شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۸
کد خبر: ۵۳۹۹۰
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۵
شهر با جدايي ري از تهران، آشفته بازار مي‌شود/
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با مخالفت شديد نسبت به جدايي ري گفت: با چنين اقدامي آشفته بازاري ايجاد مي‌شود.

به گزارش «شهر»، مهدي چمران در جلسه امروز شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به مسئله جدا شدن ري اظهار کرد: تهران شهر جديدي نيست؛ بلکه در محل قديم ري گسترش يافته و جدايي ناپذير است. شهري نبوده که وصل شده باشد و اکنون بخواهند آن را جدا کنند.

 

وي با تاکيد بر اينکه مناطق تهران مانند اعضاي بدن هستند و جداسازي آنها ممکن نيست، گفت: مديريت يکپارچه شهرها يک مسئله شکست خورده است. جداسازي مديريت آنها قطعا و يقينا به شکست مي انجامد و عملي نيست.

 

رئيس شوراي اسلامي شهر با اشاره به اينکه بدن انسان را نمي‌شود چند تکه‌ کرد، افزود: جدايي و خط انفصالي وجود ندارد. تهران از شمال شميران تا جنوب ري شهري يکپارچه است. بر اساس طرح تفصيلي تا جنوب فرودگاه امام (ره) همگي محدوده تهران است.

وي اضافه کرد: اين تفکيک از نظر مالي به نفع شهرداري است چرا که از صندوق شهر به صورت عادلانه به ري نيز تعلق مي‌گيرد که اين ميزان بيش از درآمدهاي حريم منطقه 20 است.

 

چمران با تاکيد بر اينکه نمي‌گويم ري بلکه مي گويم منطقه 20، گفت: تهران بخشي از ري قديم است که اکنون به آن مي‌گويند تهران. از سوي مسئولان محلي و مردم منطقه 20 نيز نظر موافقي در مورد اين جدايي نشنيده‌ايم.

وي با بيان اينکه در اين خصوص مطالعاتي انجام نشده است،خاطرنشان کرد: اگر قانون مشکل دارد بايد اصلاح شود. به خاطر قانون مشکل دار نبايد خودمان را دچار مشکلات فراواني کنيم.

 

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران افزود: قانون تقسيمات کشوري در اين مورد درست نيست. طرح جامع تهران نيز که محدوده تهران را به خوبي مشخص کرده است به تصويب شوراي عالي شهرسازي و شخص رييس جمهور رسيده است.

 

چمران گفت: زمين هاي کشاورزي در محدوده ري وجود دارد که حفظ شده و درآمدزا است، اما نمي‌دانم بعد از اين تفکيک چه اتفاقي براي آنها خواهد افتاد،اين زمين‌ها باقي مي‌مانند يا به سوله تبديل مي‌شوند؟من از اين مسئله نگرانم.

 

وي با اشاره به وضعيت شهر قدس و چهار دانگه گفت: بعد از چند سال نامه هاي فراواني از اين شهرها به تهران مي‌رسد که عنوان مي‌کنند مي خواهيم مجددا جز تهران شويم.

 

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به يکي شدن برخي شهرهاي محدوده اصفهان با اين شهر در گذشته افزود: اين اتفاق هم به نفع آنها و هم به نفع شهر اصفهان بود.

 

وي بابيان اين مطلب که نياييم در شهرمان مانند ديوار برلين يک ديوار آهني بکشيم و تهران را از اطراف جدا کنيم، گفت: خدا کند کار علمي انجام شود. دست دلسوزان کشور را صميمانه مي‌بوسيم و اميدواريم ضرر و آسيبي به مردم نرسد.

 

بنابراين گزارش، مهدي چمران همچنين در جلسه امروز شورا، به دنبال اظهارات پروين احمدي‌نژاد مبني بر اينکه مساله تفکيک ري از تهران بايد با حضور کارشناسان دولت بررسي شود، اظهار داشت: به دليل تجربيات تلخ گذشته نگران تفکيک ري از تهران هستيم. اين نگراني حتي اگر حدس و گمان باشد، نگراني درستي است و عقل سليم مي‌گويد اين نگراني‌ها را عنوان کنيم.

رئيس شوراي اسلامي شهر افزود: حداقل مي توانيم نگران باشيم تا اين مسائل تکرار نشود چرا که دلمان هم براي شهر تهران و هم براي مردم آن مي سوزد که با چنين اقدامي آشفته بازاري در اين ميان ايجاد شود. شايد بعدها شميران و حتي دولاب نيز مساله جدايي شان مطرح شود اين جدايي ها با مساله مديريت يکپارچه سازگار نيست.

 

وي با اشاره به اين که اظهارات ما يک طرفه است، گفت: از مسئولان دولت دعوت نمي‌کنيم بلکه خواهش مي کنيم بيايند و جلسات کارشناسي در اين خصوص بگذارند. اگر هم در فرمانداري ري جلسه بگذارند من يک نفر در خدمتشان هستم تا موضوع حل شود.

 

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، به قرار داشتن در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: توجه به انصاف در اين ماه اهميت بسياري دارد ، اميدوارم با تاسي از اين ماه بتوانيم مسائل داخلي خود را حل کنيم.

نظر شما