دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۷
کد خبر: ۵۳۴۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۴
مدير عامل شرکت متروي تهران و حومه :
هابيل درويش مديرعامل مترو امروز به شوراي شهر تهران رفت تا دلايل عقب‏ماندگي اين بخش را براي اعضاي شورا شفاف کند. در انتهاي اين جلسه درويش به شورايي‏ها قول دادکه عقب ماندگي احداث خطوط مترو در سال‏هاي 90 و 91 را جبران کند.

به گزارش «شهر»، به نقل از اداره کل روابط عمومي و بين الملل شوراي اسلامي شهر تهران ، تشريح عملکرد و فعاليت شرکت مترو در سال 90 و برنامه هاي سال 91 موضوعي بودکه بيشترين زمان چهارصد و هفتاد و چهارمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران را به خودش اختصاص داد.




مديرعامل شرکت راه آهن شهري تهران و حومه با حضور در جلسه شورا جهت ارائه گزارش عملکرد سال 90 و ابتداي سال 91 مترو اظهار داشت: از زمان تحويل مديريت مترو تاکنون بيش از 5/23 کيلومتر تونل ساخته شده است که 8 کيلومتر آن به بهره برداري رسيده است و 7 کيلومتر هم در خط مياني است که حدود 84 درصد پيشرفت کار را شاهد هستيم وي افزود: چنانچه تجهيزات مورد نياز به موقع خريداري مي شد به راحتي مي توانستيم در سال 90 ، 7 کيلومتر خطوط مياني شهر را به بهره برداري برسانيم.




هابيل درويش با اشاره به توسعه جنوبي خط يک متروي تهران به سمت فرودگاه امام خميني (ره) و شهر جديد پرند گفت: در فاز اول پروژه طبق برنامه ، حد فاصل ايستگاه حرم مطهر امام خميني تا فرودگاه امام به طول 33 کيلومتر تا پايان سال 91 به بهره برداري مي رسد و در فاز دوم ،خط يک مترو به شهر پرند امتداد خواهد يافت.




وي در خصوص توسعه خطوط درون شهري گفت: مسير درون شهري که خطوط 3، 4، 6 و 7 مترو را شامل مي شود حدود 26 کيلومتر است که اميدواريم تا پايان سال 91که 19 کيلومتر از آن مربوط به خط 3 مترو که حد فاصل اتوبان آزادگان تا مصلي امام خميني (ره) است به بهره برداري برسد و 7 کيلومتر باقي مانده نيز تا مهره ماه به بهره برداري برسد.




وي خاطر نشان کرد: با مجموع 26 کيلومتر متر مسير درون شهري ، 19 کيلومتر خط 3 و 33 کيلومتر توسعه جنوبي خط يک مترو تا پايان سال 91 بالغ بر 78 کيلومتر مسير مترو احداث خواهد شد.




هابيل درويشي بزرگترين مشکل پيش روي توسعه متروي تهران را کمبود اعتبارات و عدم بازگشايي L.C براي خريد تجهيزات مورد نياز مترو عنوان کرد وافزود: متاسفانه اعتبارات سال 89 و 90 و 91 متروي تهران به طور تقريبي يکسان در نظر گرفته شده است




درحالي که طي سال گذشته و سال جاري که با نوسان قيمت ارز مواجه بوديم حدود 50 درصد هزينه هاي ساخت و خريد تجهيزات افزايش داشته است.




در متروي تهران حدود 200 جبهه کاري وجود دارد که بيش از 100 پيمان کار و 12 هزار نفر در آنجا مشغول به کارند.




وي از ورود 177 واگن جديد جهت بهره برداري در خطوط مترو تا 2 ماه آينده خبر داد و افزود: طبق برنامه پيش بيني شده درسال 91 قرار است حدود 247 واگن به شبکه حمل و نقل مترو اضافه شود که از اين ميزان عمليات خريد و ترخيص واگن ها از گمرک بندرعباس انجام شده که پس از حمل به تهران تا 2 ماه آينده به ناوگان اضافه خواهد شد.




مابقي واگن نيز چنانچه مشکلي پيش نيايد تا انتهاي سال به چرخه ناوگان اضافه خواهد شد.



 

احمد مسجد جامعي: فرهنگ بهره برداري از مترو هم ترويح شود



عضو کميسيون فرهنگي واجتماعي شوراي اسلامي شهرتهران با توجه به اظهارات مدير عامل شرکت مترو گفت: رويکرد مديريت شهري در مواجه باتوسعه امکانات جنوب شهر تهران به خصوص دربحث توسعه شبکه حمل و نقل ريلي و اتوبوسراني بسيار خوب و قابل تقدير است چرا که اکثر استفاده کنندگان اين وسايل اقشار کم درآمد جامعه هستند. بهتر است در بحث بهره برداري از ايستگاه هاي مترو نسبت به احداث نمازخانه و سرويس هاي بهداشتي نيز تمهيداتي انديشيده شود.




