دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۵۲
کد خبر: ۵۲۳۸۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲
مديرکل آموزش‌هاي شهروندي شهرداري تهران با بيان اينکه خانه‌هاي علم و زندگي در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران با هدف شناسايي، ساماندهي و حمايت از تشکل‌هاي داوطلب آموزش محور راه اندازي مي شود، گفت: هم اکنون ثبت نام و عضوگيري‌ براي خانه هاي علم و زندگي در سراي محلات آغاز شده است.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، محمد مشاري پيرامون راه اندازي خانه هاي علم و زندگي اظهار کرد: شهرداري تهران در راستاي وظايف ذاتي خود که فراهم کردن زمينه‌هاي رشد و ارتقاي آگاهي‌هاي شهروندي است اقدام به ايجاد خانه‌هاي علم و زندگي کرده که اين خانه‌ها مي‌توانند با توجه به اصول، سياست‌ها، موضوع و اولويت‌هاي اداره کل آموزش‌هاي شهروندي، اقدام به فعاليت‌هاي آموزشي و ترويجي در سطح 374 محله شهر تهران کنند.

 

وي با اشاره به اينکه در گام نخست شکل‌ دهي اين خانه‌ها، مشارکت اجتماعي شهروندان در قالب کانون‌هاي داوطلب مردمي آموزش محور متبلور مي‌شود، گفت: بديهي است اين کانون ها مي توانند حلقه واسطي ميان انتظارات و نيازهاي شهروندان از يک سو و اهداف و سياست هاي کلان شهرداري تهران از سوي ديگر به وجود آورده و با ارايه خدمات آموزشي ترويجي در دستيابي به آرمانشهر اسلامي نقش موثري ايفا کنند.

 

وي مهمترين اهداف راه اندازي خانه هاي علم و زندگي را در سطح 374 محله شهر تهران، شناسايي، ساماندهي و حمايت از تشکل‌هاي داوطلب آموزش محور در سطح محلات شهر تهران عنوان کرد و گفت: توانمندسازي اقشار جامعه از طريق فعال ‌سازي ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي مردمي، تقويت و گسترش مهارت ها، توانمندي ها و انگيزه‌هاي مشارکت جويي در ميان شهروندان از طريق واگذاري مسؤوليت‌هاي جدي به آنان در زمينه آموزش شهروندي و ارتقـاي کمي و کيفي خدمات آمـوزشي به مردم از طريق همياري کانون‌ها و نيروهـاي مردمي آموزش ديده و جلب مشارکت اقشار مختلف جامعه ديگر اهداف شهرداري تهران براي راه اندازي خانه هاي علم و زندگي در پايتخت است.

 

مدير کل آموزش هاي شهروندي راهبردهاي اساسي در شکل گيري خانه هاي علم و زندگي را حمايت از شکل‌گيري کانون‌هاي داوطلب مردمي آموزش محور محلات، توجه به ارزش‌هاي مربوط به اصول اساسي در کانون‌ها و حرکت در چهارچوب اخلاقيات اجتماعي و ديني، ارتقاء سطح دانش تخصصي کانون‌ها براساس موضوع فعاليت و کاربردي کردن فعاليت‌هاي آنها در اين راستا عنوان کرد.

 

مشاري ديگر راهبردهاي در نظر گرفته شده براي راه اندازي خانه هاي علم و زندگي را برنامه ‌ريزي براي تربيت تسهيل‌ گران اجتماعي از ميان فعالين تشکل‌هاي اجتماعي به منظور ترويج انديشه مشارکت اجتماعي و توانمند سازي اعضاي کانون‌هاي داوطلب مردمي آموزش محور، ترويج و توسعه آموزش‌هاي عمومي و مهارت‌هاي فردي و گروهي مورد نياز فعالان اجتماعي با به کارگيري روش‌هاي آموزش مستقيم، مکتوب و مجازي، ايجاد ارتباطات درون گروهي و شبکه‌هاي اطلاع ‌گيري و اطلاع‌رساني هوشمند در بين کانون‌هاي داوطلب مردمي آموزش محور و شناسايي ظرفيت‌هاي تبليغاتي و اطلاع‌رساني براي ظهور و بروز مشارکت هدفمند کانون‌هاي داوطلب مردمي آموزش محور در شهر تهران بر شمرد.

