دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۳
کد خبر: ۵۳۱۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۹
گزارش«شهر» از دومين جشنواره بازي‏هاي رايانه‏اي
شهرداري تهران از ساخت بازي‏هاي رايانه اي در حوزه شهري حمايت مي‏کند. اين را معاون امور اجتماعي و فرهنگي اين نهاد مي‏گويد. بدين ترتيب اين اميد مي‏رود که در سومين نمايشگاه و جشنواره بازي‏هاي رايانه‏اي اين امکان فراهم شود که جانشين شهردار شهرمان ، راننده اتوبوس،... و يا حمايت رفتگر محله‏مان شويم.

به گزارش خبرنگار «شهر» امروزه تکنولوژي در تمام سطوح زندگي نفوذ کرده و بازي رايانه اي نيز به عنوان يک پديده فرهنگي و اجتماعي در ميان اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان طرفداران فراواني دارد.

 

از طريق بازي ها و شخصيت سازي، هويت سازي و اخلاق سازي صورت مي گيرد و به وسيله بازي ها مي توان نظام ارزشي را در يک جامعه منتشر کرد.اما باوجود اين اهميت تا چندسال پيش کودکان و نوجوانان ما فقط از توليدهاي کشورهاي ديگر استفاده کردند و مديريت فرهنگي کشور حضور منفعلي در اين حوزه داشت.

 

هم اکنون توليد اين بازي ها بعد از سال‌ها غفلت مسئولان مورد توجه قرار گرفته و در طول چندسال گذشته شاهد توليد بازي هاي رايانه اي ايراني هستيم به نحوي که در طول چند سال گذشته شاهد توليد بازي هاي بسياري متناسب با فرهنگ و هويت کشورمان هستيم که به نظر مي رسد اين مهم از دست آوردهاي تشکيل بنياد بازي هاي رايانه‌اي و اجراي برنامه‌هايي از جمله برپايي نمايشگاه و جشنواره بين‌المللي بازي هاي رايانه تهران است.

 

دور اول برگزاري اين جشنواره و نمايشگاه با توجه به حجم کم توليدات بازي‌هاي رايانه اي در مکاني کوچک تر و به شکل محدودتري برگزار شد اما برپايي اين فستيوال موجب شد انگيزه بازي‌سازان براي توليد و عرضه محصولات‌شان افزايش يابد تا دومين دوره اين نمايشگاه امسال با حضور 60 شرکت بازي ساز و بخش هاي متنوع‌تر، شور بيشتر و در وسعت بزرگتري به مساحت 18هزار مترمربع در شبستان مصلي امام خميني(ره) برگزار شود که سه و نيم برابر مساحت محل برگزاري دوره اول در محوطه برج ميلاد است.

 

برپايي نمايشگاه و جشنواره بين‌المللي بازي هاي رايانه تهران در اين وسعت فرصت بسيار مناسب و ارزشمندي براي نمايش توانمنديهاي متخصصان و هنرمندان ايراني و ظرفيت کشور در توليد بازي‌هاي رايانه‌اي بود که امسال نيز در دومين دوره خود با استقبال بازي سازان و مخاطبان آن به ويژه جوانان و نوجوانان موجب شد.به صورتي که اگر در طول 6تا 10 تير سري به نمايشگاه مي زديد از ديدن اين حجم توليدات بازي هاي رايانه اي و شرکت هاي بازي ساز و مخاطبان بسياري که به اين نمايشگاه آمده بودند متعجب مي شديد.

 

ثبت بيش از 5/1 ميليون بازديدکننده از نمايشگاه بار ديگر نشان داد که اين حوزه بيش از پيش نيازمند برنامه ريزي، فرهنگسازي و سرمايه گذاري متوليان عرصه فرهنگ و هنر کشور است و لازم است که تصميم گيران کشور توجه بيشتري را براي حمايت هاي مادي و معنوي از فعالان اين عرصه داشته باشند.

 

البته در طول برگزاري دوره دوم شاهد حضور مسئولان رده بالاي کشور از جمله رييس جمهوري در اين نمايشگاه بوديم که در بازديد خود از اين نمايشگاه بر قدرتمندي موثر بازي هاي رايانه اي بر مسائل فرهنگي و دست آوردهاي به دست آمده در اين حوزه در سال هاي اخير تاکيد کرد.

 

هم اکنون ديگر نهادها از جمله شهرداري تهران نيز به اين موضوع ورود پيدا کرده و آمادگي خود را براي حمايت از توليد بازي هاي رايانه اي اعلام کرده اند. در همين رابطه ايازي معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران از حمايت اين نهاد از توليد بازي هاي رايانه اي با موضوع هاي شهري خبر داد.

 

بازي‌هاي رايانه‌اي و خانواده

 

تنوع بخش هاي مختلف و توجه به موضوع بازي‌هاي رايانه‌اي و خانواده از ديگر ويژگي‌هاي نمايشگاه و جشنواره بين‌المللي بازي هاي رايانه تهران امسال بود.در اين دوره از نمايشگاه فعالان صنعت بازي هاي رايانه‌اي کشورمان آخرين توليدات خود را در معرض ديد اقشار مختلف مردم بويژه خانواده ها و گروه هاي مختلف اجتماعي قرار دادند.