حمزه شکيب : در سال 90 با افت تحويل و بهره برداري از خطوط مترو مواجه بوديم


رئيس کميسيون توسعه و عمران شوراي اسلامي شهر تهران با اين پرسش که چرا در سال 90 شاهد افت تحويل و بهره برداري از خطوط مترو بوده ايم گفت: طبق گزارش هاي قبلي که شرکت مترو اعلام کرده بود قرار بود درسال 90 بخشي از خط 3 مترو تهران حد فاصل چهار راه وليعصر تا سهروردي که حدود 7 کيلومتر است و بخشي از خط 4 مترو حد فاصل ميدان آزادي تا اکباتان که حدود 4 کيلومتر است و امتداد خط يک از قيطريه تا تجريش و از حرم مطهر تا کهريزک که حدود 4 کيلومتر است به بهره برداري برسد البته شاهد بهره برداري خط 1 درشمال و جنوب شهر بوديم ولي تعهدات ديگر به انجام نرسيد.




بنابراين در سال 90 تنها 4 کيلومتر از خطوط مترو به بهره برداري رسيده است و 11 کيلومتر از تعهدات به انجام نرسيده است.




از سوي ديگر گفته مي شود اعتبارات مترو در سال 90 تنها 70 درصد اختصاص پيدا کرده است در تخصيص اعتبارات هم با افت مواجه هستيم.




عيلرضا دبير : ديده شدن بودجه متروي تهران به صورت استاني ، اتفاق خوبي نيست


عضو هيات رئيسه شوراي اسلامي شهرتهران نيز با اشاره به تصميم اخير هيات دولت در خصوص تخصيص اعتبارات دولتي مترو به صورت بودجه استاني گفت: اينکه براي تخصيص اعتبارات مترو ابتدا استانداري نظر بدهد سپس وزارت کشور تاکيد کند اتفاق خوبي نيست، در شرايط قبلي براي اختصاص بودجه هاي دولتي به مترو ماهها منتظر تخصيص اعتبارات هستيم با اين تصميم شرايط سخت تر خواهد شد.




دبير خاطر نشان کرد: تونل توحيد از شمال به جنوب به صورت شاه راهي در تهران تبديل شده است که تنها بار ترافيکي شمال به جنوب شهر را به دوش مي کشد متاسفانه به دليل ايجاد ايستگاه بريانک و توسعه خط 7 شاهد ترافيک سنگيني از تونل توحيد به سمت جنوب که بار ترافيکي تخليه مي شود هستيم در اين ناحيه مسير به واسطه ايجاد اين ايستگاه محدود مي شود بهتر است براي اين معضل راه کاري انديشيده شود.




تشکري هاشمي: مترو تنها ساختن تونل نيست


معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران که در چهارصد و هفتاد و چهارمين جلسه شوراي شهر نيز حضور داشت با اشاره به اهميت توسعه خطوط مترو گفت: مترو يک سبد توليد است و تنها در بهره برداري خلاصه نمي شود ساخت تونل ، خريد واگن، ساخت و تجهيز ايستگاه ، تملک آن ، ساخت پايانه ، خريد تجهيزات برقي و راهبري ، خريد ريل و ... بخش هايي از کارهاي انجام شده درخطوط مترو است چنانچه در يکي از اين موارد خللي ايجاد شود ساير موارد را تحت شعاع قرار خواهد داد.




معصومه ابتکار رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران نيز گفت: بحث هاي صورت گرفته در خصوص مترو چه از نظر شهرداري و چه شوراي شهر منطقي است ولي چون شاخص براي ارزيابي از پيشرفت پروژه ها وجود ندارد معمولا اين موضوعات پيش مي آيد بارها گفته شده است که با توجه به تدوين برنامه راهبردي 5 ساله شهرداري تهران ، شاخص هايي براي ارزيابي پروژه ها و برنامه هاي تدوين شده لازم است.




احمدي نژاد : شهرداري صرفه جويي کند مي تواند براي حمل و نقل و نوسازي هزينه کند


چنانچه شهرداري تهران از هزينه هاي تبليغات، چاپ بنرها و نشريات مختلف ، برگزاري جشن ها ، همايش ها و اجلاس ها کمي کم کند ، مي تواند با اعتبارات صرفه جويي شده براي گسترش حمل ونقل عمومي و نوسازي بافت هاي فرسوده هزينه کند.


