چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۷
کد خبر: ۵۳۹۶۹
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۲
كاگردان شور شيرين در گفت و گو با شهر عنوان كرد:
جواد اردكاني دليل نپرداختن به قهرمان اصلي فيلم «شور شيرين» را تبديل نكردن شهيد كاوه به قهرمان سينمايي عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي «شهر»، جواد اردكاني متولد 1341 مشهد، فارغ التحصيل حقوق از دانشگاه آزاد است. وي فعاليت سينمايي را سال 1376 با مجموعه تلويزيوني «آقاي كفايت» آغاز كرد. او علاوه بر اينكه در فيلم هاي «جاي امن» و «تونل» به عنوان دستيار كارگردان ظاهر شده، فيلم‌هاي « به كبودي ياس، «سبيل مردونه»، «قناري» و «چوري» را در كارنامه كارگرداني خود ثبت كرده است.



در حال حاضر فيلم «شور شيرين» وي روي پرده سينماهاست. به اين بهانه و در خصوص اين فيلم با وي گفت‌و‌گو كرديم كه در ادامه مي‌خوانيد.



  

  • چطور شد سراغ اين موضوع رفتيد و شهيد محمود كاوه را براي به تصوير كشيدن انتخاب كرديد؟ آيا در برنامه توليدات خود ساخت زندگي شهدا را داريد و شهيد كاوه هم جزو اين برنامه‌تان قرار گرفت؟

 

ـ اينكه چرا سراغ به تصوير كشيدن زندگي شهدا رفتم، برمي‌گردد به جلسه‌اي كه پنج سال قبل همراه  عده اي از اهالي سينما با مقام معظم رهبري داشتيم و حضرت آقا به شخصيت شهيد برونسي اشاره كردند. بعد از جلسه آقاي صفار هرندي كه آن وقت وزير ارشاد بودند از من خواستند فيلمي درباره شهيد برونسي كار كنم كه شد فيلم «به كبودي ياس» و در گام بعد سراغ شهيد محمود كاوه رفتم.  



 

  • اين موضوع از طرف چه كسي مطرح شد؟

 

ـ اين موضوع ابتدا از طرف بنياد شهيد پيشنهاد شد. به دنبال آن فيلمنامه «شور شيرين» را به اتفاق مجيد ايافت و ماشاءالله شاهمرادي‌زاده نوشتيم و به بنياد فارابي ارائه داديم.


 

  • بودجه و هزينه‌اي كه براي ساخت اين فيلم صرف شده است چقدر بوده؟

 

ـ در اين رابطه بهتر است از تهيه كننده فيلم، ابراهيم اصغري سوال كنيد.


 

  • چرا سراغ شهيد كاوه رفتيد؟

 

ـ شهيد محمود كاوه يكي از شهداي مطرح و محبوب خراساني است كه البته در سطح كشور هم چهره شناخته‌شده‌اي است. شهيد كاوه از سال 59 تا 64 در كردستان حضور كاملا موثري داشت و مي‌شود گفت جزو كساني بود كه باعث شد امنيت و آرامش به اين منطقه برگردد. علاوه براينكه به اين شهيد علاقه ديرينه داشتم، دوست داشتم به موضوع كردستان هم بپردازم. اينها باعث شد «شور شيرين» ساخته شود.



 

  • چرا در «شور شيرين» بيشتر از هنرمندان غيرمعروف و ناشناخته استفاده كرديد؟ دليل اين كارتان چه بود؟

 

ـ در فيلم از تركيب بازيگران شناخته شده و شناخته نشده استفاده كرديم. تعدادي از نقش‌ها بودند كه لهجه و ويژگي‌هاي بومي در آنها اهميت داشت. تعدادي بايد با لهجه مشهدي صحبت مي‌كردند و تعدادي هم بودند كه بايد به زبان كردي صحبت مي‌كردند. براي اين نقش‌ها بازيگراني از خراسان، كرمانشاه و كردستان انتخاب كرديم. براي تعدادي از نقش‌ها هم موضوع لهجه اهميت نداشت كه براي آنها از بازيگران شناخته شده‌اي از جمله رضا رويگري، احمد نجفي، شبنم قلي‌خاني و پرديس افكاري استفاده كرديم.



