شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۵
کد خبر: ۵۳۴۸۴
|
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۴
تصور غالب درباره پايتخت‏هاي جهان آنست که اين شهرها بزرگ، پيشرفته و پرجمعيت‏اند. اما آيا در واقعيت هم همينطور است؟ در اين گزارش کوچکترين پايتخت‏هاي جهان معرفي شده‏اند که گاه از نظر وسعت و شهرت در رده‏هاي سوم و چهارم نسبت به ديگر شهرهاي کشورشان قرار مي‏گيرند.

به گزارش خبرنگار «شهر» در چند دهه گذشته توسعه تهران با چنان شتابي همراه بوده است که از لحاظ جمعيت، امکانات و به طور کلي شاخص‌هاي شهري از ديگر شهرهاي ايران فاصله قابل توجهي گرفته است.

 

مي‌توان گفت بهترين‌هاي ايران در تهران جمع شده است. از نهادهاي آموزشي و گروه‌هاي هنري گرفته تا سازمان‌هاي دولتي ، همه و همه در تهران گردهم آمده است. تقريبا دفاتر اصلي تمامي شرکت‌هاي بزرگ دولتي و خصوصي در تهران است. و اين مسائل شلوغي هرچه بيشتر تهران را نيز تشديد کرده است.

 

همراه اين شلوغي، سال‌ها است که بحث انتقال پايتخت از تهران هر از گاهي در رسانه‌ها مطرح مي‌شود.  هفته گذشته نيز معاونت حقوقي معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس‌جمهوري با بيان اينكه انتقال پايتخت منتفي نشده است گفت: در حال انجام مطالعات براي ايجاد شهرك‌ اداري الكترونيك در حاشيه تهران هستيم.

شايد شهرک اداري الکترونيک در حاشيه تهران بيشتر شبيه تجربه ميني پايتخت سئول باشد که در 120 کيلومتري سئول ساخته شده است.

از جمله گزينه‏هايي که براي اين پايتخت جديد پيشنهاد شده است، مي‏توان به سمنان و همدان اشاره کرد که در مقياس مساحت بسيار کوچک‏تر از تهران است.

 

اما به راستي آيا مي‌توان پايتختي را تصور کرد که جمعيت زير يک ميليون نفر داشته باشد و از شلوغي‌هاي معمول پايتخت‌ها به دور باشد.

اتاوا، واشنگتن، اسلام‌آباد، کانبرا، برازيليا پايتخت‌هايي هستند که در مقايسه با کلانشهرهاي کشور خود بسيار کوچک‌تر هستند.

در جدول زير به بررسي اين پايتخت‌ها مي‌پردازيم.

 

نام پايتخت کشور جمعيت
(هزارنفر)

کلانشهرهاي کشور
مساحت
(کيلومتر مربع)

اتاوا

کانادا

859

تورنتو

512
واشينگتن آمريکا
581
نيويورک، لس‌آنجلس 177
کانبرا
 
استراليا 325 سيدني، ملبورن 814
اسلام آّباد
 
پاکستان 805 کراچي 906
برن
 
سوييس 123 - 51
برازيليا
 
بريل 2.606 سائوپائولو، ريودوژانيرو  


کانبرا -استراليا

کانبرا پايتخت استراليا شهرت کمي دارد و 286 کيلومتر از سيدني و 669 کيلومتر از ملبورن – دو کلانشهر استراليا- فاصله دارد.

کانبرا محل استقرار هيأت دولت، خانه پارلمان، دادگاه عالي استراليا و سازمان‌هاي متعدد دولتي است. همچنين محل استقرار چندين موسسة فرهنگي و اجتماعي ملي است.



 

واشينگتن دي.سي. - آمريکا

در واشنگتن دانشگاه‌هاي معتبري قرار دارد . ساختمان کاپيتال محل استقرار کنگره ايالات متحده آمريکا، کاخ سفيد و تمامي وزارتخانه‌هاي کشور نيز در اينجا قرار دارند.

اين شهر در «ناحيه کلمبيا» زير نظر کنگره آمريکا و خارج از حاکميت تمامي 50 ايالت اين کشور قرار دارد. اين ناحيه مشترک و براي همگان است و لذا تمامي وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي فدرال همچون کتابخانه ملي کنگره آمريکا در اين ناحيه مستقرند و از نظر قانوني اين ناحيه يک ايالت نيست.


اتاوا-کانادا
اتاوا چهارمين شهر بزرگ کانادا است. اتاوا به عنوان پايتخت فدرال کانادا ميزبان بسياري از ساختمان‌هاي دولتي است که معروف‌ترين آن‌ها ساختمان مجلس است. علاوه بر اين، دادگاه عالي کانادا و سکونتگاه‌هاي رسمي نخست وزير کانادا و فرماندار کل کانادا (در ريدو هال) در اين شهر واقع شده‌است.


اسلام‌آباد- پاکستان
اسلام‌آباد بيشتر از 530 هزار نفر جمعيت دارد که در مقايسه با کراچي دومين شهر پرجميعت جهان و کلانشهر پاکستان بسيار کوچک‌تر است.  

برن- سوئيس

ژنو و زوريخ دو شهر مشهور کشور سوئيس نيز نسبت به کلانشهرها جمعيت کمي دارند. زوريخ 372 هزار نفر و ژنو 191 هزار نفر جمعيت دارند. از شهر زوريخ به عنوان پايتخت فرهنگي سويئس ياد مي‌شود.


 برازيليا- برزيل

پايتخت برزيل چهارمين شهر پرجمعيت اين کشور است.  ساخت اين شهر به اين علت بود که مي‌خواستند محل پايتخت برزيل که پيش از آن شهر ريو دوژانيرو (تا سال 1960)  بود را تغيير داده و بيشتر به مرکز و غرب کشور بياورند تا به ديگر ناحيه‌ها نزديک‌تر باشد. برازيليا طي 41 ماه ساخته شد و ساخت آن از سال 1956 تا 21 آوريل سال1960 يعني زمان افتتاح رسمي آن بطول انجاميد. 


دراين‌باره بخوانيد:

شلوغ‏ترين شهرهاي دنيا کدامند؟

نظر شما