دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۳
کد خبر: ۵۲۳۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰
همراه با گشايش نمايشگاه جهان‌نما برگزار مي‌شود
همزمان با آيين گراميداشت ولادت با سعادت حضرت علي (عليه السلام)، نمايشگاهي از اسطرلاب و ابزار سنتي نجوم در موزه ملك گشايش خواهد يافت.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك، طبق وقف نامه مرحوم حاج حسين آقا ملک واقف و بنيانگذار مجموعه کتابخانه و موزه ملي ملک هرساله به مناسبت سالروز ولادت حضرت علي (عليه السلام) جشني در اين مؤسسه برپا مي‌شود. اين جشن در روز سه شنبه مورخ 16 خرداد ماه 1391 برگزار خواهد شد.

همزمان با اين جشن نمايشگاهي از اسطرلاب‌ها و نسخ خطي مرتبط با نجوم از گنجينه ملك و ابزار و ادوات نجوم كه متعلق به موزه علوم و فن آوري است، افتتاح خواهد شد. همچنين در اين روز كارگاه آموزشي با عنوان «آشنايي با اسطرلاب و كاربردهاي آن» برپا خواهد بود.

اين كارگاه شامل بخش‌هاي «آشنايي با تاريخ نجوم» محمد باقري استاد دانشگاه در حوزه تاريخ علم، «معرفي مجموعه اسطرلاب‌هاي موزه ملك» پويان شهيدي پژوهشگر تاريخ علم و «ساخت اسطرلاب و كاربردهاي آن به‌صورت عملي» ايرج صفايي كارشناس رصدخانه دانشگاه كاشان خواهد بود.

در اين روز دو تلسكوپ نيز براي رصد خورشيد در محوطه كتابخانه و موزه ملك قرار خواهد گرفت و توضيحاتي در ارتباط با گذر زهره از خورشيد كه هر 200 سال يك‌بار اتفاق مي‌افتد – و در تاريخ 17/3/91 تكرار خواهد شد- ارائه مي‌شود.

اين كارگاه با همكاري جمعي از فعّالان انجمن نجوم ايران، شاخه آماتور، و مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك انجام مي‌شود.

نظر شما