يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۳
کد خبر: ۵۲۸۱۷
|
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶
ميرجلال‌الدين كزازي، مصحح و شاهنامه‌پژوه، که براي نخستين بار داستان‌نويسي مي‌کند، در حال نگارش داستان زندگي فردوسي، شاعر شهير ايراني است.

به گزارش «شهر»، کزازي در اين باره گفت: كاري نوآيين را آغاز كرده‌ام و نخست‌بار به نوشتن داستان پرداخته‌ام و به گونه‌اي زندگي فردوسي را در پيكره‌ داستاني مي‌نويسم. اين به راستي داستان است و زيست‌نامه‌ نيست؛ زيرا ما از زندگي اين سخنور بزرگ ايران نوشته‌ي چنداني در دست نداريم و آن اندك هم كه رسيده، بيش‌تر افسانه‌رنگ است.

او در ادامه عنوان كرد: اثر از دو ديد داستاني است؛ نخست آن‌چه از فردوسي رسيده، پندارينه است و نه تاريخ. من هم آن‌چه را مي‌نويسم، پندارينه است؛ نه مرور تاريخ زندگي فردوسي از روي رد و نشان‌هاي تاريخي. اين‌ پندارينه‌ها در پيكره‌ داستاني از پي هم مي‌آيند؛ پس نمي‌شود مرور مكتوب‌هاي تاريخي باشد. بخش‌هايي را من به بايستگي داستان مي‌آورم تا داستاني از زندگي فردوسي را به معنايي باز‌گو كند. رمان از ديد سوم‌كس است؛ يعني روايت بازگفتي است. پيداست داستاني درباره‌‌ي فردوسي است و لابد به تاريخ هم گاه مي‌پردازم؛ زيرا داستاني تاريخي است. آن‌چه در پيوند با فردوسي است، در پيكره‌ي داستان به آن پرداخته مي‌شود.

كزازي توضيح داد: اين كار برايم آزموني تازه است و مي‌خواستم طبعم را در اين زمينه بيازمايم؛ براي همين دست به نوشتن داستان بردم. البته پافشاري ناشر (نشر معين) هم مرا انگيزه داد تا به اين كار روي آورم. از ياد نبايد برد پيش‌تر در كتابي كوچك زندگي خاقاني را براي نوجوان‌ها در پيكره‌ داستاني نوشته بودم؛ اما اين تجربه برايم تازه است؛ زيرا داستاني بلند را مي‌نويسم؛ كاري كه تا كنون نكرده‌ام. وسوسه‌ نوشتن داستان نداشتم؛ اما كم‌وبيش، كنجكاو بودم و مي‌خواستم گامي در اين ره بزنم.

منبع: ايسنا

نظر شما