يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۷
کد خبر: ۵۴۰۶۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۱:۲۸
شرح دعاي روز هشتم از آيت الله مجتهدي/
مرحوم آيت‌الله مجتهدي در شرح دعاي روز هشتم ماه رمضان از چگونگي جلا يافتن قلب گفته اند.

به گزارش شهر، مرحوم آيت‌الله احمد مجتهدي تهراني، شرح کوتاهي بر دعاهاي روزانه ماه مبارک رمضان داردند. متن زير شرح دعاي روز هشتم است.

«اَللّهُمَّ ارْزُقْني فيهِ رَحْمَةَ الاْيتامِ وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ وَاِفْشآءَ السَّلامِ وَصُحْبَةَ الْکِرامِ بِطَوْلِکَ يا مَلْجَاَ الاْمِلينَ» خدايا روزيم گردان در اين ماه مهرورزي نسبت به يتيمان و خوراندن طعام و به آشکار کردن سلام و هم‌نشيني با کريمان به فضل و کرمت اي پناه آرزومندان.

 

آيت‌الله مجتهدي تهراني در شرح «اَللّهُمَّ ارْزُقْني فيهِ رَحْمَةَ الاْيتامِ» مي‌گويد: خدايا در ماه رمضان مهرورزي نسبت به يتيمان را روزي‌ام گردان. اگر قلب ما زنگ بزند، از چه دوايي مي‌توان براي رفع آن استفاده کرد. براي اينکار بايد سحرها قرآن بخوانيد تا قلبتان را جلا بدهيد. همچنين جان انسان را استغفار سحر جلا مي‌دهد و مي‌توان با يتيم‌نوازي قلب را جلا داد.

 

وي تأکيد مي‌کند: شخص ثروتمند تنها با دست کشيدن بر سر يتيم قلبش جلا پيدا نمي‌کند و بايد يتيمان را از نظر مادي تأمين کند و مشکلات مالي آنها را برطرف کند. پس يادتان باشد که رحم کردن به يتيم با خلوص نيت قلب را جلا مي‌دهد.

 

اين استاد اخلاق در شرح فراز «وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ» مي‌گويد: خدايا روزي کن که من اطعام طعام کنم و افطاري دهم. اطعام طعام مخصوصاً به فقرا و مستحقان از کارهاي بسيار نيکو است.

 

وي در شرح «وَاِفْشآءَ السَّلامِ» اظهار مي‌کند: خدايا روزي کن با صداي بلند سلام کنم. برخي عارشان مي‌شود که اول سلام کنند؛ اما هستند برخي که در سلام کردن با صداي بلند پيش‌دستي مي‌کند. همچنين بايد سلام را به درستي يعني «سلامٌ عليکم» جواب داد و از بيان عبارت‌هاي ديگر مثل «سلام از ماست» جلوگيري کنيم. همچنين سلام کردن مستحب و جواب سلام دادن واجب است.

 

آيت‌الله مجتهدي در شرح فراز «وَصُحْبَةَ الْکِرامِ» تصريح مي‌کند: خدايا توفيق بده در ماه رمضان با افراد کريم و عالم و دانا و متدين همنشين شوم. خدايا توفيق بده که با نيکان رفيق شوم. کاري کنيد که رفيقتان يک درجه از شما جلوتر باشد. يکي از رموز موفقيت من در زندگي اختيار کردن رفيق خوب بوده است.

 

اين استاد بزرگ اخلاق در شرح فراز پاياني دعاي روز هشتم مي‌گويد: «بِطَوْلِکَ» يعني به حق انعامت. چه قدر تو به ما نعمت دادي. به حق نعمت‌هايي که به ما دادي اين دعاها را درباره ما مستجاب کن، «يا مَلْجَاَ الاْمِلينَ» اي کسي که پناه آرومنداني.


نظر شما