 

  • به نظر مي‌رسد در اين فيلم بيشتر روي نقش پوريا و خانواده او مانور داده شده، البته اين نظر من است!

  

ـ قصه‌هاي فرعي در فيلم داريم كه مهم‌ترين قصه فرعي؛ خانواده پورياست. البته قصه‌هاي فرعي ديگري هم در فيلم وجود دارد. تمام اين قصه‌ها براي معرفي بهتر كاوه طراحي شده‌اند و در خدمت قصه محوري ما هستند. به عنوان مثال، در رابطه با شخصيت حميد كه رويگري آن را بازي مي كند، بايد گفت كه در طول قصه تبديل به يكي از نيروهاي كاوه مي شود. همينطور پوريا كه اصلأ جزو نيروهاي همكار كاوه و جزو دوستان اوست.


البته ما اگر در ضمن داستان نگوييم در كردستان سال 60 چه مي‌گذرد، چه شرايطي حاكم است و چرا افراد مي‌جنگند، فرصت و مجالي براي حضور و شناساندن كاوه به وجود نخواهد آمد. در واقع همه اين قصه‌ها مرتبط و زمينه‌ساز ظهور و بروز كاوه است. 



  

  • ظاهرا خيلي به قهرمان اصلي فيلم پرداخته نشده تا بتوان قهرمان اصلي را بيشتر به مخاطب نشان داد؟ در واقع قهرمان‌سازي و بزرگ‌نمايي شخصيت اصلي داستان در اثر ديده نمي‌شود؟

  

ـ بيشتر از اين نمي‌خواستم كاوه قهرمان شود و او را به يك قهرمان سينمايي تبديل كنم؛ به نحوي كه اين قهرمان سنخيتي با آدم‌هاي واقعي نداشته باشد و در نتيجه نتواند با مخاطب ارتباط برقرار كند .



 

  • آيا امكان نداشت روي شخصيت حميد؛ پدر پوريا بيشتر كار كرد و تعليق بيشتري روي اين نقش انجام داد تا باعث كنجكاوي بيشتر مخاطب را به دنبال داشته باشد؟

 

ـ قطعا امكان داشت. همه قصه‌هاي فرعي ظرفيت اين موضوع را داشتند؛ هم از جهت ايجاد تعليق بيشتر و هم از جهت پرداخت شخصي. اما بايد متناسب با خط اصلي قصه، قصه‌هاي فرعي را كنترل مي‌كرديم. قصه حميد هم جاي پرداخت بيشتري دارد. البته بخشي از قصه حميد را كه در فيلم سينمايي حذف كرديم ولي در نسخه سريال وجود دارد.  


 

  • نسخه سريال «شور شيرين» در چند قسمت از تلويزيون پخش خواهد شد؟

 

ـ در 5 قسمت.



 

  • چرا در اين اثر از جلوه‌هاي ويژه بيشتري استفاده نشده تا باعث شود اثر جذابيت بيشتري براي مخاطب شود؟

 

ـ جلوه‌هاي ويژه را در حد نياز به كار برديم.



  

  • حتي جلوه‌هاي ويژه‌اي كه مي‌تواند براي مخاطب جذاب باشد و باعث گيشه‌اي شدن اثر شود، نياز نيست وجود داشته باشد؟

 

ـ اين تصور شماست. جلوه‌هاي ويژه اگر در خدمت اثر نباشد، به شدت آزاردهنده خواهد بود. لزوما اينطور نيست كه هر فيلمي كه جلوه‌هاي ويژه بيشتري داشته باشد، جذاب‌تر ‌شود.

نظر شما