دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۳۰
کد خبر: ۵۳۹۷۶
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴
بزرگداشت منوچهر نوذري به زودي برپا مي‏شود
بازيگر سينما و فرزند منوچهر نوذري، از بي‌توجهي هنرمندان به يکديگر گله دارد و معتقد است بيماري و کسالت بسياري از هنرمندان پيشکسوت، دليل عاطفي دارد.

ايرج نوذري در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر»، با گله از عدم حضور بازيگران در برنامه‌هاي فرهنگي و بزرگداشت هنرمندان ديگر رشته‌‌ها، گفت: به عنوان مثال در مراسم استاد کسايي تنها دو بازيگر حضور داشتند؛ يکي من و ديگري مرتضي احمدي. در حالي‌که هنرمندان بايد به يکديگر توجه کنند؛ زيرا وقتي اين استادان مي‌روند، ديگر کسي به جايشان نمي‌آيد. وي تاکيد کرد: رفتن اين هنرمندان يا مريض‌شدنشان فقط احساسي و عاطفي است. شايد نفر بعدي من باشم؛ زيرا وقتي دل شما بشکند، کار تمام است. متاسفانه ‌پشت سر هم حرف زدن و به ضرر يکديگر کار کردن، اين روزها ميان مردم و حتي هنرمندان روال شده است. يک روز از پدرم پرسيدم چرا آدم‌ها اين‌طورند و او گفت «اگر يک روز دشمن نداشتي و پشت سرت حرفي نبود، بدان مالي نيستي.»



به جاي «يادبود» بگوييم «يادهست»

اين بازگير سينما گفت: در چنين فضايي باز هم جاي اميدواري‏ست که اين گراميداشت‌ها و يادبودها برگزار مي‌شوند. البته من ترجيح مي‌دهم در اين موارد از واژه‌هايي که خودم درست کرده‌ام، مثل «يادهست» و «يادمانه» که خيلي زيباتر هستند استفاده کنم.

نوذري با اشاره به جايگاه والاي هنرمنداني چون کسايي، اظهار داشت: مهم اين است که اين آدم‌ها نمي‌روند. ممکن است از لحاظ ظاهري آن‌ها را نبينيم؛ ولي در ذهن و قلب همه ما حضور دارند. اين حضور به دليل روح بلند داشتن و روح بزرگ داشتن است. ‌بزرگواري به همين چيزهاست؛ وگرنه کسي که صرفا پول زياد دارد و مقامش بالاست، بزرگواري ندارد و عزت او مقطعي و ظاهري است.






زيبايي جهان را نجات مي‌دهد

وي خاطر نشان کرد: البته شما وقتي مي‌توانيد کسي را بزرگ تلقي کنيد و به بزرگي از او ياد کنيد که دلش بزرگ باشد. همان‌طور که تارکوفسکي از پدرش نقل مي‌کند، «زيبايي جهان را نجات مي‌دهد». اين بازيگر با شاره به اين‌که زيبايي اين نيست که مرد، زن يا درخت زيبا ببينيد، گفت: زيبايي درخت تنها در ظاهرش نيست؛ بلکه در بطن آن است و از ريشه زيباست. انسان هم بايد ريشه‌ زيبا داشته باشد. سيرت انسان که زيبا باشد، اگر صورتش هم زشت بود، زيبا به نظر مي‌آيد.

وي افزود: اما اگر انسان زيباترين صورت‌ها را داشته باشد اما سيرتش زيبا نباشد، به محض اين‌که دهان به سخن باز کند، زشتي خود را نشان مي‌دهد و حتي نمي‌توان با او حرف زد. نه مي‌توان چيزي به او ياد داد و نه مي‌توان چيزي از او ياد گرفت.





سيرت زيبا همه‌چيز را مي‌سازد

نوذري با تاکيد بر اين که استاد کسايي و امثال ايشان، همين‌طور زيبا بوده‌اند، گفت: متاسفانه کسي به جاي ديگري نمي‌آيد؛ به ويژه اگر آن که مي‌رود، انسان بزرگي بوده باشد. اين سيرت است که همه‌چيز را مي‌سازد؛ سيرت زيبا و عشق. همان‌طور که همايون خرم گفت، وقتي کار عاشقانه باشد به دل همه مي‌نشيند.

اين بازيگر افزود: مهم‌ترين چيزي که من مي‌توانم درباره هنرمندان بزرگي چون کسايي بگويم اين است که وقتي مبناي کار کسي عشق باشد و از دريچه عشق اطرافش را ببيند، همه‌چيز برايش زيبا مي‌شود. 






بزرگداشتي براي منوچهر نوذري

نوذري همچنين با اشاره به برپايي يادماني براي پدرش، منوچهر نوذري، گفت: قصد دارم به مناسبت هفتمين سالگرد پدرم يادمانه‌اي براي او برگزار کنم؛ ولي چند و چون برگزاري آن هنوز مشخص نيست. تنها چيزي که از آن مطمئنم اين است که بايد مراسمي بزرگ باشد؛ وگرنه اصلا آن را برگزار نمي‌کنم.

نظر شما