 

وي در ادامه با تاکيد بر برقراري ارتباط دو سويه شهروندان و کانون‌هاي داوطلب مردمي آموزش محور در خانه هاي علم و زندگي، اظهار کرد: يکي از ساختارهاي مشارکت جويانه شهرداري تهران در محلات که با مسئوليت مدير محله به منظور افزايش مشارکت‌هاي مردمي شکل مي گيرد راه اندازي کانون‌هاي داوطلب مردمي آموزش محور است.

 

مدير کل آموزش هاي شهروندي افزود: کانون داوطلب مردمي آموزش محور،غيرسياسي، غيرانتفاعي و غيردولتي هستند که در چارچوب ماموريت‌ها، مقررات و ضوابط شهرداري تهران و با رعايت قوانين موضوعه‌ کشور تاسيس و در راستاي خدمات رسـاني آموزشي و ترويجي به شهروندان در سطح محلات شهر تهران فعاليّت مي‌کنند.

 

وي در ادامه با بيان اينکه اقسام کانون‌هاي علم و زندگي شامل، کانون انديشه شهر، کانون آموزش شهروندي، کانون علمي و کانون والدين پيشتاز است، گفت:کانون انديشه شهر، کانونـي است متشکل از نخبگان و برگزيدگان علـمي، آموزشي، فرهنگي، اجتماعي که در راستاي تقويت و ارتقاي سطح فرهنگ شهروندي فعاليت مي‌ کند.

 

مشاري خاطرنشان کرد: کانون آموزش شهروندي در راستاي ارايه خدمات آموزشي و ترويجي به شهروندان و به منظور مـعرفي مؤلفه‌‌هاي شهر ايمن، متوازن و متناسب با الگوهاي شهر اسلامي ايراني فعاليت مي‌کند و کانون علمي نيز که شامل کانون‌هاي رياضي، فيزيک، شيمي، نجوم و جغرافيا است، در راستاي ارايه خدمات آموزشي و ترويجي به شهروندان به منظور شکوفايي، خلاقيت و نوآوري در شهروندان و ارتقاء شاخص‌هاي پيشرفت علمي در محله فعاليت مي‌کند.

 

مدير کل آموزش هاي شهروندي تصريح کرد: کانون والدين پيشتاز نيز کانوني است که در راستاي ارايه خدمات آموزشي و ترويجي به والدين به منظـور توانمندسازي آنان در تربيت فرزندان به عنوان شهرونداني فعال در شهري پويا فعاليت مي‌کند.

 

وي در ادامه تصريح کرد: منطقه مي‌تواند متناسب با سطح ظرفيت، توانمندي و علايق شهروندان در هر محله نسبت به تاسيس يکي از کانون‌ها با موضوعات اشاره شده اقدام کند، مشروط بر اينکه کانون‌ها در تمامي موضوعات ذکر شده در سطح منطقه تاسيس شود.

 

مشاري در ادامه در خصوص شوراي سياستگذاري راهبري خانه‌هاي علم و زندگي نيز اظهار کرد: مرجع رسمي سياستگذاري خانه‌هاي علم و زندگي و راهبري کانون‌ها در ارايه خدمات آموزش شهروندي محلات هستند که به صورت منظم در معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران تشکيل مي شود.

 

مدير کل آموزش هاي شهروندي افزود: کميسيون نظارت و ارزيابي کانون‌ها نيزعـالي‌ترين مرجع ارزيابي و نظارت بر فعـاليت کانون‌ها و رسيـدگي به شکايات واصلـه در اين زمينـه است کـه در اداره کل آموزش هاي شهروندي تشکيل مي شود.

 

وي اضافه کرد: شوراي برنامه ‌ريزي کانون‌ها نيز يکي از شوراهاي تشکيل يافته در مناطق است که وظيفه اصلي آن بررسي و تصويب طرح هاي پيشنهادي کانون‌ها است.

 

مشاري در ادامه افزود: دبيرخانه خانه هاي علم و زندگي هم که در دبيرخانه معاونت برنامه‌ريزي و توسعه اداره کل آموزش‌هاي شهروندي تشکيل شده، انجام مکاتبات، تشکيل جلسات و مستندسازي فعاليت کانون ها را در دستور کار خود دارد.

 

نظر شما