دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۳
کد خبر: ۵۲۴۰۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۹
در حالي که 16 خرداد (روز جهاني محيط زيست) در بسياري از کشورهاي جهان با اجراي برنامه‌هاي متنوع و برگزاري کنفرانس‌هاي مختلف گرامي داشته شد، جاي کشورمان در مراسم مربوط به اين روز خالي بود.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران، وحيد نوروزي مشاور معاون شهردار تهران در امور محيط زيست در اين ارتباط گفت: پنجم ژوئن (شانزدهم خرداد) روزي است که دوستداران و علاقه‌مندان به طبيعت در سراسر دنيا روز جهاني محيط زيست را گرامي مي‌دارند و البته در کشور ما نيز به جاي «روز جهاني محيط زيست»، از پانزدهم تا بيست و يکم خرداد به عنوان «هفته محيط زيست» نام‌گذاري شده تا ثابت کنيم ما بيشتر از تمام دنيا به محيط زيست اهميت مي‌دهيم!

نوروزي افزود: امسال کنفرانس  ( Rio + 20) به ميزباني برزيل از سي و يکم خرداد تا دوم تير برگزار خواهد شد و قرار است سران دولت‌ها در اين نشست مسير آينده خود را براي دست‌يآبي به توسعه پايدار در قرن 21 مشخص کنند.

وي موضوع کليدي‌ که در اين کنفرانس بر آن تأکيد خواهد شد را «اقتصاد سبز» اعلام کرد و گفت: منظور از اقتصاد سبز، اقتصادي است که بر اساس رعايت اصول زيست محيطي پايه‌گذاري شده باشد و مضمون آن طرح اين پرسش است که آيا شما هم در اقتصاد سبز نقش داريد؟

 
نوروزي با استناد به تعريف برنامه محيط زيست سازمان ملل (UNEP) از اقتصاد سبز، مي‌گويد: اقتصاد سبز، اقتصادي است که منجر به رفاه هر چه بيشتر انسان و جوامع آن‌ها ‌شود و ره‌آورد آن برابري اجتماعي و در عين کاهش معنادار خطرات زيست محيطي و جبران کمبودهاي اکولوژيکي است.

وي با اشاره به اين که هم‌زمان با روز جهاني محيط زيست و برگزاري مراسم مربوط به اين روز، از دفترچه‌اي حاوي اطلاعات زيست محيطي تحت عنوان «پاسپورت سبز» از سوي دولت برزيل نيز رونمايي شد، اظهار کرد: در اين دفترچه نکاتي در مورد چگونگي حفاظت از محيط زيست به خصوص در حين سفر آورده شده و افراد با مطالعه اين دفترچه ياد مي‌گيرند چطور بدون آسيب رساندن به محيط زيست از تعطيلات خود لذت ببرند.

نوروزي با بيان اين که دفترچه مذکور علاوه بر برزيل در کشورهاي بسياري از جمله فرانسه و آفريقاي جنوبي نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد، تصريح کرد: قرار است پاسپورت سبز بين تماشاگراني که از سراسر دنيا به منظور تماشاي بازي‌هاي جام جهاني 2014 به برزيل سفر مي‌کنند نيز توزيع شود.

وي با ذکر اين نکته که سازمان ملل در وب سايت خود نقشه‌اي قرار داده که در آن برنامه‌ها و کنفرانس‌هايي که به مناسبت روز جهاني محيط زيست در کشورهاي مختلف جهان در حال برگزاري است را به نمايش در آورده، اضافه کرد: جاي تأسف است که با وجود شعارهايي که در زمينه محيط زيست داده مي‌شود، در اين نقشه هيچ گونه فعاليتي براي ايران تعريف نشده است.

مشاور زبست محيطي معاون شهردار تهران در پايان خاطرنشان کرد: در حالي که حتي کشورهايي مانند امارات و کويت نيز به مناسبت روز جهاني محيط زيست برنامه‌هاي مختلفي را تدارک ديده‌اند، ما در زمينه محيط زيست فقط شعار مي‌دهيم.

نظر شما