وي افزود: اگر باور داشته باشيم که توسعه حمل و نقل عمومي و نوسازي بافت هاي فرسوده جز اولويت هاي مديريت شهري است، بنابراين راههايي براي تخصيص اعتبارات مورد نياز پيدا خواهد شد.




سيد مناف هاشمي معاون برنامه ريزي و توسعه شهري شهرداري تهران نيز با اشاره به تشريح اختصاص اعتبارات مترو از سوي شهرداري و دولت گفت: بودجه مصوب عمراني متروي تهران براي سال 90 حدود 600 ميلياردتومان بود که در پايان سال با تصويب اصلاحيه هاي بودجه اين رقم به 715 ميليارد تومان افزايش يافت.




سهم دولت دراين بخش حدود 300 ميليارد تومان بود که اين رقم به 243 ميليارد تومان کاهش يافت و از اين رقم مصوب هم دولت در سال 90 حدود 192 ميليارد تومان پرداخت کرد.


وي افزود: سهم شهرداري تهران از بودجه جاري مترو براي سال 90 حدود 121 ميليارد تومان بود که با تصويب اصلاحيه در پايان سال اين رقم 142 ميليارد تومان شد.




سهم دولت در اين بخش حدود 100 ميليارد تومان بود که تنها 80 ميليارد تومان آن محقق شد.




معاون برنامه ريزي و توسعه شهري شهرداري تهران گفت: طبق قانون سهم دولت و شهرداري براي توسعه مترو هر کدام 50 درصد است ولي تاکنون شهرداري بيش از سهم واقعي خودش هزينه کرده است.




وي افزود: بودجه جاري سال 91 متروي تهران براساس اصلاحيه هايي که در سال گذشته به تصويب رسيد حدود 140 ميليارد تومان و دربخش عمراني هم بودجه را حدود 670 ميليارد تومان در نظر گرفته ايم. شهرداري از ابتداي سال جاري تاکنون نيز حدود 215 ميليارد تومان بودجه مترو را محقق کرده است.


وي در خصوص تهيه وتدوين شاخص هاي عملياتي گفت: براي 22 منطقه تهران 220 جلد برنامه عملياتي با کمک مناطق و مشاوره دانشگاه صنعتي شريف نهايي شده است براي ستاد شهرداري هم برنامه عملياتي اش حدود 7 جلد تدوين شده است.


درويش زاده: متر به متر اطلاعات ارائه شده درمترو قابل اندازه گيري است


مديرعامل شرکت متروي تهران در توضيح به سوالات برخي از اعضاي شوراي شهر گفت: 4 کيلومتر خط 4 متروي تهران در 24 فروردين سال جاري مورد تست گرم قرار گرفت و چنانچه با حادثه 27 فروردين ماه مواجه نمي شديم مي توانستيم از اين خط استفاده کنيم.




وي افزود: عقب ماندگي ما در احداث 7 کيلومتر خط مياني است که حدود 84 درصد پيشرفت داشته و 16 درصد ما بقي مربوط به خريد ريل است قول مي دهيم مهرماه اين مسير به بهره برداري برسد. و عقب ماندگي در احداث خطوط مترو قابل جبران است.




مديرعامل شرکت مترو تاکيد کرد: متر به متر اطلاعات ارائه شده از احداث خطوط درمترو قابل اندازه گيري است.




هابيل درويشي در خصوص ايجاد فضاهاي معنوي در ايستگاه هاي مترو گفت: در طراحي هاي جديد ايستگاه هاي مترو موضوع نمازخانه مد نظر قرار گرفته است و سعي بر اين است در ايستگاه هايي که درسال هاي قبل ايجاد شده بهترين فضاها را به نماز خانه اختصاص دهيم.




دکتر عباس شيباني عضوکميسيون اقتصادي و برنامه و بودجه شورا نيز تاکيد کرد: مترو در تمام دنيا بهترين وسيله حمل و نقل شناخته شده است براي شهرهايي مانند تهران که ديگر جايي براي تردد خودروها در روي زمين وجود ندارد توسعه مترو ضرروي است بنابراين بهتر است تمام دستگاه هاي مربوطه اعتبارات مورد نياز اين بخش حمل و نقل عمومي شهر را اختصاص دهند.




در ادامه شکيب با اشاره به اينکه در بحث حمل و نقل اولويت اول بامترو است اظهار داشت: درست است که پروژه صدر ـ نيايش پروژه ترافيکي مهمي است اما بايد به همان اندازه که اعتبار براي پيشرفت اين پروژه هزينه مي شود به مترو نيز پول تزريق شود.




وي با اشاره به اينکه ممکن است مديريت مترو نتواند همزمان در بخش هاي عمراني تامين تجهيزات مترو و پي گيري وصول اعتبارات وقت صرف کند خاطر نشان کرد: هنر ما بايد اين باشد که با کمک يکديگر مشکلات موجود بر سر راه مترو را برطرف کنيم تا خطوط مترو به طور کامل به بهره برداري برسند.




