دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۹
کد خبر: ۵۲۲۵۲
|
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹
راه‌اندازي خط 3 مترو از وليعصر تا مصلي؛شهريور
مدير عامل شرکت مترو تهران و حومه از ورود 280 واگن جديد به ناوگان مترو تا پايان سال خبرداد و افزود: ايستگاه هاي غربي خط چهار مترو از ميدان آزادي تا اکباتان(ارم سبز) تا پايان خرداد به بهره برداري مي رسد.

به گزارش خبرنگار «شهر» هابيل درويش در نشست خبري با اصحاب رسانه اظهار کرد: بخش مياني خط سه مترو تهران تقريبا تکميل شده است ولي با نوسانات قيمت دلار و ارز براي تهيه ريل در اين خط دچار مشکل شديم، چنانچه حتي اجناسي که خريده بوديم به ما تحويل ندادند.

 

وي ادامه داد: اما هم اکنون مشکلات در اين زمينه مرتفع شده است و در تلاشيم که تا پايان شهريور بخش مياني خط سه مترو تهران را حدفاصل چهارراه وليعصر(عج) تا مصلي تهران را به طول 7 کيلومتر با دو ايستگاه به بهره‌برداري برسانيم.

 

بهره برداري از بخش جنوبي خط 3 تا پايان سال

 

مدير عامل شرکت مترو تهران و حومه، تکميل خط سه مترو را اولويت اول اين شرکت در سال 91 عنوان کرد و افزود: بخش جنوبي خط سه نيز به طول 12کيلومتر در 6ماهه دوم امسال به بهره برداري مي رسد.

 

وي ادامه داد : بخش جنوبي خط سه مترو از ابتداي کمربندي آزادگان آغاز مي‌شود و با عبور بزرگراه آيت‌الله سعيدي، نعمت آباد، قلعه مرغي، راه آهن، منيريه و مولوي به چهارراه وليعصر(عج) مي رسد. امسال سه ايستگاه از بخش جنوبي خط سه به بهره‌برداري مي‌رسد.

 

درويش با بيان اين که احداث خط مترو حد فاصل حرم مطهر امام خميني(ره) تا فرودگاه امام (ره) از ديگر پروژه هاي در دست اجرا در سال جاري است گفت: پروژه اتصال حرم امام خميني (ره) به فرودگاه امام(ره) حدود 32 کيلومتر طول دارد که در آينده اين خط تا شهر جديد پرند ادامه خواهد يافت‌.

 

وي با تاکيد براينکه متروي حرم مطهر تا فرودگاه امام (ره) و ادامه آن تا شهر جديد پرند در قالب يک خط جداگانه و مستقل از خط يک ساخته مي‌شود گفت: تامين اعتبار اين خط مترو با توجه به اينکه در حومه شهر قرار دارد بر عهده دولت است و شهرداري در اين مورد وظيفه‌اي برعهده ندارد با اين وجود به دليل اهميت ساخت اين خط و دسترسي سريع و راحت مسافران و شهروندان به فرودگاه بين المللي، شهرداري 100 ميليارد تومان اعتبار به عنوان کمک براي اين پروژه در نظر گرفته است.

 

درويش با اشاره به اينکه دولت نيز قسط اول تعهدات خود را به ارزش 100 ميليارد تومان براي اين پروژه پرداخت کرده است خاطر نشان کرد: کل پروژه اتصال حرم تا فرودگاه امام خميني (ره) بدون احتساب واگن، ‌520 ميليارد تومان برآورد شده است که اميدواريم با پرداخت به موقع اعتبارات بتوانيم اين خط را نيز در کوتاه ترين زمان ممکن آماده بهره‌برداري کنيم.

 

وي در خصوص ادعاي مطرح شده از سوي برخي مسئولان مبني بر اينکه 85 درصد سهم بودجه عمراني مترو در سال گذشته پرداخت شده است، گفت: سال 90 شهرداري تهران 600 ميليارد تومان به مترو کمک کرد و براساس قانون حمل و نقل ريلي ، دولت نيز بايد 50 درصد هزينه‌هاي مترو را يعني معادل آن چه شهرداري پراخت کرده و به عبارتي معادل 600 ميليارد تومان به مترو مي پرداخت ، اما در قانون بودجه سال گذشته تنها 244 ميليارد تومان براي اين رديف تصويب شد که از همين ميزان نيز دولت 193 ميليارد تومان به مترو تهران پرداخت کرد.

 

مدير عامل شرکت مترو تهران و حومه در خصوص توسعه مترو به شهرک‌هاي اقماري اطراف تهران گفت: زماني پروژه‌هاي اقماري اطراف شهر از متروي تهران جدا شده بود اما سال گذشته با ابلاغ رييس جمهور اين مسئوليت به درستي به متروي تهران بازگشت. متروي تهران براي توسعه خطوط مترو به شهرک‌هاي اقماري همچون شهريار، پرديس و اسلامشهر آمادگي کامل دارد و در صورت تامين اعتبارات مورد نياز مي توانيم با سرعت نسبت به احداث خطوط مترو اقمار پايتخت اقدام کنيم.

 

وي همچنين در مورد خط 4 مترو تهران گفت: کار ايستگاه‌هاي بخش غربي خط 4 مترو نيز صد درصد تکميل شده است و پايان سال گذشته تست گرم 5/4 کيلومتر باقي مانده از خط 4 حدفاصل ايستگاه آزادي تا ارم سبز انجام شده بود اما با وقوع سيلاب اخير بهره برداري از آن به تاخير افتاد.

 

خط چهار تا پايان خرداد تکميل مي‌شود

 

درويش با افزود: ايستگاه هاي باقي مانده از خط چهار مترو تهران قطعا تا پايان خرداد به بهره برداري خواهند رسيد.

 

وي گفت: خط 6 مترو نيز از دولت آباد آغاز شده و با طي 10 ايستگاه به ميدان هفت تير متصل مي‌شود که عمليات اجرايي احداث اين خط اکنون با يک دستگاه حفار اتوماتيک در حال انجام است.

 

درويش در خصوص تجهيز واگن‌هاي مترو نيز توضيح داد: تا پايان امسال 280 دستگاه واگن وارد کشور خواهد شد که براي اين منظور حدود 620 ميليارد تومان توسط شهرداري تهران پرداخت شده و موافقت نامه براي ترخيص واگن‌هاي مترو درطول سال به امضاي شهرداري و بانک عامل صورت گرفته است.

 

وي ادامه داد: پول واگن ها بايد به صورت کاملا مساوي توسط شهرداري و دولت پرداخت شود اما با توجه به توقف چندين ماهه واگن ها در گمرک و مشکلاتي که به وجود آمده بود، شهرداري 50 درصد سهم دولت را نيز براي ترخيص اين واگن‌ها به صورت يکجا پرداخت کرد. با اين حال حدود 60 ميليارد تومان هزينه‌هاي جانبي همچون کرايه حمل و نقل کرايه دريايي و زميني و مونتاژ باقي مانده که در حال رايزني براي تخصيص اين اعتبارات هستيم.

 

مديرعامل شرکت مترو تهران و حومه در پاسخ به سوالي مبني براينکه اگر اعتبار يک ميليارد دلاري متروي تهران از محل صندوق توسعه ملي تامين شود،‌ امکان اجراي چه پروژه‌ هايي فراهم مي ‌شود گفت: در اين صورت مي‌توانيم کل خط 7 را تا پايان امسال با 10 ايستگاه و به طول 27 کيلومتر به بهره‌برداري برسانيم.

نظر شما