دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۳
کد خبر: ۵۳۲۵۰
|
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۷
سازمان فرهنگي هنري امسال 10 جشنواره برگزار مي‏کند
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در اولين نشست خبري خود در سال 91 به مهمترين دستاوردهاي سال 90، اولويت‌هاي موضوعي در سال 91 و ويژه‌ برنامه‌هاي اين سازمان در تابستان امسال اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار «شهر»، امير خوراكيان در ابتدا به تجميع بخش‌هاي مختلف اين سازمان در ساختمان جديد اشاره كرد و گفت: تجميع معاونت‌هاي فرهنگي و هنري و نيز روابط عمومي سازمان باعث صرفه‌جويي در مكان،‌ مصرف انرژي و امكانات مشترك است كه بيش از ماهانه 50 ميليون تومان صرفه جويي در پي دارد.

وي با بيان اينكه در سال 91 با مطالعات در اسناد فرادستي،‌ وضعيت شهروندان و نيازسنجي از آنها و نيز تحليل وضعيت فرهنگي اجتماعي شهر تهران اولويت‌هاي موضوعي را تعيين كرديم كه به هدفمندي بيشتر و محتواي دقيق‌تر در برنامه‌ها كمك مي‌كند و از پراكنده‌كاري پرهيز مي‌شود، افزود: رويكردهاي موضوعي سازمان را بر طبق محورهاي اصلي «هويت اسلامي ايراني، ديني، انقلابي و ملي»، «تعالي سبك ايراني اسلامي» و «مديريت تغييرات فرهنگي» تعيين كرديم البته براي داخل سازمان نيز اولويت‌هاي درون سازماني و جهت‌گيري‌هاي مشخصي را تبيين كرديم.


اخلاق عمومي مهمترين جهت‌گيري سازمان در سال 91

خوراكيان اخلاق عمومي را قله اصلي جهت‌گيري‌هاي اين سازمان در سال 91 عنوان كرد و ادامه داد: ارتقا فرهنگ مطالعه و كتابخواني با توجه به وجود 80 كتابخانه كه به صورت شبكه در تهران به يكديگر متصلند، افزايش روحيه شادي و نشاط و كاهش فشارهاي رواني، افزايش مصرف توليدات ايراني و كاهش كالاهاي خارجي، تهديد فرهنگ اسراف و تجمل‌گرايي با توجه به رويكردهاي در سال 91 بنا به ديدگاه مقام رهبري كه در سال جديد تبيين شده است،‌ ارتقا فرهنگ و آيين همسايگي با تاكيد به آپارتمان‌نشيني، ارتقا فرهنگ عفاف و پاكدامني، گسترش فرهنگ انضباط اجتماعي و قانونگرايي و ارتقا سواد رسانه‌اي و حفظ حريم خانواده از موضوعاتي است كه به طور جدي بر روي آنها متمركز مي‌شويم .



فرهنگسرا جمعه‌ تعطيل نيست

وي تصريح كرد: بر اين اساس چند ويژگي در سال جديد مطرح شده كه مهمترين آنها اين است كه فرهنگسراها در روزهاي جمعه تعطيل نباشد. بنابراين خانواده‌هاي تهراني مي‌توانند در روزهاي تعطيل از ويژه‌برنامه‌هاي اين مراكز برخوردار شوند. بخش مقدماتي اين برنامه تا پايان ماه رمضان در فرهنگسراها فعال مي‌شود و بخش اصلي از بعد از ماه رمضان تا پايان سال پيش‌بيني شده است.




رييس سازمان فرهنگي هنري با بيان اينكه با بسته‌هاي فرهنگي جامع به استقبال صورت‌مساله‌هاي شهروندان مي‌رويم، ادامه داد: اين بسته‌ها به صورت پرتابل در هر فرهنگسرا مستقر خواهد شد و براي زمان كوتاه آن فرهنگسرا را تبديل به فرهنگسراي موضوعي خواهد كرد و براي همان موضوع يك بستر فرهنگي مناسب ارايه مي‌دهد كه از نيمه‌هاي سال 91 شاهد اين خروجي خواهيم بود.



تحول جدي در حوزه آموزش سازمان فرهنگي هنري

وي به ايجاد تحول جدي در حوزه آموزش اشاره كرد و گفت: يكي از اين تحولات استانداردسازي آموزش در تمامي مناطق است. در گذشته سيستم‌هاي آموزشي در فرهنگسراها متفاوت بود كه در سال جديد اين استانداردسازي در رشته‌هاي آموزشي به طور جامع و يكدست اتفاق مي‌افتد. ارتقا كيفي آموزش با توليدات آموزشي و ايجاد عناوين جديد متناسب با ماموريت‌هاي سازمان از ديگر تحولات در اين زمينه است. همچنين علاوه بر آموزش‌هاي عمومي، رشته‌هاي جديدي طراحي شده است و بيش از 200محصول در حوزه آموزش حتي در رشته‌هاي عمومي آموزشي داراي پيام‌هاي آموزش شهروندي،‌ اجتماعي و مهارتي به شهروندان ارايه مي‌كنيم.



