دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۱
کد خبر: ۵۲۷۳۵
|
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۶
شهردار تهران در مراسم افتتاح ايستگاه نيروهوايي:
شهردار تهران از اتصال خط چهار مترو به خط پنج تا چند روز آينده و بهره برداري از بزرگراه امام علي (ع) در ماه رجب سال آينده خبرداد.

به گزارش خبرنگار «شهر»،دکتر محمد باقر قاليباف امروز _شنبه 27خرداد_ در مراسم راه اندازي ايستگاه نيروي‌هوايي از خط چهار متروي تهران ، با اشاره به حادثه اخير ورود سيلاب به مترو و انتقاد از اظهار نظرهاي غيرکارشناسي و سياسي درباره اين موضوع،اظهارکرد: سيل غير قابل پيش بيني است و همه مردم شاهد فعاليت ها هستند. در آن روزها نيز تنها در تهران سيل رخ نداد، در ديگر شهرها نيز اين حادثه روي داد و با خسارت هاي صدها ميلياردي و تلفات جاني همراه بود اما هيچ هياتي براي رسيدگي به اين رخداد مشخص نشد و فقط براي تهران هيئت رسيدگي تعيين شد.

 

وي ادامه داد: البته ما نسبت به اين اقدام معترض نيستيم و از کنترل، بازرسي و نظارت استقبال مي‌کنيم و پاسخ هاي روشني در اين رابطه داريم.

 

شهردار تهران با اشاره به اينکه ما در کارهايمان در عين توجه به همه موضوعات، پاسخ لازم را نيز براي آنها داريم، اظهار کرد : اگر دغدغه ما به جاي کار و خدمت، توجه به کارهاي فرعي و غير قابل قبول باشد فرصت را از دست داده ايم.

 

وي به گزارش هفته گذشته در خصوص علل وقوع حادثه ورود سيلاب به مترو اشاره کرد و گفت: اين رفتارها ، رفتارهاي کارشناسي نيست و اهل فن ، نخبگان، افکار عمومي و کساني که در موضع قضاوت قرار دارند فهيم تر از آن هستند که اين موضوعات بخواهد تاثيري بر ايشان داشته باشد.

 

شهردار تهران تاکيد کرد: وظيفه ما در اين فرصت به دست آمده تلاش کردن است.ما مسئول هستيم خدمت کنيم و مردم هم منصف ترين افراد براي قضاوت کارکرد مسئولان هستند و بهترين قضاوت را مردم مي‌کنند. بايد تلاش کنيم کارمان را انجام دهيم.

 

قاليباف با بيان اينکه بزرگترين چالش مردم تهران آلودگي هوا و آلودگي صوتي است که طول عمر را کاهش مي دهد ، گفت: اين معضل هيچ راهي ندارد جز اين که حمل و نقل عمومي را توسعه دهيم و براي خودروهاي شخصي محدوديت ايجاد کنيم. حرف، سخن و مقاله مشکل را حل نمي کند و با اين اقدامات مي توان به مردم کمک کرد.

 

وي در ادامه خاطرنشان کرد : بايد تلاش کنيم خط 3 مترو که از جنوب شهر و بزرگراه آزادگان شروع شده و پس از پشت سر گذاشتن ميدان راه آهن ، چهار راه ولي عصر(عج) ، بزرگراه شهيد صياد شيرازي ، بزرگراه شهيد بابايي به ازگل و شهرک شهيد محلاتي مي رسد، به بهره برداري برسد. اگر اين کار انجام شود کدام انسان عاقلي است که با وجود مترو و خطوط بي آر تي از ماشين شخصي با بنزين گران استفاده کند.

 

وي تصريح کرد: البته با اين امر که قبل از توسعه حمل و نقل عمومي در تردد خودروهاي شخصي محدوديت ايجاد کنيم ، مخالفم . ابتدا بايد اقدامات ايجابي و سپس اقدامات سلبي را انجام دهيم.

