دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۶
کد خبر: ۵۳۰۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰
مراسم بافت فرش برج ميلاد تهران و رونمايي از فرشي با عنوان «هر گردشگر يک گره» شب گذشته _5 تير_در سالن سعدي مرکز همايش هاي بين المللي برج ميلاد تهران با حضور مسئولان کميسيون ملي يونسکو برگزار شد.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي برج ميلاد تهران، در ابتداي اين مراسم فرزاد هوشيار پارسيان مديرعامل برج ميلاد تهران گفت: دور هم جمع شده ايم تا پايان بافت يک فرش را جشن بگيريم فرشي که با خوشسليقگي به نماد نزديکي فرهنگ ها و نشانه اي براي همدلي مردمان نقاط مختلف جهان تبديل شده است.

 

وي افزود: هنر فرش‌بافي از قديمي ترين هنرهاي ايران است که هنوز هم با وجود پيشرفتهاي فناوري، نقوش فرشهاي ايراني زبانزد جهانيان هست و از بافتهاي هنرمندان اين سرزمين با احترام ياد مي شود.

 

به گفته هوشيار، از اين فرش در مکاني رونمايي مي کنيم که خود هويتي نمادين دارد و با رويکردي فرهنگي ساخته و هدايت شده است. در ادامه اين طرح زيبا، گره آغازين فرش جديدي در برج ميلاد زده مي شود. فرشي که گره هايش را گردشران اين سازه مي زنند.

 

در ادامه اين مراسم احمد صادقيان حامي بافت اين فرش از گروه ستاره کوير يزد گفت: هر گردشگري گره اي زد براي گشايش نقش هايي از جنس تاريخ و معماري،فرهنگ و هنر زادگاه فرش نيز باغ دولت آباد يزد بود.

 

وي افزود: اشتياق گردشگران داخلي و خارجي ما را به نقش خاطر زدن ترغيب مي کرد. خاطراتي از جنس کهن ايراني و نقش هايي که هر يک نمادي از اصالت فرهنگ و هنر است.

 

به گفته صادقيان،اين قالي ابريشمين که تصاويري از جاذبه هاي تاريخي و گردشگري شهر يزد مانند باغ دولت آباد يزد، آب انبار 6 بادگير، نارينقلعه ميبد، مسجد جامع فهرج، سرو ابرکوه، آتشکده زرتشتيان، ميدان اميرچخماق و مسجد جامع يزد را در قالب هشت تصوير خشتي به رخ مي کشاند، در باغ ثبت شده در فهرست ميراث جهاني دولت آباد، توسط 57 هزار گردشگران داخلي و خارجي شهر يزد گره زده شد. اين فرش در ابعاد 230 در 140 سانتي متر و با 25 رنگ در طول 28 ماه بافته شده است.

 

وي تصريح کرد:يک هزار و 860 گره در طول و يک هزار و 200 گره در عرض با 60 رج در مجموع دو ميليون و 230 گره را بر تار و پود اين فرش بوجود آورده است. بافت اين فرش که نمادي از همبستگي ميان گردشگران داخلي و خارجي با همه فرهنگ ها و رسوم است، ماه گذشته پس از 18 ماه، تمام و اکنون در مراسم رونمايي و هديه آن به يونسکو هستيم.

 

تارجا ويرتانن، رئيس دفتر منطقه اي يونسکو هم در اين برنامه بافت فرش هر گردشگر يک گره را کار خلاقانه و ساده اي دانست و گفت: به همين شيوه مي توان تقارن فرهنگ ها را حفظ کرد.

 

محمدرضا سعيدآبادي، دبيرکل کميسيون ملي يونسکو در ايران از ديگر سخنرانان اين مراسم بود.

 

وي گفت: قالي نماد بسياري از آيين ها و ديدگاهها و فرهنگ ايراني است. ميراث فرهنگي ما که شامل ميراث مادي و ناملموس است در اين فرش به کار برده شده و درست در مکاني که در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيده بافته شد.

 

در اين مراسم به صورت نمادين از ده نفر از گردشگراني که در باغ دولت آباد يزد، گره اي به اين فرش زده بودند تقدير شد و شرکت کنندگان در اين مراسم در سالن رودکي، هر يک با زدن يک گره بر فرش برج ميلاد، بافت اين فرش را آغاز کردند.

نظر شما