پيوند با مساجد؛ روي‏کرد جدي 91

خوراكيان با اشاره به رويكرد ديگر سازمان در سال 91 اظهار داشت: امسال سرشار از توليدات و محصولات فرهنگي هنري خواهد بود. انتظار شهروندان از سازمان فرهنگي هنري دريافت محصولات فاخر است. پيش‌بيني شده امسال به طور غير قابل ملاحظه‌اي و به طور مكرر شاهد توليدات فرهنگي هنري در موضوعات مختلف باشيم.


وي پيوند برنامه‌ها با كانون‌ها و مساجد را در سال پيش رو بسيار جدي تلقي كرد و افزود: استفاده از اين پتانسيل و حضور مردم و پيوند برنامه‌ها با مساجد از ديگر رويكردها در تحقق اهداف و برنامه‌هاي سازمان است.



برگزاري 10 جشنواره در طول سال

رييس سازمان فرهنگي هنري با بيان اينكه در سال جاري 10 جشنواره تدارك ديده شده است، گفت: بزرگداشت مناسبت‌ها يكي از بزرگترين برنامه‌هاي سازمان است كه رويكردمان در آن توجه به پيام‌ها و آموزه‌هاي آنهاست به طوريكه در هر يك از اين مناسبت‌ها يك محصول محتوايي به صورت جذاب و خلاصه و با محتواي مناسب ارايه مي‌كنيم. بزرگداشت شخصيت‌هاي علمي‌ و مفاخر محلات، مناطق و كل شهر تهران و مفاخر ملي از ديگر رويكردهايمان خواهد بود ضمن اينكه در بخش ديگري مسابقات ويژه‌اي را مانند مسابقه كاريكاتور «شليك به مغزها» در ارتباط با ترور دانشمندان هسته‌اي و مسابقه بزرگ كتابخواني مانند «كتاب سايه‌بان شهر» تدارك ديده‌ايم.


خوراكيان «فصل همدلي» را ويژه دانشجويان تازه وارد به تهران براي آشنايي با مراكز فرهنگي و اماكن تفريحي پايتخت برشمرد و ادامه داد: براي روزهاي جمعه نيز فرهنگسراي آ‌دينه راه‌اندازي مي‌شود تا در كنار شهروندان نمازگزار به فعاليت‌هاي فرهنگي هنري بپردازد.



وي با بيان اينكه اين مجموعه برنامه‌ها بايد به طور شايسته‌اي اطلاع‌رساني شود، گفت: تبليغات شهري، پورتال سازمان،‌ سايت خبري تحليلي شهر و سامانه 1837 براي انعكاس اين اخبار در نظر گرفته شده است. در كنار آن نيز مركز مطالعات سازمان فرهنگي هنري با 17 سرفصل اصلي كار پشتيباني محتوايي برنامه‌ها را برعهده دارد. هندسه محتوايي، نيازسنجي شهروندان و اثرسنجي برنامه‌ها بر عهده اين مركز است كه با نشست‌هاي تخصصي، پژوهش‌هاي كاربردي، هم‌انديشي براي رسيدگي به چالش‌هاي شهروندان و مطالعات تطبيقي با ساير شهرها بر كيفيت برنامه‌ها در سال 91 مي‌افزايد.


خوراكيان همچنين به تاسيس اتاق كنترل و پيگيري از سوي اين مركز خبر داد و گفت: براي رصد برنامه‌هاي فرهنگي كه الگوي ارزشمندي براي مجموعه برنامه‌هاست، تمامي برنامه‌ها به صورت روزانه توسط اين اتاق، كنترل مي‌شود تا در هر لحظه از برنامه‌ها، پروژه‌ها و قراردادهاي سازمان مطلع شويم.

برگزاري دهمين جشنواره تابستاني

رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همچنين از برگزاري دهمين جشنواره تابستاني در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: اين جشنواره با سه رويكرد مختلف برگزار مي‌شود.با اشاره به اين مطلب گفت: در نظر سنجي كه از شهروندان به عمل آمده مشخص شده كه اكثر مخاطبين از كمبود برنامه‌ها در شهريورماه گلايه‌مند بودند بنابراين يكي از رويكردهاي اين سازمان در برنامه‌هاي تابستاني اين است كه كل تابستان را پوشش دهيم به همين دليل فرهنگسراي تابستاني آسمان در توچال را در شهريورماه راه‌اندازي مي‌كنيم.