  

مترو امروز بزرگترين مجموعه اجتماعي شهر است

 

قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه در مترو امروز دو نگاه وجود دارد اظهار کرد: روزي که ايستگاه ميدان انقلاب افتتاح شد عنوان کردم که ديگر مترو يک مجموعه و سازه عمراني نيست بلکه يکي از بزرگترين مجموعه هاي اجتماعي است که روزانه بيش از 2.5ميليون نفر در آن رفت و آمد مي‌کنند و به طور ميانگين بيش از 35 دقيقه وقت در آن مي‌گذارند که مي‌توان آنرا با زمان حضور در کلاس درس و يا مساجد مقايسه کرد.

 

شهردار تهران با بيان اينکه افراد از لحظه اي که وارد مترو مي شوند تا زماني که از آن خارج مي شوند 30 تا 40 دقيقه زمان سپري مي کنند ، تصريح کرد: از اين به بعد مترو يک گذر فرهنگي است و بايد تاثيرات آموزشي، فرهنگي ، مشارکت پذيري ، تربيتي، آموزش همگاني، دين و اخلاق شهروندي در آن مورد توجه قرار گيرد.

 

قاليباف با اشاره به ساعات پيک و ازدحام و شلوغي قطارهاي مترو در بخشي از ساعات روز گفت: در اين بخش شرمنده مردم هستيم . شايد به دليل ازدحام جمعيت توجه و نگاه مردم متوجه کار فرهنگي نشود اما در بخشي از روز امکان مشاهده فعاليت هاي فرهنگي و آموزشي در مترو وجود دارد و اميدوارم روزي برسد که با خريد واگن هاي بيشتر سر فاصله حرکت قطارها به دو دقيقه کاهش يابد که شاهد چنين انبوه جمعيتي نباشيم.

 

وي در ادامه با بيان اينکه کار عمراني چه با سرعت پيش رود و چه به کندي انجام شود زحماتي براي مردم دارد گفت: زندگي کردن در شهري مثل تهران هر پروژه اش براي افرادي منافع دارد و براي برخي ديگر زحمت به دنبال دارد .با بهره برداري از چنين پروژه هايي که آسايش مردم را به دنبال دارد و خدمت محسوب مي شود، بدون شک آنهايي هم که دچار زحمت شدند در ثواب اين کار خير شريک خواهند بود.

 

توسعه جنوب و شرق؛ اولويت نخست 

شهردار تهران با اشاره به اينکه در مناطقي همچون 13 و 14 زحمات فرزندان شما در شهرداري تهران مشهود است ، خاطرنشان کرد: روزهايي که کار را در شهرداري شروع کرديم قول داديم که به جنوب و شرق تهران با اولويت رسيدگي کنيم و در عين توجه به موضوعات محلي و کوچک از موضوعات مهم و زير ساختي نيز غافل نشويم.

 

وي در ادامه گفت: موضوعاتي همچون آسفالت، فضاي سبز، توجه به مساجد، سراي محلات فعاليت هاي ديني، آموزش، بهداشت و سلامت در هر محله و در هر بخشي از شهر در حال انجام است که البته تا نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم.

 

تعريض خيابان‌ پيروزي و دماوند؛ يکي در آغاز و ديگري در پايان راه

 

شهردار تهران با اشاره به اينکه بعد از اتمام جنگ ، در همين منطقه ساکن شدم و از آن زمان توجه به زير ساخت هاي ميدان کلاهدوز و احداث تقاطع غير همسطح مطرح بود، اظهار کرد : فکر نمي کردم بيش از 20 سال از آن زمان بگذرد تا اين امر محقق شود ، امروز شاهديد که اين ميدان ساخته شده همچنين اتوبان شهيد ياسيني که تا سه راه آزمايش امتداد دارد يکي ديگر از کارهاي زير ساختي در اين منطقه است.

