کار را انجام دادم و امروز شفافيت مالي در شهرداري تهران وجود دارد و هر کس غير از اين را مي گويد حتماً چشمانش تار است و گرنه موضوع کاملاً شفاف است.

قاليباف در ادامه در خصوص پاسخگويي وي به خبرنگاران در دوران تصدي اش در شهرداري گفت : زماني که من در نيروي انتظامي بودم تا قبل از آن هيچ کس انتظار نداشت که بتواند با فرمانده نيروي انتظامي مصاحبه اي کند اما زماني که من آمدم اعلام کردم که خبرنگاران آزاد هستند تا هر جايي که لازم است از من سؤال کنند به جز زماني که اين سؤالات مربوط به حريم خصوصي افراد باشد و در آنجا من پاسخگو نيستم.

وقت اضافه براي گفتار درماني ندارم

وي افزود : من يک مدير اجرايي هستم و وقت اضافه ندارم تا گفتار درماني کنم . کار من اين است که کارهاي اجرايي مانند پروژه ها را انجام دهم و هر جا در اين زمينه ها نيازي بوده پاسخ داده ام . ما نمي توانيم تنها حرف بزنيم . حرف ما بايد معني داشته باشد و ما بايد کار انجام دهيم و خوشبختانه تا امروز هيچ وعده اي نداده ايم که عمل نکرده باشيم و هر تعهدي که تا پايان سال داريم ، به لطف خدا، غيرت همکاران و همت مجموعه حتماً انجام مي دهيم.

وي افزود: روزي که کلنگ احداث اين پروژه زده شد بسياري با ترديد به ما نگاه مي کردند ، اما امروز مي بينيم که هنوز هشت ماه از زمان باقي مانده و بيش از هفتاد درصد عمليات اجرايي تونل نيايش انجام شده است . ما در خدمت خبرنگاران و رسانه ها هستيم اما اين که مرتب بياييم و مدام فقط حرف بزنيم نمي توانيم مگر در شرايطي که در اتفاقاتي خاص توضيحاتي لازم باشد . من در پروژه ها معمولاً هفته اي يک بار با خبرنگاران صحبت مي کنم اما اين که حلقه صداوسيما نزديک تر به من باشد اين مشکل من نيست.

قاليباف در ادامه گفت : من مسئول سخنراني نيستم . مسئول کار کردن براي مردم هستم و بايد کار آن ها را انجام دهم و سخنران نيستم که مطالعه کنم تا جايي بتوانم مردم را نصيحت کنم اين کار من نيست وقت اضافه براي حرف اضافه زدن و مفت ندارم و هر جا لازم بود در خدمت خبرنگاران هستم.

راه اندازي مترو فرودگاه امام، 18 ماه آينده

قاليباف در ادامه در خصوص فعاليت يکپارچه مترو در تهران و حومه گفت: به جهت فني باور ما بر اين است که متروي تهران و حومه بايد يکپارچه باشد و اين تجربه اي است که در دنيا نيز هست و خود ما نيز در دوازده سال گذشته ديده ايم که اگر متروي تهران ، متروي کرج را سرويس ندهد يک روز هم نمي تواند ادامه حيات دهد و قطعاً اين موضوع در مورد اطراف تهران مانند اسلامشهر، رباط کريم و فرودگاه امام (ره) نيز صادق است . چرا که مقصد همه آن ها تهران است و متروي تهران اين آمادگي را دارد تا اين يکپارچگي را انجام دهد.

وي افزود : با اين حال دولت بايد اعتبار لازم را تأمين کند تا ما کاري را که در کرج کرديم انجام دهيم و با توافقاتي که در يک سال گذشته انجام شده هرچند دولت از ابتدا اين موضوع را قبول نداشت اما اين توافق ايجاد شد که متروي تهران تا فرودگاه امام خميني (ره) پيش رود و اميدواريم تا هجده ماه آينده متروي تهران به فرودگاه امام متصل شود و بعد از آن به ساير شهرستان هاي اطراف تهران نيز امتداد يابد.

قاليباف در ادامه در پاسخ به سؤالي در مورد واگذاري زمين هايي از سوي استانداري براي احداث گورستان دوم تهران گفت : هنوز در اين خصوص رايزني با ما نشده است.

وي در ادامه در خصوص طرح تفصيلي تهران اظهار کرد : تصويب طرح هاي جامع و تفصيلي تهران بايد مسير قانوني خود يعني کميسيون ماده پنج و شوراي عالي شهرسازي را طي مي کرد. اما قبل از تصويب در اين نهادها بايد به تأييد شوراي شهر نيز مي رسيد که در حال حاضر طرح تفصيلي تهران اين مراحل را طي کرده و ابلاغ شده است و اجراي آن کاملاً قانوني است و همه مکلف هستيم تا آن را اجرا کنيم و شوراي عالي شهرسازي و معماري، شهرداري تهران و شوراي شهر نيز در اجراي آن اتفاق نظر دارند.

وي افزود : ممکن است در طول اجراي طرح تفصيلي نياز به اصلاحاتي باشد که در خود طرح نيز پيش بيني شده که در صورت لزوم اين کار نيز در کميسيون ماده 5 و شوراي عالي شهرسازي و معماري دنبال مي شود.

قاليباف ادامه داد : روزي گفتم بر روند اجراي طرح مانند عقاب نظارت دارم علت آن اين بود که در ساير شهرها شاهد آن هستيم که طرح هايي به مرحله اجرا مي رسد اما بيشتر از 25 درصد آن اجرا نمي شود . ما مصمم هستيم طرح تفصيلي تهران تا 75 درصد اجرايي شود و 25 درصد مابقي آن نيز جاي انعطاف پذيري براي اصلاحات طرح است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد : حتماً در سازمان شهرداري و حتي در ميان مردم کساني مانند بساز و بفروش ها هستند که زياد از اجراي اين طرح راضي نيستند اما من به عنوان شهردار براي اجراي اين طرح محکم ايستاده ام و از رسانه ها مي خواهم که کار را دقيقاً رصد کنند.

وي افزود: گاهي در شوراي شهر پيش مي آيد که من نظراتي دارم که با مصوبات شورا متفاوت است اما حتماً مصوبه شورا را به دليل آن که قانون است اجرا مي کنم و نظرات من بايد مسير قانوني خود را طي کند و آنچه مهم است اين که همه ما بايد قانون را اجرا کنيم.

 
شهردار تهران در مورد ايجاد ديوارهايي براي جلوگيري از آلودگي صوتي گفت : در اتوبان هاي مختلف هر جا که لازم باشد ديوارهاي صوتي نصب مي شود که نظير آن را در بزرگراه کردستان و چمران ديده ايم و اين کار براي اتوبان صدر نيايش نيز پيش بيني شده است.

 
وي در ادامه در خصوص نحوه مديريت در شهرداري تهران گفت : نوع مديريت ما در شهرداري تهران بر اساس خرد جمعي است و خرد جمعي اساس کار ماست . به عنوان مثال در چنين پروژه اي من يک مدير هستم اما ممکن است تخصص هاي لازم را نداشته باشم که حتماً با اهل فن و خرد مشورت مي کنم و کار را جمعي پيش مي بريم.

 
شهردار تهران تصريح کرد: ما کمتر از گذشته خطا مي کنيم و سعي داريم با رويکرد سعي و خطا کار را پيش نبريم. چرا که مشورت در کارها اساس کار ماست و از نظرات همه استفاده مي کنيم.

نظر شما