چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۹
کد خبر: ۵۴۰۹۰
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۲
گزارش «شهر» از ويژه برنامه‌هاي «برآستان جانان»/
خانواده ها اين شب ها که وصل شده به سحرهاي دل انگيز و روحاني ماه رمضان، بعد از يک روز روزه‌داري و طاعت و بندگي بر آستان جانان، بساط افطاري و شب نشيني را گوشه‌اي از فرهنگسرا پهن مي‌کنند و کنار هم شب‏هاي مهتابي تابستان را سپري مي‌کنند.

به گزارش خبرنگار «شهر» ساعتي از افطار نگذشته است که کم کم بچه‌هاي کوچک و معصوم در آغوش مادران و پدران‌شان وارد فرهنگسرا مي‌شوند. بعضي از کودکان بر دوش پدران خود نشسته‌اند و برخي ديگر  هم‌پاي پدر و مادر به سمت جايگاه مراسم، قدم بر مي‌دارند.

همان ابتداي ورودي فرهنگسرا،صدايي که از مراسم جشن به گوش مي‌رسد، خبر از برنامه‌هاي شاد براي کودکان مي‌دهد.

 

جايي براي گپ و گفت‏هاي پسرانه

در طول مسير ، غرفه هاي متنوع و متعددي برپا شده است که هر کدام ، عضوي از خانواده را با برنامه هايش، مشغول خود کرده است. در همان غرفه‌هاي اول ، با دو روحاني جوان و خوش سيما و از سلسله سادات و دو نوجوان مشتاق و با نشاط ، محفلي برپاست براي گپ و گفت هاي پسرانه.

 

کمي آن طرف نيز، غرفه ريحانه با عرضه محصولاتي با موضوع عفاف و حجاب، ميزبان دختراني‌ست که مي خواهند مرواريد وجود خود را در دل صدف حجاب بپوشانند.

 

غرفه بعدي، نامش «بانوي ايراني» است. مجالي‌ست براي خانم هاي کدبانو و نخ و سوزن به دست که هنر آشپزي و خياطي بياموزند.

 

انتهاي مسير با پرپايي غرفه هايي براي کودکان، حسابي شلوغ و پراز شور و هيجان کودکانه است.گروهي از بچه ها به رنگارنگي لبخندهايشان، بر روي پارچه‌اي سفيد، نقاشي هايي از خانه ، درخت و پرنده مي کشند.

گروهي ديگر از بچه ها به رسم «سنگ، کاغذ، قيچي» ، قيچي به دست گرفته و از دل کاغذهاي رنگارنگ، گل و سبزه و پروانه درمي آورند.

 

تعدادي از بچه ها هم،با عشق و علاقه کودکانه، پنجه در گل مي زند و با کمک مربيان‌شان عروسک‌هاي گلي مي‌سازند.

 

امشب ملک سليمانه بر نقاشي ها و کاردستي هاي کاغذي و گلي بچه ها حاکم است و کودکان براساس داستان حضرت سليمان(ع) در قرآن به نقاشي و برش‌هاي کاغذي و گل بازي مشغول هستند.

 

هنرمندان نيز در اينجا جمع شده اند تا با قلم و هنر زيباي خود، آيه به آيه قرآن را از روزنه هنر در بهار قرآن به ديدگان اهالي جنوب شهر که در منطقه 20 که به تماشاي برنامه «برآستان جانان» در فرهنگسراي ولاء آمده اند، هديه کنند.

 

به محل برگزاري مراسم که مي‌رسي ، کودکاني را مي بيني که در کنار خانواده هايشان، بر روي صندلي هاي خود ايستاده و به جايگاه مراسم چشم دوخته‌اند و محو تماشاي بازي عروسک‌ها هستند.جايگاهي که تصويري از گنبد و بارگاه زيباي حرم حضرت عبدالعظيم (ع) بر روي آن نقش بسته است و در دو گوش آن عروسک‌هايي قنوت گرفته و درحال راز و نياز نشسته‌اند.

 

ساعتي از شروع مراسم نگذشته است که تمام صندلي‌ها پر مي‌شود و دور تا دور جايگاه جمعيت زيادي ايستاده و نشسته برنامه را تماشا مي‌کند.چند رديف جلو فقط بچه‌ها نشسته‌اند و با شادي و نشاط خود شور و هيجاني خاصي به جشن داده‌اند.

 

خيلي از خانواده‌ها در محوطه فضاي سبز فرهنگسرا زير انداز انداخته‌اند و از دور تماشاگر برنامه اند. برخي از خانواده‌ها هم در طرح ختم گروهي قرآن شرکت کرده اند و دست جمعي مشغول خواندن صفحه اي از قرآن اند.هرجا که چشم مي‌اندازي، جمعيتي از کودک و نوجوان و جوان و بزرگسال نشسته اند و برنامه هاي جشن را مي بينند.

 

روحاني جوان برنامه، به جايگاه مي آيد و خلاصه و مفيد، نکاتي در مورد تربيت صحيح کودکان براي خانواده ها مي گويد، مي رود.

 

امشب که برنامه ويژه کودکان و نوجوانان است، مسابقه پشت مسابقه برگزار مي‌شود.در يکي از مسابقه‌ها بچه‌ها بايد قرآن را از حفظ بخوانند.ترلانه السادات 8ساله با صداي کودکانه و دلنشين خود ، سوره توحيد را به زيبايي مي خواند و جايزه اي از دست مجري برنامه مي‌گيرد.

توصيف ايران؛ نواي پاياني برآستان جانان

 

اجراي عمو سليمون،در دقايق پاياني جشن، دوباره شور و هيجان را به جمع مي‌آورد. عمو سليمون به زيبايي لابه لاي شوخي ها و بازي هاي خود ، نکات بسيار خوب و مفيدي براي بچه ها و خانواده هايشان مي گويد.از صبر و شکيبايي و تربيت صحيح کودکان تا خودداري از بازي هايي که اثر مخرب بر روي بچه ها دارد.

 

اين مجري دوست داشتني برنامه هاي کودک،در پايان هم با خواندن شعري زيبا و کودکانه براي امام زمان (ع) فضاي معنوي و خاصي به مراسم جشن مي بخشد.« وقتي بارون مي باره ... هوا خيلي تميزه ... بارون لطف خدا رو سرمون مي ريزه ...».

 

نوجواناني با شالي قرمز بر دوش و پوش‌هاي زردي به دست نيز گروه سرود ولايت هستند که با سرودي زيبا در وصف ايران، نواي پاياني برآستان جانان را در پايان شبي ديگر از ماه مبارک رمضان در فرهنگسراي ولاء مي‏خوانند.

نظر شما