دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۵
کد خبر: ۵۳۵۶۶
|
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶
دبيرخانه طرح ترويج آيين همسايگي 40 برنامه فرهنگي اجرا مي‏کند
مسوول دبيرخانه طرح ترويج آيين همسايگي از اجراي بيش از40 ويژه برنامه فرهنگي و ترويجي با محوريت فرهنگ آپارتمان نشيني و همسايگي در مراکز سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در مناطق مختلف شهر تهران خبر داد.

اکبر بختياري مسوول دبيرخانه طرح ترويج آيين همسايگي در گفت و گو با خبرنگار «شهر» با اشاره به محوريت کتاب و کتابخواني و توليدات فرهنگي در برنامه‌هاي آپارتمان نشيني و همسايگي مناطق گفت: در اين زمينه کتاب «اخلاق و آپارتمان نشيني» از سري محصولات ويژه «کتاب من» توسط فرهنگسراي اخلاق و مديريت فرهنگي هنري منطقه 14 توليد مي‌شود و مديريت فرهنگي هنري منطقه 12 نيز سلسله برنامه‌هاي نقد ماه و مسابقات کتابخواني در کتابخانه‌هاي منطقه را با محوريت اخلاق عمومي و همسايگي برگزار مي‌کند. «دوشنبه‌هاي كتاب انديشه» نيز جلسه نقد و بررسي كتاب‌هاي مربوط به فرهنگ آپارتمان نشيني است که از سوي فرهنگسراي انديشه و مديريت فرهنگي هنري منطقه 7 برگزار مي‌شود.




رييس فرهنگسراي تهران افزود: «سبد کتاب خانواده» عنوان برنامه‌اي است که از سوي مديريت فرهنگي هنري منطقه 5 از سوي کتابخانه‌هاي کوثر، حصارک و شيخ فضل الله نوري برگزار مي‌شود که شامل استقرار نمايشگاه کتاب در مجتمع‌هاي مسکوني و ارائه کتاب‌هايي پيرامون ترويج آيين همسايگي است. همچنين برنامه «گردونه معرفت» شامل توزيع و ارسال کتاب به همسايه‌ها از سوي خانه فرهنگ محصل برگزار مي‌شود.



مسوول دبيرخانه درباره ساير برنامه‌هاي مديريت فرهنگي هنري منطقه 5 در حوزه همسايگي و آپارتمان نشيني گفت: آپارتمان‌نشيني از جمله مضامين برنامه اجراي تئاتر خياباني «چند لحظه شادي» است که چهارشنبه‌هاي هر هفته به استثناء ماه مبارک رمضان از سوي خانه فرهنگ آيه برگزار مي شود. «يکي بود يکي نبود» نيز عنوان تئاتر عروسکي با آموزش مضامين حقوق همسايگي براي کودکان و نوجوانان است که دوشنبه‌هاي هر هفته از سوي فرهنگسراي معرفت اجرا مي‌شود. همچنين «يک نمايش يک ضرب‌المثل» شامل اجراي نمايش با مضامين همسايگي توسط خانه فرهنگ ميثاق، ارسال پيامک به صورت هفتگي با مضامين همسايگي از سوي خانه فرهنگ نور، مسابقه حديث‌نويسي با موضوع آيين همسايگي و با عنوان «ساحل نياز» از سوي فرهنگسراي فردوس و شب نشيني تابستاني با محوريت معرفي آداب و رسوم اقوام ايراني آپارتمان نشيني و حقوق شهروندي توسط فرهنگسراي فردوس و فرهنگسراي معرفت از جمله برنامه‌هاي متنوع مراکز فرهنگي هنري منطقه 5 مرتبط با همسايگي و آپارتمان نشيني است که در تابستان ميزبان شهروندان منطقه است.



بختياري ادامه داد: همچنين در راستاي اجراي منطقه‌اي جشنواره چهل خانه و طرح ترويج آيين همسايگي، کتابخانه فرهنگسراي سرو مديريت فرهنگي هنري منطقه 6، با هدف گسترش فرهنگ کتابخواني تعداد 50 سبد حاوي کتاب در رده کودک، نوجوان و بزرگسال تهيه کرده و در مجتمع‌هاي مسکوني منطقه توزيع مي‌کند. در قالب برنامه «سبد فرصت» در کتابخانه شهيد جهان آراي منطقه 6 نيز 10 کيف حاوي کتاب توسط 10 عضو فعال کتابخانه به مجتمع‌هاي مسکوني ارسال مي‌شود و اين کيف‌ها در ميان خانوارهاي ساکن مجتمع‌هاي مسکوني مي‌چرخد و آپارتمان نشين ها با کتابخواني مانوس مي‌شوند. کتابخانه شهيد جهان آرا هم چنين برنامه «زيرگنبد کبود» را در قالب کارگاه قصه گويي خلاق برگزار خواهد کرد که آموزش آيين همسايگي يکي از محورهاي اين برنامه است.



