يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۸
کد خبر: ۵۳۵۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۴
مجمع ناشران انقلاب اسلامي در نامه‌اي به مدير کل يونسکو خواستار دور شدن اين سازمان از سياسي‌کاري و اصلاح نام خليج هميشه فارس در کتاب ميراث جهاني شد.

مهر: کتاب «ميراث جهاني در حوزه خليج» ابتدا در 28 ژوئن سال 2011 تحت عنوان «ميراث جهاني کشورهاي حوزه خليج» (World Heritage in the Gulf Region) و با بررسي هفت اثر جهاني کشورهاي عربستان، امارات، بحرين، عمان، قطر و کويت منتشر شد، با اين حال بر اساس اطلاعات درج شده در وب‌سايت يونسکو، اين کتاب در چاپ جديد با عنوان «ميراث جهاني در کشورهاي عربي» (New publication: World Heritage of the Arab Countries) منتشر شده است.

 

با توجه به اطلاعات منتشر شده در وب‌سايت «يونسکو» به نظر مي‌رسد اين عنوان اشتباه تصحيح شده و اسم کتاب از «ميراث جهاني کشورهاي حوزه خليج» به «عنوان ميراث جهاني در کشورهاي عربي» تغيير کرده است. با اين حال اما در متن‌هاي داخل کتاب و پيام‌هاي منتشر شده از سوي مقامات «يونسکو» همچنان از عنوان‌هاي مجعول براي نام‌گذاري «خليج‌فارس» استفاده شده است.

 

مجمع ناشران انقلاب اسلامي در پي اين اقدام، نامه اي خطاب به خانم ايرينا بوکووا مديرکل سازمان جهاني يونسکو نوشت. متن اين نامه به شرح زير است:

 

سرکار خانم ايرينا بوکووا

 

مديرکل محترم سازمان جهاني يونسکو

 

حتماً در جريان هستيد که سازمان جهاني يونسکو کتابي به نام «ميراث جهاني در حوزه خليج» به چاپ رساند که پيام جنابعالي هم در ابتداي اين کتاب منتشر شده بود. کتابي که بدون توجه به اسناد متقتن و متواتر تاريخي در مورد حقيقت نام اين آبراه بين‌المللي، هم در عنوان و هم در متن کتاب، چندين بار از نام‌هاي مجعول «خليج فارس» و «خليج عربي» به جاي نام صحيح آن يعني «خليج فارس» استفاده کرده بود.

 

متاسفانه اين استفاده غلط، در پيام خود جنابعالي هم مشاهده شد. و از طرفي با اين که در ميان کشورهاي حوزه خليج فارس، ميراث ثبت شده در يونسکو متعلق به ايران است - ايران به تنهايي بيشتر از همه کشورهاي ديگر حوزه خليج فارس، ميراث ثبت شده در يونسکو دارد- هيچ نامي از آن و سهم تمدن بزرگ ايراني- اسلامي در اين کتاب برده نشده بود.

 

البته خوشبختانه بر اساس ادعاي سايت خود سازمان يونسکو، در ويرايش جديد اين کتاب، نام آن اصلاح شده و به «ميراث جهاني کشورهاي عربي» تغيير يافته است، اما متاسفانه کماکان ايرادات مذکور در متن کتاب وجود دارد؛ هم در پيام جنابعالي و هم در ساير بخش‌هاي کتاب.

 

خانم مدير کل

 

نياز به توضيح نيست که سازمان جهاني يونسکو، يک سازمان علمي و فرهنگي جهاني وابسته به سازمان ملل متحد است که متعهد است که حافظ حقوق فرهنگي و معنوي ملت ها بوده و حتي اگر اين حقوق مورد تجاوز قرار گرفت، در جهت اعاده اين حقوق به همه توان تلاش نمايد.

 

سازمان يونسکو سازماني است که علي الاصول بايد به دنبال حفظ و حراست از هويت تاريخي ملت ها و تمدن ها باشد. سازماني است که بايد از هرگونه تحريف در تاريخ و فرهنگ جهان جلوگيري نمايد. سازماني است که بايد بدون ورود به دعواهاي سياسي، استقلال خود را حفظ کرداه و با شجاعت تمام از حق و عدالت دفاع کرده و خود و فرهنگ و تاريخ ملل را به ابزار دعواي سياسون بدل نکند.

 

خانم مديرکل

 

ما کوچک ترين ترديدي در آن چه که در مورد شان سازمان يونکسو ذکر شد نداريم و بعيد مي دانيم که شما هم چنين ترديدي داشته باشيد. حال چه شده است که خود اين سازمان، با غفلت از رسالت عظيم فرهنگي اش، خود را بازيچه دست سياست مداران قرار داده است و با ورود جانبدارانه به اين اختلاف، به جايگاه و شان خود در ميان ملت ها، ضربه وارد مي کند؟ چه شده است که رياست اين سازمان، در پيام خود چونان سخن مي راند که گويي از تاريخ عظيم خليج فارس بي اطلاع است؟ آيا گمان مي بريد که رعايت حق و عدالت، استفاده از نام خليج، بدون پسوند فارس يا عربي است؟ آيا واضح نيست که هر نامي به جز «خليج فارس»، چه خليج باشد و چه خليج عربي و چه هر چيز ديگر، عنواني معجول بوده و حق و حقيقت را زير سوال مي برد؟

 

خانم مدير کل

 

آيا امروز روز آن فرا نرسيده است که اين سازمان با اجتناب از سياسي کاري، به انجام وظيفه اصلي خود بپردازد و با جمع آوري و اصلاح اين کتاب، گامي هرچند کوچک در جبران خبط خويش و جلوگيري از تحريف تاريخ و فرهنگ جهاني بر دارد و اجازه ندهد که حيثيت اين سازمان در پيشگاه ملل بيش از اين خدشه بردارد؟

 

خانم مديرکل

 

مجمع ناشران انقلاب اسلامي به همراه چند صد ناشر برجسته فرهنگي و علمي در ايران، ضمن محکوميت شديد اين رفتار سازمان جهاني يونسکو، از جنابعالي مي‌خواهد که صراحتا موضوع مشخص خود را درباره نام و هويت تاريخي خليج فارس و سهم تاريخي ايران در اين منطقه بيان نموده و اسباب انزجار ملت ايران خصوصا اهل فرهنگ را نسبت به يونسکو فراهم نکنيد.

 

در عين حال بار ديگر با اعلام انتظار خود مبني بر جمع آوري و اصلاح محتواي کتاب، پيشنهاد مي شود که کتاب مذکور را با نقش آفريني اساتيد ايراني آشنا به فرهنگ کهن خليج فارس تجديد چاپ فرماييد.

نظر شما