يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۴
کد خبر: ۵۳۴۵۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
با حمايت شهرداري از نورپردازي ساختمان‏هاي بلند؛
شهرداري تهران اعلام کرده است که به منظور زيباسازي و ساماندهي نورپردازي شهري، از ساختمانهاي بلندمرتبه در بخش‏هاي طراحي و هزينه‌ اي حمايت مي‏کنيم.

به گزارش خبرنگار «شهر»، محمدجواد شوشتري رييس سازمان زيباسازي شهر تهران يكشنبه -18 تير-در نشست خبري خود با اصحاب رسانه  در رابطه با افزايش حجم تعداد مجسمه هاي شهري گفت: 54 تا از اين مجسمه‌هاي ثابت در نوروز امسال در شهر تهران نصب شد. همچنين بالغ بر 50 سرديس و تنديس سردار و شهداي انقلاب در پارک جوانمردان و بالغ بر 100 مجسمه در شهر تهران نصب شد. شوشتري اين آمار را يک رکورد مي داند. 


   

شوشتري با اشاره به برگزاري سومين بينال مجسمه سازي و سمپوزيوم سنگي در اين سازمان گفت: اين سمپوزيوم شهريور سال جاري برگزار خواهد شد، 300 نفر تا کنون از اين سمپوزيوم استقبال  کردند.   

 

وي در رابطه با نقاشي‌هاي ديواري شهر تهران گفت: تاکنون 220 نقاشي بررسي شده و تصميم به پاكسازي گرفته شده است. به گفته‏ي شوشتري يك نقاشي ديواري 10هزار متري در اتوبان يادگار امام وجود دارد كه بي‌سابقه است و محتواي اين نقاشي ديواري رويدادهاي پيش از انقلاب اسلامي تا زمان رهبري را روايت مي‌كند.   

شوشتري در خصوص قول هاي داده شده براي پلاك‌دار شدن نقاشي‌هاي ديواري، گفت: مشخصات نقاشي از جمله نام طراح ، سال، موضوع و غيره در پلاك آن آورده مي‌شود.  

 

وي در رابطه با اقداماتي كه براي مساجد شهر تهران انجام شده است، گفت: طرحي را در مساجد تهران شروع كرديم كه در هر مسجدي به تناسب فيزيك مسجد، يادماني از شهداي همان محله از جمله سقاخانه‌اي در آنجا قرار دهيم.اين طرح براي تمام مساجد تهران اجرا مي‏شود.

 

 

همچنين وي در اين نشست خبري عنوان كرد كه مبحث هنرهاي مترو را با دانشگاه سوره شروع كرديم تا آثار را بررسي كنند كه چه آثاري بايد بماند و يا حذف شد و همچنين چه آثاري در ايستگاه‌هاي مترو مي‌توان نصب كرد.

   


 

 

شوشتري در رابطه با انتقادات برخي برنامه‌هاي تلويزيوني از تبليغات فرهنگي سازمان زيباسازي شهرداري، گفت: برخي از اين برنامه‌ها از ما انتقاد كرده‌اند ولي فقط برخي احاديث مشكل داشتند و آن را هم با معاونت فرهنگي صحبت كرديم و فقط اعراب يك مورد حديث نادرسا بوده است اما اين دليل نمي‌شود كه ما حق دفاع از خود نداشته باشيم و شهرداري را زير س‍وال ببرند. در اين رابطه هم 5 نفر از روحانيون و چند نفر هنرمند گرافيست روي اين طرح كار مي‌كنند و نمي‌گوييم كه طرح‌ها اصلا مشكل ندارد اما حتما كار روبه رشد است.  

 

 

کاريکاتور را جدي گرفتيم

   

رييس سازمان زيباسازي شهرداري تهران درباره فعاليت‏هاي اين سازمان در حوزه كاريكاتور گفت: مبحث کاريكاتور را جدي گرفتيم البته مجسمه‌هاي مان هم جاي خود را دارد و به آنها توجه مي‌شود.

