به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهرداد تقيزاده افزود: نكتهاي كه كمتر در مورد آن صحبت شده اين است كه انسان محوري در حوزه ترافيك در مقابل چه چيزي قرار دارد كه بايد پاسخ داد: خودرو محوري، يعني با محدود كردن حركت خودروهاست که انسان محوري معنا و مفهوم پيدا ميكند.
وي اظهار كرد: براي تحقق انسان محوري در ترافيك بايد بخش مهم بودجه صرف ساخت و ساز در زمينه حمل و نقل عمومي شود و البته ايجاد امكاناتي مثل ساختن پيادهروهايي كه مردم را به سمت ايستگاههاي مترو و اتوبوس هدايت كنند نيز از اهميت ويژهاي برخورداراند، ضمن اين كه سيستمهاي هوشمند و مكانيزه در حوزه حمل و نقل عمومي نيز بايد مورد استفاده قرار گيرند.
مشاور شهردار تهران گفت: ساخت و ساز براي خودروها بايد رو به كاهش بگذارد تا مفهوم انسان محوري معنا و مفهوم پيدا كند و در پنج، شش سال اخير با توجه به توسعه خطوط تندرو اتوبوسراني (BRT) و تسريع در زمينه ساخت خطوط مترو، جهش خوبي در اين زمينه به وجود آمده و حمل و نقل داراي ارزش و جايگاه ويژهاي شده است.
وي تصريح كرد: البته در مقايسه با كشورهاي پيشرفته دنيا راه درازي در پيش داريم و نقطه موفقيت حمل و نقل زماني است كه بتوانيم دارندگان خودروي شخصي را از خودروهايشان پياده كرده و كاري كنيم تا با علاقه و انگيزه سوار مترو و اتوبوس شوند.
هر خط مترو و بيآرتي كه راهاندازي ميشود، جاي خالي ندارد
تقيزاده افزود: آن گروه از مردم كه خودروي شخصي دارند كماكان براي تردد در تهران از آن استفاده ميكنند و به وسايل نقليه عمومي بي توجه هستند و اين در حالي است كه سالانه چند صد هزار دستگاه خودروي جديد به معابر تهران اضافه ميشوند و يكي از دلايل آن اين است که «انسان محوري» را در مقابل «خودرو محوري» نديده و هر دو را با هم توسعه دادهايم.
وي اظهاركرد: مردم ما براي استفاده از وسايل نقليه همگاني نياز به فرهنگسازي ندارند و حتي به حد افراط تمايل به استفاده از حمل و نقل عمومي دارند تا جايي كه وقتي يك خط مترو يا بيآرتي راهاندازي ميشود، مردم بيش از حد متعارف از آن استفاده ميكنند و اصلاً جاي خالي ندارند و همين ازدحام بيش از حد يكي از مشكلات هميشگي مترو و بيآرتي است.
مشاور شهردار تهران گفت: البته در كشورهاي ديگر هم به همين شكل است يعني اين طور نيست كه مردم به خاطر آلودگي هوا سراغ حمل و نقل عمومي بروند بلكه آنها شرايط را مقايسه ميكنند و ميبينند استفاده از وسايل نقليه عمومي از نظر زمان يا هزينه به نفع آنهاست، ضمن اين كه شرايطي مثل پيادهروهاي استاندارد و مناسب يا ايستگاههاي تميز و مرتب نيز ميتوانند آنها را به عدم استفاده از خودروي شخصي ترغيب و تشويق كند.
وي تاكيد كرد: در اين كشورها مردم به راحتي سوار اتوبوس و مترو ميشوند و در وسايل نقيله عمومي روزنامه و كتاب ميخوانند و ديگر نيازي به رانندگي ندارند و وقتي ميبينند با استفاده از حمل و نقل عمومي هم زودتر، هم ارزانتر و هم آسانتر به مقصد ميرسند، طبعاً سراغ ماشين شخصي نخواهند رفت.
ايستگاه متروي تجريش مردم شميران را متروسوار كرد
تقيزاده افزود: به طور مثال وقتي ايستگاه متروي تجريش راهاندازي شد، بسياري از مردم شميران كه ماشين شخصي داشتند نيز به استفاده از مترو روي آوردند اما اگر در همين خط ازدحام بيش از حد ايجاد شود، طبعاً تعدادي از مسافران دو باره به استفاده از خودروي شخصي بر ميگردند، بنا بر اين توسعه حمل و نقل عمومي بايد هم از نظر كمي صورت گيرد و هم از نظر كيفي و ازدحام بيش از حد مسافر در نهايت منجر به كاهش كيفيت و در نتيجه كاهش مطلوبيت حمل و نقل عمومي ميشود.
مشاور عالي شهردار تهران در امور حمل و نقل و ترافيك در پايان خاطرنشان كرد: نكته مهم اين است كه بحثهاي هوشمندسازي و استفاده از فنآوري ارتباطات (IT) هدف نيست بلكه ابزاري براي رسيدن به هدف ارائه خدمات هر چه بهتر و بيشتر به مردم است و بايد ببينيم استفاده از روشهاي هوشمندسازي چقدر به نفع مردم بوده است.