دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۲
کد خبر: ۵۳۵۵۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۶
ترويج حجاب در جامعه نيازمند عزم همه جانبه نهادهاست اما اقدامات نامتوازن دستگاه‌هاي مختلف موجب شد روند مقابله با بدحجابي در جامعه تقريبا به يک چالش فرهنگي و سياسي تبديل شود.

به گزارش «شهر»، گفته مي شود آرمان، رگ جوشان جوامع است که بدون آن جوامع نمي‌توانند ادعاي زنده و پويا بودن داشته باشند. اسلام نيز به عنوان يک دين الهي و کامل‌ترين مکتب الهي که توانايي مديريت جوامع بشري را در تمام شئون آن دارد، آرمان‌شهري را براي پيروان خود تصوير کرده است که در آن سعادت همه‌جانبه بشر با نگاه به تمام نيازهاي جسماني و روحاني او ديده شده است.

 

شايد کليدي‌ترين واژه‌اي که براي اين آرمانشهر مي‌توان در نظر گرفت، سعادت باشد و سعادت تنها هنگامي محقق مي‌شود که زمينه براي رسيدن انسان‌ها به کمال فراهم شود.

 

عفت پايه اساسي تحقق آرمانشهر بشر

 

با اين مقدمه مي‌توان گفت بسياري خصوصيت‌ها از جمله فضائلي مانند عفت، از پايه‌هاي اساسي تحقق آرمان شهر بشر در مکتب اسلام هستند چرا که تا اين خصوصيات در جامعه نباشند، نمي‌توان حرکت جامعه را حرکتي رو به کمال دانست.

 

 

 

بر اين اساس نمي‌توان گفت حجاب و عفاف تنها يک فضيلت و ارزش است بلکه شايد بهتر باشد بگوييم حفظ و ترويج حجاب و عفاف از ملزومات يک جامعه‌اي است که تلاش مي‌کند، راه خود را به سوي سعادت هموار کرده و از نيستي و ظلمت نجات پيدا کند.

 

همينطور در نقشه انساني عالم که قرار است راهگشاي سعادت باشد، مسئله «زن» از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است. بسياري از بحران‌هاي امروزي که جوامع مختلف به آن دچار شده‌اند ناشي از نگاه دنياي مادي به زن، کرامت و جايگاه او است.

 

نقش زن در سعادت بشر

 

شايد نخستين گام براي ترويج حجاب اين باشد که براي جامعه و خصوصا زنان تبيين شود که در اين نقشه کلي سعادت بشر چه جايگاهي دارند و چه نقشي را بايد ايفا کنند تا پازل خلقت به طور صحيح در کنار هم چيده شده و سعادت بشري را رقم بزند.

 

بر اين اساس هنگامي که مي‌خواهيم وضعيت حجاب و عفاف در کشور را بررسي کنيم بايد به اين موضوع توجه کنيم که مسئله عفاف، يک موضوع بسيار پيچيده‌ در ارتباط تناتنگ با نوع نگاه به سعادت انسان و جامعه است. اين پديده از ديدگاه‌هاي مختلف ديني، سياسي و هويتي قابل بررسي است.

 

آنچه امروز در جامعه ما ديده مي‌شود اين است که نهادهاي مختلف فرهنگي، سياسي و انتظامي در زمينه حجاب و عفاف دچار اختلاف نظر هستند و اقداماتي را انجام مي‌دهند، اما به راستي متولي مسئله حجاب در کشور ما کدام نهاد است؟

 

 

 

ترويج حجاب نيازمند عزم همگاني

 

شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان عالي‌ترين رده‌اي که در زمينه مسائل فرهنگي تصميم‌گيري مي‌کند و تصميم‌هايش براي کليه نهادها و ارگان‌ها قابل اجراست، در 13 دي 1384 راهکارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب به تصويب رساند که در اين مصوبه مسئوليت‌هايي براي ارگان‌هاي مختلف از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، صدا و سيما، نيروي انتظامي، وزارت آموزش و پرورش، سازمان ملي جوانان، سازمان تبليغات اسلامي و وزارت بازرگاني را مشخص کرده است.

 

اين موضوع خود نشان‌دهنده اين است که ترويج اين موضوع مهم در جامعه به عزم همه جانبه تمام دستگاه‌ها نياز دارد اما آنچه در عمل شاهد آن بوديم، اقدامات نامتوازن دستگاه‌هاي مختلف بود که موجب شد اين روند مقابله با بدحجابي در جامعه ما تقريبا به يک چالش فرهنگي و سياسي تبديل شود.

 

در حال حاضر 26 نهاد فرهنگي در زمينه حجاب و عفاف فعاليت دارند اما آنچه به عنوان بازخورد از اين 26 نهاد در جامعه ديده مي‌شود، عملا در حدي نيست که بتواند مانع نقش‌آفريني پررنگ نيروي انتظامي شده و يا اين نقش‌آفريني را براي جامعه رقيق کند.

 

بايد به خاطر داشت که موضوع بدحجابي معلول بسياري از عوامل سياسي، اقتصادي و اجتماعي بوده و جايي که بسياري از نهادها به وظيفه خود در اين رابطه به درستي عمل نکنند، اين عملکرد نامتقارن موجب گسترش بازخوردهاي منفي در سطح اجتماع خواهد شد.

 

 

منبع: مهر

نظر شما