  

«زيباسازي» دانشگاهي مي‏شود

 

شوشتري در رابطه با آموزش‌هاي شهروندي گفت: براي ايجاد دو رشته زيباسازي تأييد اوليه را از دانشگاه علمي كاربردي گرفتيم. از مهر ماه در اين دو رشته در مقطع فوق ديپلم دانشجو مي‌گيرد. همچنين مصوبه فوق ليسانس معماري نور از شورا آمد و به آموزش عالي رفته است تا را‌ه‌اندازي كنيم. همچنين آموزشي كه براي اصناف گذاشتيم مدرك به آنها داده مي‌شود. 

 

رييس سازمان زيباسازي با بيان اينكه تا 25 تيرماه تمامي روي سطح پل در پروژه ميدان امام حسين (ع) و شهدا پوشيده مي‌شود، گفت: تا 75 درصد پيشرفت داشته ايم. همچنين پياده‌راه سازي(كف‌سازي) تا چهار‌راه با سرعت جلو مي‌رود و قسمت عمده طراحي‌هاي آن پيشرفت كرده است و تمام تلاش‌مان بر اين است كه زودتر از 3 ماه پايان يابد.  

 

وي در رابطه با ساماندهي جماران گفت: علي‌رغم اينكه مشكلات تأسيساتي فراواني داريم بخشي از تملكات انجام شد، كف سازي به سرعت انجام مي‌شود.  

 

 

حواشي ميدان انقلاب در شأن نيست

شوشتري در رابطه با كارهاي عمراني ميدان انقلاب گفت: مشاوري روي مسايل عمراني ميدان انقلاب كار مي‌كند. وضعيت حواشي اين ميدان كه نياز به عقب‌نشيني دارد و مساله كوچك شدن گنبد ميدان است كه بايد جمع‌و‌جور شود كه كارهاي مطالعاتي آن انجام شده و تا ابتداي شهريورماه به سرانجام مي‌رسانيم. در ميدان انقلاب مساله فقط دايره وسط نيست بلكه حواشي و فروشگاه‌ها و اصناف كه بعضي‌هايشان هم در شأن ميدان انقلاب نيست بايد عقب‌نشيني كند.

   

  

 

حمايت شهرداري از ساختمان‌هاي بلند در نورپردازي

وي در رابطه با نورپردازي شهر يگفت: از ساختمان‌هاي بلندي كه نورپردازي مي‌كنند حمايت‌ مي‌كنيم از جمله در طراحي و بخشي از هزينه‌هايشان را تامين مي‌كنيم تا وضعيت شب شهر تهران از اين كه هست بهتر شود.

 شوشتري در ادامه اين نشست خبري با بيان اينكه 370 نقطه سرويس‌هاي بهداشتي در تهران مكان‌يابي شده است، گفت: نقاط سرويس‌ها مشخص شده و آنهايي هم كه مشكل دارند بايد برطرف شود. تا 3 ماه اول سال نزديك به 3هزار سرويس بهداشتي قابل استفاده از نوع پرتال و ثابت به مناطق اعلام شد و بحث معارضاتي انجام شد و در يك حركت ضربتي نصب خواهند شد.


 

 

وي در رابطه وضعيت پل‌هاي سواره و عابر عنوان كرد كه 800 پل وجود دارد كه اشكالات آنها را درآورديم. پلهايي كه نيازي به آنها نيست بايد جمع‌آوري شود. بالا بردن حجم مكانيزه كردن پل‌ها را داريم. همچنين 187 پل‌هاي سواره داريم كه مسايل ايمني و مشكلات از جمله نورپردازي آنها شناسايي شده و تا انتهاي شهريور ماه ساماندهي مي‌شود تا از يك استانداري برخورد باشند. 



