دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۲
کد خبر: ۵۲۲۹۶
|
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۷
رييس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي تهران با بيان پيشنهادي مبني بر اينکه به دنبال اجراي طرح «چهل‌خانه» در مجتمع‌هاي مسكوني پايتخت در هر يك از آنها يك كانون فرهنگي نيز تشكيل شود از رييس سازمان فرهنگي هنري درخواست کرد که در طرح ديگري با نام «شهروند برگزيده» كه در شورا به تصويب رسيده، همكاري كند.

به گزارش خبرنگار شهر، مرتضي طلايي در همايش مديران مجتمع‌هاي مسكوني شهر تهران كه شب گذشته در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد، با بيان اينكه بايد تحول و رويكردي ايجاد شود تا گذشته‌مان را متناسب با زمان و مكان فعلي بازتوليد كنيم، گفت: از گذشته عاملي براي انسجام و يكپارچگي در جامعه از نياكان ما و برخاسته از شريعتمان به ما به ارث رسيده كه بسيار زيبا و ارزشمند است، اما سوال اين است كه چهارچوب، مباني و زيرساخت آن فرهنگ در جامعه فعلي هست يا نه؟ و اگر نه بايد براي آن چه كار كرد؟


وي افزود: تمام ويژگي‌هاي گذشته كماكان در فطرت مردم وجود دارد و همه زمينه‌ها را در نسل معاصر مي‌يابيم ولي مشكل اينجاست كه ما نتوانسته‌ايم در بازتعريف و بازتوليد هنجارهاي گذشته متناسب با تحولات و تغييرات در دوران گذار مديريت كنيم.


طلايي ادامه داد: آيا بايد همه تقصيرها را به گردن مردم گذاشت؟ خير، آيا ما كه مسووليت اداره شهر را به عهده داريم، پروانه ساخت مجتمع‌هاي 100 واحدي را صادر مي‌كنيم توجهي به سرويس‌دهي و سرانه عمومي را پيش‌بيني كرده‌ايم؟ امروزه در مجتمع‌هاي صد واحدي و آلونك‌هاي چندمتري فضايي براي فعاليت نيست، اين قصور متوجه كساني است كه در سازندگي و اداره شهر مسووليت داشته‌اند و عمل نكرده‌اند. امروز بايد اين را بپذيريم كه آيا بايد دست روي دست بگذاريم، تحمل كنيم و بگوييم به من چه يا نه دست به دست هم دهيم و براي بهبود وضعيت و برگشت به ارزش‌هاي گذشته برنامه‌ريزي كنيم.


وي با بيان اينكه بايد مسير را به سمت و سويي ببريم كه مديران فرهيخته و دلسوخته جامعه بتوانند با تدبير براي احيا فرهنگ، شيوه‌هاي مفيد به كار گيرند، اظهار داشت: در همين محفل از رييس سازمان فرهنگي هنري درخواست كردم در طرح ديگري با نام «شهروند برگزيده» كه در شورا به تصويب رسيده، همكاري كند.

معرفي نخبگان و الگوها و سرمايه‌هاي اجتماعي در قياس محله‌اي از جمله برنامه‌هايي است كه در اين طرح بايد عملياتي شود. همچنين در كنار آن بايد در تمام مجتمع‌ها رسما كانون‌هاي فرهنگي ايجاد كنيم و براي آن در آينده رديف بودجه هم اختصاص مي‌دهيم. خود مديران به همراه جوانان تيمي را انتخاب كنند تا با آيين‌نامه و با پيش‌بيني منابع بودجه‌اي كار را به دست گيرند و برنامه‌ريزي متناسب با سياست كلان را پيش‌بيني كنند.


رييس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران همچنين به انتظارات خود از مديران مجتمع‌ها اشاره كرد و افزود: براي مناسبت‌هاي مختلف اعم از عيد و عزا متناسب با شرايط مجتمع‌ها و با شيوه‌ جمع‌آوري افكار عمومي برنامه‌ريزي كنيد و همينطور براي احيا سنت‌هاي ارزنده فرهنگ همسايگي در گذشته تمهيدات لازم را در ساختمان‌هاي خود داشته باشيد.


طلايي با بيان اينكه مسوولان و مديران بايد مانند تشكيلات عمل كنند يعني يك مسووليت واگذار كنيم و يك مسووليت بپذيريم، گفت: از شما مديران انتظار داريم سه كار را انجام دهيد. معرفي و عملياتي كردن بحث اخلاق همسايگي، حقوق همسايگي و سوم تكاليف همسايگي را به خوبي در مجموعه خود در نظر بگيريد.

همچنين سراي محله، امناي محله و مديران محلات مكلفند كه اين وظايف را پشتيباني كنند، بايد همه اين رويكردها را براي تبديل تهران به شهر قرآني، اسلامي و فرهنگي ايجاد كنيم و منابع مالي براي ارتقا اين فرهنگ اختصاص دهيم، در اين زمينه هرچه بودجه نيز لازم باشد قبول مي‌كنيم.


وي تصريح كرد: در حال حاضر شرايط تهران زيبنده يك شهر مسلمان و شيعي نشين نيست و اميدوارم با اين اقدام سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از امروز با سرعت شهر تهران را به شهر اخلاق، شهر قرآني و اسلامي و شهري زيبا تبديل كنيم.


همايش مديران مجتمع‌هاي مسكوني شهر تهران شب گذشته با تقدير از مرتضي احمدي، منوچهر والي‌زاده، مهران رجبي، داوود رشيدي و امير دژاكام و اجراي احسان عليخاني و با حضور تعداد زيادي از مديران مجتمع‌هاي مسكوني شهر تهران در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد.

در همين ارتباط بخوانيد:

خوراکيان: «چهل‌خانه» باعث ارتقا سرمايه‌هاي اجتماعي مي‌شود

نظر شما