يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۹
کد خبر: ۵۲۷۵۱
|
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
آغاز جام ملتهاي 2012 دو ديدگاه فرهنگي اجتماعي را در مقابل هم قرار داد. گروهي نمايش بازي‌ها را يک اقدام فرهنگي مثبت و مناسب به منظور جذب مخاطب براي سينماها مي‌دانند و گروهي با مخالفت با اين موضوع وظيفه دستگاه‌هاي فرهنگي را تنها توليد محتوا مي‌دانند.

به گزارش خبرنگار «شهر» همزمان با آغاز مسابقات فوتبال يورو 2012، و پخش مستقيم اين بازي‌ها از تلويزيون، بعضي از مديران سينما به اين فکر افتاه‌اند تا با نمايش اين بازي‌ها در سينما سهمي از بازار 150 ميليون بيننده اين بازي‌ها را داشته باشند تا شايد رونقي به سينماهاي خلوت سال 91 ببخشند. اما اين اقدام با مخالفت نيروي انتظامي و شرط «اکران فقط براي آقايان» روبه‌رو شد که در نهايت در روز آغازين بازي‌ها ماجرا با پلمپ و فک پلمپ شدن دو سينماي پايتخت پايان يافت. هرچند بنا بر اخبار رسيده سينماي برخي شهرستان‌ها در حال اکران فوتبال اند تا کنون مشکلي نيز از اين اکران گزارش نشده است.

 

مجموعه‌هاي فرهنگي به فکر توليد محتوا باشند

سردار ساجدي‌نيا فرمانده انتظامي تهران بزرگ روي توليد محتوا تاکيد دارد و مي‌گويد: مجموعه‌هاي فرهنگي کشور که متولي فرهنگ هستند نبايد دغدغه پخش فوتبال از سينماها را داشته باشند بلکه آنها بايد به مسائل سينمايي و نظارت و توليد محتوا در فعاليت‌هاي خود اهتمام داشته و آنها را تقويت کنند.

 

هميشه به دنبال آسانترين راهيم

اما محمد هادي منبتي مدير عامل موسسه تصوير شهر به عنوان موافق پخش فوتبال از سينماها معتقد است: آسانترين راه هميشه بهترين راه نيست، متاسفانه در بحث هاي فرهنگي و هر آنچه به عرصه عمومي متعلق است هميشه به آسانترين راه متوسل مي شويم و از خيلي تدابير و تمهيدات که مي تواند تجربه انباشت شده را دراختيار جامعه قرار دهد تا امنيت اخلاقي را در کنار تخليه هيجاني به سازگاري لازم برساند منتفي مي کند، تماشاي بازي هاي فوتبال درسالن هاي سينما ازجمله اين تمهيدات است.

 

منبتي بر اين عقيده است که نمايش فوتبال در سينما مي‌تواند به مخاطب سينماي ايران کمک کند و فرهنگ تخليه هيجاني مشترک را کاراتر سازد. 

 

 

جوانان گزينه‌هاي فراواني دارند

امان‌الله قرايي مقدم استاد جامعه شناسي دانشگاه تربيت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» مي‌گويد: عدم نمايش اين بازي‌ها کمک مثبتي به جامعه نمي‌کند. جوانان به امکانات فراوان ديگري دسترسي دارند که هنگامي که ما خوراک مناسب را به آن‌ها ندهيم ممکن است جذب رسانه‌هاي بيگانه شوند که عمدتا در کنار پخش فوتبال به القا افکار و عقايد سياسي اقتصادي خودشان مي‌پردازند که بر جسم و روح جوانان تاثير گذار خواهد بود.

 

قرايي مقدم با تاکيد بر اينکه بايد از اين فرصت‌ها استفاده کرد مي‌افزايد: جامعه ما يک جامعه سنتي است و از هر نوع تفکر جديد مي‌ترسند.

 

کمک تماشاي ورزش به ايجاد همدلي

اين استاد دانشگاه با بيان اينکه خانواده مي‌تواند بسياري از بحران‌هاي اجتماعي و فردي پيشگيري کند مي‌گويد: تماشاي بازي‌هاي ورزشي با خانواده، علق و علاقه، محبت و دلبستگي در بين افراد خانواده را افزايش مي‌دهد و همدلي و همبستگي و وابستگي پيوند مي‌تواند بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي را رفع کند.

 

فوتبال به سينما کمکي نمي‌کند

وي مي‌افزايد: تحقيقات ما نشان مي‌دهد حتي سر يک سفره نشستن در جلوگيري از اعتياد مفيد است.

قرايي مقدم در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ضعف سينماي امروز ما در جذب مخاطب مي‌گويد: سينما به دليل محدوديت‌هاي فيلم‌ها جاذبه‌اش را از دست داده‌ است و نمايش فوتبال نمي‌تواند امتيازي براي سينماها باشد.

نظر شما