يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۳
کد خبر: ۵۳۰۴۲
|
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲
با برقراري ارتباط موثر بين نگارخانه‏ها و سازمان زيباسازي؛
ناصر پلنگي، هنرمند نقاش، در پنجمين آيين قدرداني از نگارخانه‌هاي برتر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران که عصر دوشنبه پنجم تير، در موزه امام علي(ع) برگزار شد، گفت: اگر ارتباطي ارگانيک بين نگارخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري و سازمان زيباسازي وجود داشته باشد، فضاي شهر دگرگون مي‌شود و آثار خلاقانه جوانان روي ديوارهاي شهر مي‌رود.

به گزارش «شهر»، ناصر پلنگي، نقاش درباره اقتصاد هنر گفت: همه‌چيز در ارتباط با هنر ساده شروع مي‌شود و جدا از کميت اتفاق مي‌افتد. خلاقيت مهم‌ترين مسئله در جريان‌هاي فرهنگي است و بدون آن طاق نصرت اتفاق مي‌افتد. کار فرهنگي يعني طرح خلاقيت. اساسا زمانه ما زمانه خلاقيت است و همان‌طور که زماني دوران گلادياتورها بوده و زماني ديگر ساحت علم، امروز را کساني به دست گرفته‌اند که خلاقيت دارند و اگر آن‌را ناديده بگيريم، از زمان عقب مي‌مانيم.





وي در ادامه شناسايي استعداد، حمايت و هدايت را از عناصر اساسي رونق در اقتصاد هنر دانست و با اشاره به رشد هنرمندان بزرگ در فضاي محدودي چون گالري سيحون، گفت: بايد بدانيم چه کيفيتي در اين فضا وجود داشته که استعدادها را شناسايي مي‌کرده و بدانيم چگونه از اين استعدادها حمايت مي‌کرده و به چه صورت آن‌ها را هدايت مي‌کرده که تقليد و تکرار نکنند و پيشرو باشند.




اين نقاش سپس با اشاره به تکراري شدن آن‌چه سازمان زيباسازي در حوزه نقاشي‌هاي ديواري انجام مي‌دهد، گفت: تصويرسازي‌هاي کتاب کودک در حال تبديل شدن به نقاشي‌هاي ديواري تهران هستند؛ درحالي‌که ما تاريخي هفت هزارساله داريم. ديوارنگاري در جهان يک پديده هنري است و هويت شهر را مي‌سازد؛ ولي ما با تصويرسازي‌ يا تکرار مينياتورهاي تزئيني در شهر که منوپل عده‌اي خاص شده است، ديوارهاي شهر را رنگ مي‌کنيم. ولي اگر ارتباطي ارگانيک بين نگارخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري و سازمان زيباسازي وجود داشته باشد، اين فضا دگرگون مي‌شود و آثار خلاقانه جوانان روي ديوارهاي شهر مي‌رود. پلنگي تاکيد کرد: کشوري که به هنر با ديد ابزاري نگاه کند، جايگاهي در هنر جهان نخواهد داشت و جامعه‌اي که به هنر اهميت ندهد، جوانانش را از دست مي‌دهد.



هنر خاورميانه را به مديران بشناسانيم 

وي سپس با اشاره به لزوم هدايت جريان‌هاي هنري بر اساس کدهاي موجود در رويدادهاي هنري دنيا از جمله پديده‌اي به نام هنر خاورميانه، گفت: آگاهي دادن به مديران فرهنگي در اين زمينه‌ها، مهم‌تر از برگزاري جشنواره‌‌ها و طاق‌نصرت‌هاست.

اين نقاش افزود: امروز هنر از مدرنيسم گذشته و به پست‌مدرنيسم و ترانس مدرنيسم رسيده و آن‌چه مي‌تواند ما را از مدرنيسمي که در جايگاه تاريخي خاص خود ارزشمند است، بيرون آورد، هنر منطقه‌اي و خاطره و فرهنگ قومي است. در حيطه ارتقاي دانش مديران براي حرکت‌هاي آوانگارد، پيشنهاد مشخص من، آموزش ضمن خدمت براي آنان با استفاده از استاداني است که بر حوزه‌ اقتصاد هنر اشراف دارند.




وي اظهارداشت: اگر نجنبيم هنر ايران و هنر جوان ناديده گرفته مي‌شود يا با نگاه کاربردي با آن برخورد خواهد شد.

نظر شما