عليرضا دبير عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران نيز با اشاره به تذکر شکيب گفت: احداث پروژه صدر ـ نيايش از صفر تا صد در اختيار شهرداري است و طبق برنامه زمانبندي و اعتبارات مصوب مشغول به کار است اما تامين اعتبار پروژه مترو طبق قانون 50 درصد شهرداري و 50 درصد با دولت است اين دوگانگي باعث تاخير در اجراي پروژه مي شود.




وي در ادامه سخنان خود به کميته سه نفره شوراي شهر تهران جهت پي گيري مطالبات شهرداري از دولت اشاره کرد وافزود: قرار بود اين کميته از وضعيت اعتبارات اختصاص داده شده دولتي به متروي تهران گزارشي به شورا ارائه دهد بهتر است گزارش اين کميته در جلسات شوراي شهر بررسي شود.




هاشمي تشکري: شهرداري 7 برابر دولت در مترو هزينه کرده است


هاشمي تشکري معاون حمل و نقل شهرداري تهران با اشاره به اينکه شوراي شهر تهران در مرحله قانون گذاري دست شهرداري را بازگذاشت تا در پرداخت اعتبارات مترو دچار مشکل نشود خاطر نشان کرد : شوراي شهر به شهرداري اين اختيار را داد تا در پرداخت اعتبارات مترو به جاي پرداخت 50 درصد اعتبارات اجازه داشته باشد تا سقف 80 درصد از اعتبارات را پرداخت کند که اين مصوبه شورا باعث شده است شهرداري 7 برابر دولت در مترو هزينه کند.


وي افزود: اين در حالي است که در ساير شهرها دولت تا 90 درصد اعتبارات مترو را تامين مي کند و شهرداريها تنها ده درصد آن را پرداخت ميکنند.




تشکري با اشاره به اينکه به طور حتم شوراي شهر يک پيشرفت همگن در مترو مد نظر دارد اظهار داشت: ما بايد پيشرفت وزني مترو در سالهاي 89 تا 91 را مد نظر داشته باشيم و براساس ظرفيت وزني بگوييم چقدر پيشرفت داشته ايم.




به گفته تشکري هاشمي مترو براساس پيشرفت وزني سال 15 کيلومتر پيشرفت را داشته است هر چند ممکن است تمام 15 کيلومتر به بهره برداري نرسيده باشد.




مهدي چمران : توسعه خطوط مترو در اولويت برنامه هاي مديريت شهري قرار دارد


مهدي چمران رئيس شوراي شهرتهران نيز با اشاره به اينکه ساخت 15 کيلومتر مترو در سال به معناي حد متوسط ساخت است گفت: اميدواريم در سال 91 ، بهره برداري از خطوط مترو به بيش از 20 کيلومتر برسد.




وي همچنين در خصوص اولويت پروژه هاي شهري اظهار داشت: هر پروژه اي بايد طبق برنامه و اعتبار خود پيشرفت داشته باشد به هر حال پروژه صدر و نيايش با توجه به مسدود شدن مسيرهايي با مسائل انساني و تردد مردم در اين منطقه درگير است و بايد در زمانبدي مورد نظر به بهره برداري برسد.




چمران افزود: براساس گزارش ارائه شده در سال گذشته حدود 115 ميليارد تومان بيشتر از اعتبار مصوب براي مترو هزينه داشته است پس اين نشان مي دهد که توسعه خطوط مترو در اولويت مديريت شهري قرار دارد.




درادامه حمزه شکيب نسبت به قطع شدن درختان حاشيه اتوبان قم براي ساخت ادامه خط يک متروي تهران به شهر جديد پرند تذکر داد و گفت: با توجه به اينکه زمين هاي اين منطقه گران نيست چه دليلي دارد که اين خط از کنار اتوبان عبور کند و باعث قطع شدن تعداد زيادي از درختان شود؟




هابيل درويشي مديرعامل شرکت مترو شهرتهران در پاسخ به اين سوال گفت :در ابتدا قرار بود مسير هوايي باشد که به دليل هزينه بر بودن اين گزينه حذف شد از سوي ديگر براي تملک زمين هاي اين منطقه براي عبور خط مترو بيش از 200 ميليارد تومان اعتبار لازم بود و بايد با افراد زيادي نيز جهت تملک طرف مي شديم.




به همين دليل در جلسه اي که در استانداري داشتيم توافق شد که تمام اين درختان جابجا شوند ودر امتداد اين مسير نيز حدود 30 کيلومتر درخت کاري شود.

نظر شما