دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۹
کد خبر: ۵۲۲۹۲
|
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰
هشدار به تهراني ها
تب کريمه کنگو در حالي در استانهاي شرقي شيوع پيدا کرده که خبرها حاکي از رسيدن اين بيماري به تهران و حال وخيم دو شهروند به دليل ابتلا به آن است. در اين ميان دستگاههاي مسئول همچون وزارت بهداشت و صدا و سيما همچنان در زمينه اطلاع رساني و راههاي پيشگيري از اين بيماري واگيردار کم‌کاري مي‌کنند.

به گزارش «شهر» چندي قبل بيماري جديد که از طريق دام هاي آلوده از مرزهاي شرقي وارد کشور شده بود به علت ناآشنايي افراد و کم کاري در اطلاع رساني صحيح وزارت بهداشت و صدا و سيما در استان سيستان و بلوچستان و خراسان رضوي فراگير و به معضل بهداشتي جديد براي کشور تبديل شد.

 

اين بيماري که در دور جديد ورودش اخير 9 نفر را در خراسان رضوي مبتلا و جان دو نفر را نيز گرفته است طي روزهاي اخير به پايتخت رسيده است به طوريکه اکنون حال دو شهروند وخيم گزارش شده است.

 

با اين همه البته مسئولان وزارت بهداشت و صداو سيما از کنترل اين بيماري خبر مي دهند و رسيدن آن به پايتخت را انکار مي کنند.

 

يک کارشناس بهداشت با اعلام اينکه راههاي پيشگيري از اين بيماري آسان است، گفت: دامداران مي توانند با سمپاشي از انتقال اين بيماري که توسط حشراتي مانند کنه به وجود مي آيد جلوگيري کنند. ضمن اينکه مصرف کنندگان نيز مي توانند با استفاده از دستکش در زمان تماس با گوشت و نگهداري آن ظرف مدت 48 ساعت در فريزر از ابتلا به اين بيماري جلوگيري کنند.

 

علائم بيماري

 

دوره کمون بيماري به طور متوسط چهار روز و حداکثر دوازده روز مي‌باشد. معمولاً تا روز چهارم علائم غير خونريزي مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگي درد عضلاني، پرخوني صورت، پرخوني ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهاي بالاي معده مي‌باشد. علائم خونريزي از روز چهارم شروع مي‌شود که به صورت پتشي در مخاط دهان و پوست، خونريزي از لثه‌ها، بيني، معده، روده ورحم و زير پوست ناحيه ساق پا و دستها ظاهر مي‌شود. مرگ بيمار ناشي از شوک، کم خوني خونريزي شديد ريوي، عفونت منتشر و اختلال انعقادي داخل عروقي پيش رونده‌است.

 

در اينباره بخوانيد

همه چيز درباره تب کريمه کنگو

نظر شما