شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۱
کد خبر: ۵۳۰۰۶
|
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۱
نشست سفراي کشورهاي خارجي و مديران فرهنگي شهر تهران برگزار شد
سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با هدف افزايش تعامل فرهنگي و هنري ميان ايران و ديگر کشورها، نشست سفراي کشوهاي خارجي و مديران فرهنگي شهر تهران را با حضور 50 سفير و دبير اول مقيم تهران برگزار کرد.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران،‌ در اين نشست که در محل باغ موزه هنرهاي ايراني برگزار شد ، امير خوراکيان، رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، مسئولان اين سازمان و جمعي از سفراي کشورهاي مختلف حضور داشتند. معرفي عمده فعاليت ها و مراکز سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در قالب فيلم مستند، سخنراني اميرخوراکيان و سفراي ژاپن، نيکاراگوئه و مصر و ارائه ديدگاه هايشان از بخش هاي عمده اين نشست بود.



خوراکيان: نتيجه توسعه تعاملات فرهنگي در عرصه بين‌الملل، خدمت به بشر است



رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در نشست سفراي کشورهاي خارجي و مديران فرهنگي شهر تهران گفت: نتيجه توسعه تعاملات فرهنگي در عرصه بين الملل خدمت به بشر است.



خوراکيان در اين نشست که در باغ موزه هنر ايراني برگزار شده بود، ضمن خير مقدم به ميهمانان حاضر گفت: مسئولان شهرداري نه تنها در اين محفل که هميشه خود را ميزبان شما مي‌دانند و خدمتگذاري ميهمانان عزيزي که از کشورهاي مختلف در ايران حضور دارند، براي ما افتخار است.وي با اشاره به اين نشست گفت: نشست حاضر قطعا براي ما بسيار شادي آفرين است، زيرا در کنار هم هستيم و درباره موضوع مهم فعاليت هاي فرهنگي هنري صحبت مي‌کنيم.


رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ادامه داد: موضوع مهم ديگر اين است که مسائل فرهنگي و هنري از قداست بسياري برخوردارند.



خوراکيان با اشاره به ديدگاه شهردار تهران افزود: شعار اصلي دکتر قاليباف اين است که شهرداري از مجموعه‌اي خدماتي به نهادي اجتماعي تبديل شود و حضور مردم در اداره شهر نقش اصلي را داشته باشد، به همين دليل کار فرهنگي اهميت ويژه اي و جايگاه ممتازي يافته است.وي تاکيد کرد: اميدوارم اين جايگاه با تعامل با کشورهاي گوناگون افزايش يابد و تبادل تجريبات اتفاق بيفتند.



وي در ادامه درباره ظرفيت‌هاي اين سازمان گفت: سازمان فرهنگي هنري شهرداري کانون فعاليت هاي فرهنگي شهر تهران است و بيش از 300 مرکز فرهنگي را در تهران اداره مي کند.



خوراكيان با انتقاد از کم بودن تعامل اين سازمان با مراکز فرهنگي ديگر کشورها گفت: در سفرها و بازديدهايي که از ديگر کشورها داشتم، دريافتم که پس از دو دهه از تاسيس اين سازمان، ميزان آشنايي ديگر کشورها با فعاليت هاي ما محدود است و اکنون اين ما هستيم که بايد به طور جدي خود را معرفي کنيم. درسايه اين شناخت است که تعامل بيشتر و بهتر شکل مي گيرد.




رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران با بيان اينکه نشست امشب را به فال نيک مي گيرم، گفت: اين نشست مي تواند مقدمه اي باشد براي اينکه خيابان‌هاي فرهنگ و هنر ايران را در ديگر کشورها معرفي کنيم و کشورهاي ديگر هم تجربيات فرهنگي خود را در معرض ديد مردم ما قرار دهند.



خوراکيان در خاتمه گفت: نتيجه اين تعامل و افزايش خدمات فرهنگي، کمک بيشتر به بشريت و سعادت واقعي انسان ها خواهد بود.



سفير ژاپن: هم دلي از هم زباني بهتر است

 كين ايچي كومانو، سفير ژاپن در اين نشست سخنان خود را با شعري از مولانا آغاز کرد و گفت: پس زبان محرمي خود ديگر است ، همدلي از همزباني خوشتر است.


وي که سخنراني خود را به زبان فارسي ارائه داده بود، ادامه داد: بايد مسير و توجه همه ما اين شعر مولانا باشد



سفير ژاپن با اشاره به نحوه تحقق اين هدف گفت: بهترين ابزار براي هم دل شدن مردم فرهنگ و هنر است که مي تواند دل هاي مردم سراسر جهان را به هم نزديک تر کند.



وي با اشاره به برنامه هاي مختلف فرهنگي در ايران گفت: در چند ماه گذشته چند برنامه فرهنگي در ايران براي معرفي فرهنگ ژاپن برگزار شد، از جمله برنامه هايي در فرهنگسراهاي سرو و ارسباران که جاي تشکر از سازمان فرهنگي هنري شهرداري دارد.




سفير نيکاراگوئه: نيازمند تعامل فرهنگي با کشورهايي نظير ايران هستيم



ماريو بارکرو بالتودانو، سفير نيکاراگوئه در ايران با اشاره به پيشينه فرهنگي ايران و تاثيرگذاري فرهنگ اين کشور، گفت: ما نيازمند تعامل فرهنگي با کشوري مانند ايران هستيم.




وي با اشاره به اينکه تهران شهر زيبايي براي زندگي است، گفت: اگرچه شهروند دائمي تهران نيستم، اما از زندگي در اين شهر لذت مي برم، زيرا تهران شهري بسيار زنده است.




سفير نيکاراگوئه با اشاره به متن سخنراني خود گفت: وقتي از من خواسته شد تا امشب سخنراني کنم، در ابتدا تلاش کردم تعريفي از فرهنگ ارائه دهم، اما براي فرهنگ بيش از 600 تعريف ارائه شده است.



ماريو بارکرو بالتودانو تاکيد کرد: اما ما امشب قرار است درباره فرهنگ مردمي حرف بزنيم که از مهمترين زيرشاخه هاي فرهنگ است.




وي با اشاره به سابقه فرهنگي ايران گفت: ايران قرن هاست به همه دنيا فرهنگ غني خود را نشان داده و ما در امريکاي لاتين از اين غنا برخوردار نيستيم.




سفير نيکاراگوئه در خاتمه گفت: با توجه به اين فرهنگ غني، ما نياز به همبستگي و تعامل بيشتر داريم و با اين تعامل در مسير اصلاح گام برمي داريم.

نظر شما