 

اين بخش، در جهت ارتقاي سطح آگاهي خانواده‌ها در زمينه استفاده از بازي هاي رايانه اي و انتخاب صحيح گيم براي کودکان و نوجوانان با توجه به نظام رده بندي سني توانست خدمات مناسبي به خانواده ها ارائه کند و با استقبال مخاطبان خود مواجه شود.

 

تست هوش هيجاني يکي از بخش هاي اصلي غرفه خانوده بود که با نصب دستگاه به مغز کاربران و تست هيجان در زمان بازي به منظور تست ميزان امواج مغزي و افزايش ضربان قلب کاربر انجام مي‌شود.

 

همچنين مشاور خانواده در بخش «سينما با موضوع اخلاق خانوده» در زمينه هاي مختلف به خانواده‌ها مشاوره رايگان ارائه داد.در بخش ديگري از اين غرفه، تصاويري از بازي هاي رايانه اي در ديواره غاري مجازي به نمايش داده شد و کاربران با رده بندي اين گيم ها آشنا شدند.

 

علاوه براين کاربران بالاي 18 سال در اين بخش مي توانستند با حضور در غرفه مثبت 18از بازي هاي مختص خود استفاده کنند و در عين حال با نحوه رده بندي سني بازي هاي رايانه اي آشنا شوند.

 

راه اندازي سايت اسراء

 

راه اندازي سايت اسراء با هدف اطلاع رساني درباره رده بندي سني بازي هاي رايانه اي ، از ديگر دست آوردهاي نمايشگاه بين المللي بازي‌هاي رايانه‌اي تهران بود که در اهداف خود ترويج نظام ملي رده‌بندي سني بازيهاي رايانه‌اي را دنبال مي کنند.

 

در اين سايت تخصصي عنوان بازي هاي رايانه اي براساس رده بندي سني به کاربران ارائه مي شود و خانواده ها با مراجعه به اين سايت (www.esra.org.ir) مي توانند از عناوين بازي هاي رايانه اي مناسب براي فرزندانشان آگاه شوند.

 

ارائه اين خدمت در دل بخش خانواده نمايشگاه با استقبال خانواده ها روبرو شد.

 

حضور 8 کشور دنيا در نمايشگاه بازي هاي رايانه اي تهران

 

اين نمايشگاه علاوه بر نمايش توانمندي هاي شرکت ها و بازي سازان ايراني، به محملي براي رايزني و تبادل اطلاعات کارشناسان داخلي و خارجي در حوزه توليد، عرضه و تبليغ بازي هاي رايانه اي تبديل شد و فعالان اين عرصه با استفاده از فرصت ايجاد شده، توانستند تعامل مناسبي با ديگر هم صنفان خود در جريان نمايشگاه داشته باشند.

 

بنابراين گزارش شرکت‌هاي بازي سازي 8 کشور دنيا در دومين نمايشگاه بين المللي بازي‌هاي رايانه‌اي تهران حضور يافتند و آخرين دستاوردهاي خود در عرصه بازي هاي رايانه اي را ارائه کردند. در اين دوره شرکت هاي بازي سازي از کره جنوبي، ايتاليا، ژاپن، فرانسه، مالزي، ترکيه، امارات و بلغارستان حضور داشتند که از جمله آن مي توان به شرکت هاي بازي ساز index ، purplemaru، xssoftware و neomobaile اشاره کرد.

 

دانشگاه ها در گود توليد بازي هاي رايانه‌‎اي

 

حضور 6 دانشگاه از سراسر کشور در نمايشگاه وجشنواره بازي هاي رايانه اي تهران از ديگر مسائل قابل توجه اين جشنواره بود که آخرين دست اوردهاي خود در عرصه بازي سازي و آموزش را در نمايشگاه بازي هاي رايانه اي تهران به علاقه مندان ارائه کردند.

 

همچنين در نمايشگاه بين المللي بازي‌هاي رايانه‌اي تهران 12نشريه تخصصي بازي‌هاي رايانه‌اي حضور يافتند.

 

در حاشيه برگزاري اين نمايشگاه نيز بيش از 30 کارگاه آموزشي براي فعالان اين عرصه برگزار شد و برنامه سازان ايراني و خارجي در تعامل دو سويه راه هاي بهبود فرآيند توليد بازي هاي رايانه اي را به بحث و تبادل نظر گذاشتند.

 

بنابراين گزارش برپايي اين نمايشگاه و استقبال گسترده مردم از آن نشان داد که از طريق برنامه ريزي در حوزه بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌توان به غني سازي اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان اهتمام کرد.

 

اعمال قانون کپي رايت، نهادينه سازي نظام رده بندي سني، برنامه ريزي براي اقبال هرچه بيشتر کودکان ايراني به محصولات وطني و پرهيز از تهيه بازي هاي مخرب از ديگر موضوعاتي است که مي بايست دست اندرکاران عرصه بازي هاي رايانه اي براي آن برنامه ريزي کنند.

نظر شما