يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۲
کد خبر: ۵۳۳۳۱
|
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۲
عضو هيات رئيسه کميسيون اجتماعي مجلس:
عضو هيات رئيسه کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اين که ميزان اعتياد نوجوانان و جوانان به اينترنت افزايش يافته است، گفت: واکسيناسيون رواني نوجوانان و جوانان مانع از بروز اين نوع اعتياد شده و آسيب‌هاي ناشي از آن را به حداقل ممکن کاهش مي‌دهد.

به گزارش «شهر» عباس قائيد رحمت، اظهار داشت: برخي از اعتيادها وابستگي رواني است که فرد به يک مابه‌ازاي خارجي اعتياد پيدا مي کند و اينترنت هم يکي از اين موارد به شمار مي رود.

 

نماينده مردم دورود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که در سطح دنيا اعتياد به اينترنت رو به افزايش است، افزود: زماني که نوجوانان و جوانان کاري را به تکرار زياد انجام مي‌دهند؛ موجب اعتياد مي‌شود. در واقع زماني که عادت خيلي عمق پيدا مي‌کند تبديل به اعتياد شده که اعتياد به اينترنت نيز از همين راه به وجود مي‌آيد.

 

وي کارهاي نرم‌افزاري و روانشناختي را از راه‌هاي جلوگيري از اعتياد به اينترنت دانست و تصريح کرد: پيشگيري اوليه از راه‌هاي موثر در اين زمينه است. به اين معنا که اجازه ندهيم فرد به اعتياد رو بياورد؛ يعني به نوجوانان و جوانان آگاهي و برنامه بدهيم که با شناخت، عقل و منطق از اينترنت استفاده درستي داشته باشد.

 

قائيد رحمت با بيان اين که در آموزش مهارت‌هاي زندگي، بايد به استفاده از اينترنت نيزپرداخت، گفت: بايد قدرت نه گفتن را در افراد نهادينه کنيم يا با استفاده از شجاعت درماني فرد را به گونه‌اي آموزش دهيم که در هر جا که نياز شد از خودش دفاع کند؛ زيرا بحث اينترنت و فضاهاي مجازي خيلي نرم تر و حساس تر از مواردي مانند مواد مخدر است.

 

دبير کميسيون اجتماعي مجلس در ادامه افزود: وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزيستي، وزارت آموزش و پرورش و ساير سازمان‌هاي مرتبط، بايد جوانان را واکسيناسيون رواني کنند تا احتمال آسيب اين قشر از اينترنت کاهش يابد زيرا هرچه واکسيناسيون رواني قوي‌تر باشد؛ فرد در مواجهه با‌ مسائل خود کنترلي بيشتري خواهد داشت.

 

اين نماينده مجلس نهم اقدامات اجتماعي و فرهنگي را نيز در کاهش اعتياد نوجوانان و جوانان به اينترنت موثر ارزيابي کرد وادامه داد: ايجاد موانع پليسي و بازدارنده براي ورود نوجوانان به کافي‌نت‌ها چندان پاسخگو نيست؛ زيرا در صورتي که نوجوانان راه به کافي‌نت‌ها نداشته باشند از فضاهاي ديگري براي دستيابي به اينترنت استفاده مي‌کنند.

 

عضو هيات رئيسه کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اين که خانواده‌ها، معلمان، فعالان اجتماعي و فرهنگي نيز بايد درگير موضوع اعتياد نوجوانان و جوانان به اينترنت شوند، اظهار داشت: اطلاع رساني از طريق رسانه‌ها و صدا وسيما نيز در مورد زمينه‌ها و پيامدهاي اعتياد به اينترنت مي تواند در کاهش اين نوع از اعتياد موثر باشد.

 

منبع: خانه ملت

نظر شما