وي اجراي برنامه «همسايه خوب من» را از ديگر برنامه هاي مراکز مديريت فرهنگي هنري منطقه 6 با محوريت آيين همسايگي ذکر کرد و افزود: در اين برنامه که چهار اجرا خواهد داشت با بهره گيري از ابزار هنر و در قالب نمايش طنز فضايل اخلاقي همسايگي از قبيل احترام به همسايه و رعايت حقوق همسايگان آموزش داده مي‌شود.


مسوول دبيرخانه طرح ترويج آيين همسايگي درباره ساير برنامه‌هاي مراکز فرهنگي هنري با محوريت همسايگي و آپارتمان نشيني گفت: فرهنگسراي اخلاق و مديريت فرهنگي هنري منطقه 14 برنامه «ديوار به ديوار» را با محوريت ارتقاي فرهنگ آپارتمان نشيني و آيين همسايگي درنگارخانه کلک خيال در قالب ورک شاپ نقاشي برگزار مي‌کند. مديريت فرهنگي هنري منطقه 2 نيز برنامه «هم سايه - هم روشن» را در برج مهستان و برنامه «همسايه‌ها» را در مجتمع مسکوني حافظ برگزار مي‌کند که هردو برنامه با محوريت آيين همسايگي است.



وي افزود : طرح آشتي با کتاب در قالب توزيع بسته‌هاي اماني کتاب در مجتمع‌هاي مسکوني و نصب تابلو منشور اخلاقي، فرهنگي آپارتمان‌نشيني در بين مجتمع‌هاي مسکوني از جمله برنامه‌هاي فرهنگسراي مهر و مديريت فرهنگي هنري منطقه 19 و ويژه برنامه «تبسم تابستان» با موضوعات و بخش هاي متنوع از جمله آيين همسايگي از سوي مديريت فرهنگي هنري منطقه 12 از ديگر برنامه‌هاي بسته فرهنگي تابستانه مراکز فرهنگي مناطق با محوريت همسايه و آپارتمان نشيني است.



بختياري با اشاره به برگزاري برنامه «يك روز فراموش نشدني» با محوريت آيين همسايگي از سوي مديريت فرهنگي هنري منطقه 7 ، اظهار داشت: اين برنامه گردشگري در قالب تورهاي يك روزه تهران گردي با هدف ايجاد شناخت و صميمت در بين همسايگان مجتمع‌هاي مسكوني و كاهش فشار وتنش هاي روحي ناشي از زندگي آپارتمان نشيني در فرهنگسراي انديشه ، خانه فرهنگ نيايش و مجتمع مسكوني صبا منطقه 7 ميزبان شهروندان است.



وي افزود : «چهارشنبه‌هاي انديشه» عنوان برنامه‌اي است که در قالب جلسه نقد و بررسي با محوريت گسترش آئين همسايگي از سوي فرهنگسراي انديشه برگزار مي‌شود. همچنين خانه فرهنگ نيايش برنامه شاد «عصر خاطره انگيز» را با هدف ايجاد شناخت و ارتباط بين همسايگان در سه مجتمع مسكوني منطقه 7 برگزار مي کند. كانون هاي مردمي فرهنگسراي انديشه نيز در در مجتمع هاي مسكوني فعال خواهند بود.




جشنواره «چهل خانه» و طرح ترويج آيين همسايگي با ماهيتي فرهنگي و ترويجي از سال گذشته آغاز شده و از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در حال برگزاري است و از طريق نصب تابلوهاي ويژه فرهنگي و اطلاع رساني، انتشار و توزيع محصولات فرهنگي – هنري، راه اندازي وب سايت اطلاع رساني و آموزشي، برگزاري مسابقات فرهنگي «چهل خانه»، تشکيل بانک اطلاعات مجتمع‌هاي مسکوني براي ارايه خدمات فرهنگي ، تشکيل بانک اطلاعات مديران مجتمع هاي مسکوني ، توزيع مستمر و هدفمند اقلام و محصولات فرهنگي و برگزاري همايش فرهنگي مديران مجتمع هاي مسکوني ، اهداف اين برنامه فراگير دنبال مي‌شود.



دبيرخانه جشنواره «چهل خانه» مستقر در مديريت فرهنگي هنري منطقه 22 به نشاني انتهاي بزرگراه حکيم غرب، سه راه دهکده المپيک، جنب دبيرستان سپيده کاشاني ، بوستان باغ نو، فرهنگسراي تهران با شماره تماس‌هاي 44146922 پاسخگوي شهروندان است و علاقمندان مي توانند اخبار و اطلاعات مربوط به جشنواره را به طور کامل و مشروح در سايت « 4.khooneh.ir» مشاهده کنند. همچنين شماره تماس 1837، شماره پيامک : 30007227002122 و پايگاه اينترنتي www.farhangsara.ir در اين زمينه پاسخگوي شهروندان است.

نظر شما