وي افزود: توجه خاص به نوجوانان در اجراي برنا مه‌ها يكي ديگر از رويكردهاي برنامه‌هاي تابستاني است چراكه نوجواني مقطعي است كه كمتر به آن توجه شده است لذا سعي كرديم نوجوانان را به طور جدي و ويژه مخاطب قرار دهيم. همچنين در رويكرد بعدي، تلاش كرديم كه برنامه‌ها به صورت خانوادگي برگزار شود تا همه اجزاي خانواده بتوانند حضور يابند.

رييس سازمان فرهنگي هنري به اولين ويژه‌برنامه براي روزهاي جمعه در 10 گروه مختلف اشاره كرد و ادامه داد: برنامه‌هاي هنري در قالب‌هاي مختلف، بازي و سرگرمي و مسابقات، برنامه‌هاي مشاوره، برنامه‌هاي ‌آموزشي، كتاب و محصولات فرهنگي، برنامه‌‌هاي ادبي، مذهبي، شهروندي، ملي و رسانه‌اي از جمله گروه‌بندي‌هايي است كه در اجراي برنامه‌ها لحاظ شده است.





خوراكيان فرهنگسراي آسمان را ويژه زوج‌هاي جوان برشمرد و با اعلام ثبت‌نام 18 هزار نفر از هم‌اكنون، ادامه داد: باشگاه تابستاني ترنج براي 5 هزار دانش‌آموز تهراني با برگزاري كارگاه‌هاي مهارتي، آموزشي ويژه و فعاليت‌هاي گروهي و تفريحي از ديگر برنامه‌هاي تابستاني محسوب مي‌شود.

وي به 425 عنوان دوره آموزشي در مراكز و فرهنگسراها اشاره كرد و اظهار داشت: براي اولين بار سامانه سينا راه‌اندازي شده است كه طي آن همه ثبت‌نام‌ها در آن انجام مي‌شود به طوريكه با يك بار ثبت نام در هريك از فرهنگسراها و مراكز سازمان اطلاعات اشخاص براي مراجعات بعدي ثبت مي‌شود. همچنين علاوه بر 425 دوره آموزشي، 300 دوره جديد نيز در شهريورماه رونمايي خواهد شد و نيز 203 عنوان محصول كمك‌آموزشي در سال 91 خواهيم داشت.

خوراكيان جشنواره چهل‌خانه ويژه مجتمع‌هاي مسكوني بيش از 100 واحد را از جمله برنامه‌هاي تابستاني عنوان كرد و افزود: ويژه‌برنامه‌هايي نيز با عنوان بر آستان جانان براي ماه مبارك رمضان تدارك ديده شده است كه در روزهاي آينده اعلام مي‌شود. همچنين 999 ويژه‌برنامه محله‌اي و منطقه‌اي در تابستان امسال در زمينه‌ها و قالب‌هاي گوناگون اجرا خواهد شد. ويژه‌برنامه افطار از شبكه تهران و برنامه‌اي با عنوان بر آستان جانان 30 دقيقه قبل از اذان از برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در اين ماه است.



وي با اشاره به اينكه دو پروژه سينمايي در سال جاري در دست توليد است، گفت: براي اولين بار قبل از فيلمنامه‌نويسي، جلسات كارشناسي تشكيل داده‌ايم كه موضوع و طرح كلي مباحثه مي‌شود و بعد از جمع‌بندي، سفارش فيلمنامه داده مي‌شود. همچنين در حوزه سينمايي چند تله‌فيلم و يكي دو پروژه در حوزه انيميشن در دست توليد است. در حوزه مستند و مستندهاي كوتاه نيز تدارك خوبي در سال 91 ديده‌ايم.



به گفته خوراكيان، در سال 91 بيش از چهار هزار عنوان در چهار سطح محله‌اي منطقه‌اي، فرا منطقه‌اي، ستادي و فراگير با هندسه محتوايي ويژه تدارك ديده شده است.

وي با اشاره به مهمترين دستاوردهاي سال 90،‌ افزود: در سال گذشته توانستيم سازمان منسجم‌تر و هدفمندتري در حوزه نظام برنامه‌‌ريزي، ساماندهي آموزشي، ساختار و ستاد و گام‌هاي موثري در جمع‌بندي بخش‌هاي مختلف و انسجام تشكيلاتي داشته باشيم.

نظر شما