  

 

خارجي‌ها تهران را شهر زيباي مي‏دانند

شوشتري درباره جايگاه شهر تهران در ميان کلان‌شهرهاي دنيا نيز گفت: مطالعاتي را به نام شهرهاي زيباي جهان آغاز کرده ايم و پيگيري کرده ايم که آيا سازمان يونسکو و ملل و يا سازمان هاي بين المللي ديگر در اين باره يا مجموعه کلان‌شهرهاي آسيايي مطالبي را جمع آوري کرده اند که بشود براي پيدا کردن شاخص ها به آن مراجعه کرد، اما چيزي پيدا نکرديم. با اين حال در طول سال جلسات زيادي با مهمانان خارجي داريم که از نقاط مختلف شهر تهران بازديد مي کنند و بر اين عقيده استوارم که تهران شهر جذاب و ديدني است. شايد نقاط ضعفي داشته باشد که آن هم مربوط به تنوع مبلمان و جايگاه کودکان در فضاي شهري است. 



 

 


تبليغات محيطي در حمايت از توليد ملي

رييس سازمان زيباسازي در رابط با نامگذاري سال به نام توليد ملي گفت: مقام معظم رهبري امسال را به نام سال حمايت از توليد داخلي اعلام کرده اند و اين طرح براي همه ما الزام‌آور است که در راستاي فرمايش ايشان و خط مشي که تعيين مي کند، حرکت کنيم.  


 

وي گفت: بحث توليد ملي يک بسته است که بخشي از آن تبليغات محيطي است. برويد و مقايسه کنيد که ميزان تبليغات محيطي در توليد ملي تا چه حد بوده و آيا اينقدر که ما به اين موضوع پرداخته ايم، ديگران نيز به آن توجه داشته اند يا خير.

 

شوشتري افزود: 8 نوع کالاي خارجي داريم و مي گوييم حمايت از توليد ملي بايد انجام شود. اين در حالي است که برخي از کالاها نام خارجي دارند اما توسط کارگر خارجي و با سرمايه ايراني در داخل توليد مي شوند. برخي ديگر نيز سرمايه گذار ايراني محصولي را در خارج از کشور توليد مي کند و آن را به ايران مي آورد در اين صورت نمي دانيم که منظور از کالاي خارجي و يا کالاي داخلي چيست. به عنوان مثال شيرآلات عقاب توسط سرمايه گذار ايراني در کشور خارجي توليد مي شود و يا سامسونگ 4500 کارگر ايراني دارد.

 

مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران افزود: در کتابچه تبليغات آمده است که اگر اسم کالايي برند خارجي بود، ضرورتي به تغيير نام آن نيست و يا در موارد ديگر مانند چرخ خياطي کاچيران که اسم اصلي آن ژانومه است به اين موضوع برخورد مي کنيم که نام آنها با نوع کالاي توليد شده متفاوت است. اين موضوعات شايد به وزارتخانه هاي صنايع، بازرگاني و يا فرهنگ و ارشاد اسلامي مربوط باشد. پس بهتر است جدولي ارائه کنند و بگويند اين کالا تبليغ نشود و يا نام خارجي آنها تغيير کند. در هر صورت بايد آئين نامه تبليغات ريزتر شده و تعيين و تکليف شود. آيا اگر امروز تمام کالاهاي خارجي را از سطح جمع کنيم، اين حمايت از توليد ملي است؟



 

وي ادامه داد: معتقديم تبليغات کالا حيات اقتصادي و نشاندهنده زنده بودن شهر است. بحث تبليغات کالا يعني پويايي اقتصاد و رقابت و هر کسي جنس بهتري دارد در ويترين قرار مي گيرد تا انتخاب شود.

 

شوشتري تصريح کرد: رسانه ها بررسي کنند که از کي تا به حال جايزه صادراتي براي توليدات داخلي داده شده است. آيا ايجاد انگيزه براي توليدکننده داخلي مهم تر است يا تبليغات؟ ما در سال گذشته 113 نوع مجوز تبليغات داديم که 100 نوع آن توليد داخل بود.

نظر شما