 

وي اظهارکرد: تعريض خيابان دماوند نيز که از دغدغه هاي هميشگي بوده ، روزهاي آخر کار را سپري مي‌کند و تعريض خيابان پيروزي نيز با صدها ميليارد تومان در حال اجرا است.

 

خط چهار مترو تا چند روز آينده به خط پنج متصل مي‌شود

 

قاليباف افزود: خط چهار مترو از منتها اليه شرق تهران تا چند روز آينده به خط پنج در ايستگاه اکباتان مي رسد . با اين اقدام خط شرقي غربي در تهران ايجاد مي شود که در اين چند سال يکي از اقدامات بارز زير ساختي در تهران است.

 

بزرگراه امام علي ماه رجب سال آينده به بهره برداري مي رسد

 

وي با اشاره به اينکه احداث بزرگراه امام علي(ع) نيز بيش از 30 سال در دستور کار قرار داشت، خاطرنشان کرد: اميدوارم با تلاش همکاران من و همراهي مردم سال آينده در همين زمان و در ماه رجب بزرگراه امام علي(ع) که از محروم ترين مناطق تهران عبور مي کند، افتتاح شود.

 

شهردار تهران افزود: اين بزرگراه از مناطق محروم شرق و جنوب عبور کرده و به مزار شهدا و حرم امام خميني(ره) در بهشت زهرا(س)مي رسد و مي تواند تحولي اساسي در مناطق محروم ايجاد کند.

 

شهردار تهران با بيان اينکه بيش از هزار ميليارد تومان تملک ملک در مسير احداث بزرگراه امام علي(ع) داشتيم که در بافت فرسوده مناطق 7، 13، 14، 15 و 20 انجام شد ، گفت: با بهره برداري از اين بزرگراه از دارآباد خودروها از شمالي ترين نقطه تهران تا بهشت زهرا(س) بدون چراغ قرمز و توقف مي توانند حرکت کنند.

 

قاليباف ادامه داد: ويژگي اين بزرگراه اين است که بر خلاف بزرگراه هاي قبلي که با عرض زياد خود ميان دو محله فاصله ايجاد کرده و مشکلات اجتماعي به وجود مي آوردند اين مشکلات را ايجاد نخواهد کرد چرا که در دو طبقه احداث شده که طبقه بالا براي دسترسي محلي و طبقه پايين دسترسي بزرگراهي و براي شهروندان مشکلي ايجاد نخواهد کرد.

 

وي با بيان اينکه شهر تهران مثل کارگاهي فعال مشغول به کار است که البته براي مردم نيز زحماتي به دنبال دارد، گفت: بر اساس قول هايي که داديم تلاش مي کنيم با همه مشکلات کار را پيش ببريم که اميدوارم با دعاي خير شما همراه شويم.

 

قاليباف به تملک املاک معارض در پروژه امام علي(ع) اشاره کرد و گفت: ما بر اساس قيمت کارشناسي و به روز ملک را مي خريم .پول ما نيز متعلق به بيت المال است از طرفي نمي توانيم اجحاف کنيم و از طرفي هم نمي توانيم قيمتي که خود افراد مايلند به آنها بدهيم.

 

وي با اشاره به اينکه در تملک مسير بزرگراه امام علي(ع) 7 هزار مورد مذاکره براي ملک وجود دارد گفت: به خاطر تورمي که وجود دارد تلاش مي کنيم طول دوره پرداخت خريد ملک که به طور قانوني شش ماه تعيين شده ، 2 ماهه انجام شود تا به مردم ظلم نشده و بتوانند سريع براي خود ملک جايگزين تهيه کنند؛ چراکه در مدت 6 ماه اتفاقاتي در مورد قيمت ها رخ مي دهد .

 

شهردار تهران در ادامه گفت: سال گذشته در اين موقع تصميم گرفتيم بزرگراه امام علي (ع) را ادامه دهيم و امروز بالغ بر 94 درصد از اين 7 هزار ملک ، تملک شده و در سراسر مسير کار پيش مي رود.

نظر شما