دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۲
کد خبر: ۵۳۳۶۳
|
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۱
مناقشات سازمان محيط زيست با شهرداري ادامه دارد
مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران با تاکيد بر اين که مصوبه استانداردهاي ملي آلودگي هوا که در سال 88 به تصويب هيأت وزيران رسيده بايد مبناي محاسبه آلودگي هوا قرار گيرد، گفت: اگر آلودگي هوا استاندارد محاسبه شود، تهران روز پاک که هيچ، يک روز سالم هم نخواهد داشت.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران، يوسف رشيدي افزود: ما با خيرخواهي و خيرانديشي ماموريت ها و مسئوليت هاي فراموش شده سازمان حفاظت محيط زيست در قبال مردم را يادآوري مي کنيم در صورتي که از سوي متوليان اين سازمان به ايجاد ياس و دلهره در مردم متهم مي شويم.

 

وي با ابراز تاسف از اظهارات اخير رييس سازمان حفاظت از محيط زيست که مسئولان زيست محيطي شهرداري تهران را «نيروهاي رده پايين» خطاب کرده بود، اعلام کرد: اگر «مديران بسيار رده بالاي» سازمان حفاظت محيط زيست براي آشنايي با الفباي محيط زيست به کتابخانه سازمان خود سر بزنند، آرم و نام شرکت کنترل کيفيت هوا را بر روي گزارشات کارشناسي و نتايج مطالعات علمي موجود که کماکان مبنا و مرجع بررسي هاي زيست محيطي در کشور است را مشاهده خواهند کرد.


تبديل سازمان محيط زيست به  «سازمان فراموشکار»

 

رشيدي با اعلام اين که سازمان حفاظت محيط زيست در وضعيت موجود به يک «سازمان فراموشکار» تبديل شده، گفت: وقتي اين سازمان نصب کنيستر را از سوي خودروسازان فراموش کرد ما با اندازه گيري بنزن و ترکيبات هيدروکربني سرطان زا باعث شديم تا مساله جدي گرفته شود يا هنگامي که سازمان مذکور يادش رفت بر اساس مصوبه سال 79 شوراي عالي محيط زيست آزبست بايد ظرف 7 سال از چرخه توليد خارج مي شد باز ما با اندازه گيري آلاينده ها نسبت به ميزان بسيار بالاتر از حد استاندارد اين ماده خطرناک هشدار داديم.

 

وي با تاکيد بر اين که با حمايت مديريت شهري «نيروهاي رده پايين» شرکت کنترل کيفيت هوا در حوزه هاي اساسي آلودگي هوا نظير سنجش فلزات سنگين و سنجش ترکيبات آلي ماندگار در طبيعت و نيز اندازه گيري آلودگي صوتي فعاليت مي کنند و اين شرکت در حال حاضر تنها 45 ايستگاه فعال در حوزه صدا در اختيار دارد، تصريح کرد: فکر نمي کنم «مديران بسيار رده بالاي» سازمان حفاظت محيط زيست حتي يک نمونه از اين ايستگاه ها را نيز نصب و بهره برداري کرده باشند.

 

تابستان امسال يک روز هم هواي پاک نداشتيم


رشيدي طرح هايي همچون آب پاشي با هواپيماهاي سمپاش، بارورکردن ابرها بر اساس طرح جديد کاهش آلودگي هوا، يونيزاسيون هوا، آب پاشي سطح شهر با آب خالي و سپس آب پاشي سطح شهر با مواد چسبناک به منظور حل مشکل آلودگي هواي تهران را طرح هايي دانست که صرفاً در اين جا متولد شده و رشد و نمو مي کنند و تاکيد کرد: اين طرح ها که سرمايه هاي ملي کشور را هدر مي دهند، آن قدر عجيب و غريبند که آن ها را بايد به فهرست عجايب هفت گانه دنيا اضافه کرد.

 

وي با اشاره به گزارش کيفيت هواي تهران در خرداد ماه سال جاري گفت: در هيچ يک از روزهاي خرداد ماه امسال و خرداد دو سال گذشته وضعيت پاک در تهران ديده نشد و اين در حالي است که در ماه گذشته، هواي تهران 14 روز ناسالم و يک روز نيز خطرناک بوده است.

 

دکتر يوسف رشيدي با بيان اين که در فصل تابستان سال جاري و تابستان سال گذشته حتي يک روز وضعيت پاک نيز در تهران مشاهده نشد، افزود: اين در شرايطي است که در فصل گذشته، هواي تهران 37 روز ناسالم و يک روز خطرناک بوده است.


مي خواهند وضعيت هوا را گل و بلبل نشان دهند


مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران در پايان با استناد به اظهارات اخير رييس سازمان حفاظت محيط زيست که اعلام کرده بود آمار شرکت کنترل کيفيت هوا را قبول ندارد چون با سياسي کردن مسائل واقعيت را کتمان مي کند، خاطرنشان کرد: به نظر ما واقعيت همان بيان حقيقت به مردم است و اتفاقاً ما بر خلاف برخي مسئولان که سعي مي کنند با پنهان کاري ناشي از سياسي کاري همه چيز از جمله وضعيت هوا را گل و بلبل نشان دهند، سعي داريم حقايق را صادقانه به مردم بگوييم.

 

بر اساس اين گزارش تقريباً تمام مطالعات بين المللي و طرح هاي زيست محيطي با موضوع تهران از جمله طرح جامع کاهش آلودگي هواي تهران با محوريت شرکت کنترل کيفيت هوا انجام شده و مباحث علمي در خصوص آلودگي هواي تهران نخستين بار از سوي اين شرکت و با همکاري مراکز علمي و مراجع معتبر بين المللي انجام شده است.

 

از سوي ديگر وحيد نوروزي مشاور زيست محيطي شهردار تهران نيز که حاضر به اظهار نظر در خصوص اظهارات اخير رييس سازمان حفاظت محيط زيست نشد، با انتشار يادداشتي در وب سايت شخصي خود به اين اظهارات در قالب طنز پاسخ داد اما در عين حال  از رسانه ها خواست از يادداشت وي به هر عنوان استفاده نکنند.


گفتني است رييس سازمان حفاظت محيط زيست که چندي پيش نيز در يک گفت و گوي خبري از گفته هاي وحيد نوروزي مشاور زيست محيطي معاون شهردار تهران عصباني شده و وي را متهم به فرافکني کرده بود، در جديدترين مصاحبه اش با يکي از نشريات کشور و در اظهاراتي توأم با عصبانيت با ايراد اتهام سياسي کاري به مسئولان زيست محيطي شهرداري تهران، اعلام کرده بود آن ها خارج از حوزه مسئوليت و صلاحيت علمي خود حرف مي زنند و مأموريت آن ها خالي کردن دل مردم است!

نظر شما