يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۶
کد خبر: ۵۳۹۱۷
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۲
در حاشيه ويژه برنامه بر آستان جانان برگزار مي‏شود
تئاتر خياباني «بچه‌هاي شهر رمضان» در طول ماه مبارک مضان هر شب قبل و بعد از افطار در يكي از پارك‌هاي تهران اجرا دارد.

به گزارش خبرنگار «شهر» تئاتر خياباني «بچه‌هاي شهر رمضان» در شب‌هاي ماه مبارك رمضان در پارك‌ها و بوستان‌هاي 22 منطقه پايتخت اجرا مي‌شود. اين نمايش در راستاي برنامه «بر آستان جانان» به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري برگزار مي‌شود. موضوع اين نمايش در رابطه با صبر و طاعت است كه در سه اپيزود روايت مي‌شود.



 

محمود اكبرشاهي، كارگردان نمايش «بچه‌هاي شهر رمضان»، هدف از اجراي اين نوع نمايش‌ها را بردن تئاتر به ميان مردم دانست و گفت: با اجراي اين نمايش‌ها تئاتر را به مردم نزديك مي‌كنيم چون در تئاتر سالن‌ها علاوه بر اينكه مردم نمي‌توانند مبلغ بليت تئاتر سالن‌ها را به علت گراني بليت‌ها بپردازند، در نمايش‌هاي خياباني مردم مي‌توانند با موضوعات نمايش ارتباط برقرار كنند. با توجه به اينها اين نمايش‌ها روي مردم تاثير زيادي مي‌گذارند چون مضامين برخاسته از موضوعات مردمي است. به طوري‏که در اجراي چند شب گذشته مردم بسيار از اثر استقبال كردند.


در رابطه با اپيزود‌هاي اين نمايش مي‌توان گفت، در اپيزود اول اين نمايش داستان ضحاك از شاهنامه فردوسي اجرا مي‌شود كه ضحاك بر وسوسه خود فايق نمي‌شود و كشور را از عرش به فرش پايين مي‌آورد.



در  اپيزود دوم اين نمايش مربوط به داستان ايراني قديمي؛ پادشاه و تلخك است كه گره‌هاي طنز در آن وجود دارد و تاكيدش بر صبر و اطاعت است.


 

در اپيزود سوم هم به صبر جميل پرداخته مي‌شود، در واقع صبري است كه در دشت كربلا ، حضرت زينب و ياران امام حسين (ع) داشتند.



در اين نمايش يك گروه موسيقي شامل دف، تنبك، سنتور به همره خواننده هم وجود دارد كه به طور زنده اجرا دارند و موسيقي اين نمايش با توجه به مضمون شامل ابياتي از مولانا و شاعراني از اين قبيل خواهند بود. از جمله عوامل موسيقي مي‌توان به مجتبي محمدي نيا (خواننده)، فرزاد اشرفي، محمد سكاك و همچنين بازيگران به ابوالفضل وزيري، مرتضي خالقي اشاره كرد.

 

اين نمايش هر شب در يكي از مناطق اجرا خواهند داشت. جدول زير برنامه اجراي اين نمايش را به تفکيک تاريخ، مكان و منطقه مشخص کرده است. 

برنامه‌ نمايش خياباني «بچه‌هاي شهر رمضان»  در فرهنگسراها و بوستان‌ها
تاريخ مكان اجرا منطقه
31تير بوستان قيطريه 1
5مرداد بوستان گفتگو 2
31تير بوستان حضرت ابراهيم (ع) 3
7مرداد فرهنگسراي اشراق 4
12مرداد بوستان ميعاد 5
3مرداد بوستان لاله 6
10مرداد فرهنگسراي انديشه 7
14مرداد بوستان فدك 8
1مرداد فرهنگسراي رويش 9
7مرداد بوستان رضوان 10
5مرداد فرهنگسراي رازي 11
5مرداد بوستان شهر 12
6مرداد بوستان خيام 13
3مرداد بوستان گلزار 14
11مرداد فرهنگسراي خاوران 15
4مرداد فرهنگسراي بهمن 16
15مرداد فرهنگسراي بهاران 17
1مرداد بوستان لواساني 18
6مرداد بوستان ولايت 19
16مرداد بوستان ولاء 20
8مرداد بوستان نرگس 21
8مرداد فرهنگسراي تهران 22

نظر شما