سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۸
کد خبر: ۵۴۰۹۶
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
گزارش«شهر» از هفتمين شب برپايي «بر آستان جانان»
«بر آستان جانان» در هفتمين شب ماه مبارک رمضان با سخنراني حجت‌الاسلام واعظي، مرشدخواني مجتبي حسن‌بيگي و اجراي روزبه نعمت‌اللهي به جمع روزه‌داران منطقه 5 رفت.

به گزارش خبرنگار «شهر»، ويژه‌برنامه «بر آستان جانان» که از ابتداي ماه مبارک رمضان تا هفدهم اين ماه، هر شب در 22 بوستان تهران برگزار مي‌شود، شب گذشته در هفتمين شب ماه رمضان در بوستان ميعاد، با برنامه‌هاي متفاوتي همراه بود. برنامه طبق روال با قرائت آياتي از کلام‌الله مجيد و سرود جمهوري اسلامي ايران آغاز شد و پس از مجريان برنامه، بهنام تشکر و فاطمه نيرومند، با شور و هيجان روي سن آمدند.
 
نخستين برنامه اين شب، تلاوت مجلسي حاج مصطفي يادگاري، قاري بين‌المللي، بود و پس از آن، مسئول موزيک صحنه، با اجراي موسيقي محلي جنوبي، حاضران را سر شوق آورد. مجري از روزه‌داراني که اهل جنوب بودند خواست نام شهرشان را بگويند. شاهنامه‌‌خواني مرشد مجتبي حسن‌بيگي، بخش بعدي اين برنامه بود. حسن‌بيگي داستان ازدواج زال و رودابه که بخشي از آن را شب گذشته اجرا کرده بود، به شيوه خاص خود روايت کرد و پس از آن به ذکر داستاني از اميرالمومنين علي(ع) پرداخت. داستان او، داستان سخاوت امير مومنان در مواجهه با يک شاهين و يک کبوتر بود که در واقع فرشتگان خداوند بودند و مي‌خواستند سخاوت علي (ع) را ببينند. پس از اجراي حسن‌بيگي، گروه موزيک صحنه براي حاضران موسيقي محلي گيلکي نواخت و تشکر براي حاضران چند بيتي آواز تالشي خواند. پس از آن هم موسيقي محلي آذري براي حاضران پخش شد و باز هم تشکر، آواز ترکي خواند.
 
در ادامه مجريان سوالات مسابقه پيامکي هفتمين شب رمضان و شماره پيامک فرهنگسراي فردوس را اعلام کردند. نخستين سوال مسابقه اين بود که آيه «نصر من‌الله و فتح قريب»، در کدام سوره قرآن کريم آمده است؟ دومين سوال نيز، نام کوچک‌ترين سوره قرآن کريم بود.
 
سخنراني حجت‌الاسلام عزت‌الله واعظي، بخش بعدي اين مراسم بود. حجت‌الاسلام واعظي، با توصيف ماه رمضان، درباره ارزش‌هاي دعا و شرايط استجابت دعا سخن گفت. وي اظهار داشت: خداوند در قرآن به پيامبر فرموده است «اي پيغمبر اگر از تو سوال کردند خدا کجاست تا ما او را بخوانيم، بگو خدا از رگ گردن به شما نزديک‌تر است.»
 
وي با بيان اين‌که براي دعا، نجوا کافي است و لازم نيست فرياد بکشيد، گفت:‌ خداي حکيم دعاي بندگانش را استجابت مي‌کند، اما استجابت دعا دو شرط دارد، اولين شرط ايمان به خداوند و دومين شرط، اجابت ِ دعوت خداوند است. حجت‌الاسلام واعظي با تاکيد بر اين که خداوند براي همه ما نامه دعوت فرستاده است، گفت: قرآن نامه دعوت خداوند به ماست و شرط استجابت دعا، اجابت دعوت پروردگار عالم است. برابر روايات، دعا از برترين عبادت‌هاست. دعا کليد در رحمت پروردگار و چراغ هدايت است. امام صادق (ع) مي‌فرمايند «دعا خود عبادت است».
 

وي افزود: امام علي(ع) نيز مي‌فرمايند «بهترين اعمال نزد خدا دعاست و دعا و از افضل عبادات است». امام باقر(ع) نيز فرمود «زياد دعاکردن از زياد قرآن‌خواندن بهتر است».

 

اين روحاني در ادامه با تشريح آداب ظاهري و باطني دعاکردن و شروط استجابت دعا، گفت: خداوند وعده داده که دعاي مومنانش را برآورده مي‌کند. وعده خدا حق است؛ به اين شرط که با موانع خودساخته ما روبرو نشود. شب‌هاي قدر در پيش است و فرصتي است براي اين‌که موانع را از پيش پاي دعاي خود برداريم.
 
بخش بعدي اين مراسم، اجراي روزبه نعمت‌اللهي، خواننده جوان سبک پاپ، بود. قطعه «ايران» نعمت‌اللهي پيش از ورودش به صحنه آغاز شد و شور حاضران را دوچندان کرد. اين خواننده سه قطعه «تيتراژ برنامه بر آستان جانان»، «آمده‌ام که سر نهم» و «دريا» را نيز اجرا کرد و همزمان با اجراي او، آتشبازي هفتمين شب رمضان نيز؛ بر فراز سن بر آستان جانان، آغاز شد. پس از اجراي اين چهار قطعه، نعمت‌اللهي بخشي از ابتداي قطعه «ايران» را مجددا و بدون همراهي موسيقي، با هم‌صدايي حاضران اجرا کرد.
 
در ادامه، جوايز مسابقه «ساحل نياز 3» که در خردادماه گذشته با محوريت احترام به والدين، توسط فرهنگسراي فردوس برگزار شده بود، به دست حجت‌الاسلام واعظي و حجت‌الاسلام حسين‌زاده، به 14 برنده اين مسابقه اهدا شد. سوالات مسابقه «ساحل نياز 4» نيز در غرفه مشاوره مذهبي بر آستان جانان در بوستان ميعاد، توزيع مي‌شد. همچنين سه برنده مسابقه پيامکي ششمين شب رمضان، طي قرعه‌کشي از ميان 23 شرکت‌کننده که پاسخ آن‌ها صحيح بوده، انتخاب شدند. اجراي گروه تواشيح «طه» با ارائه سه قطعه موسيقي مذهبي، پايان‌بخش اين مراسم بود. در کنار استيج «بر آستان جانان»، غرفه‌هايي نيز به همت مديريت فرهنگي هنري منطقه 5 سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برپاست. اين غرفه‌ها شامل گذرهايي با عناوين بازي‌هاي رايانه‌اي، کتاب، روايت نمايشي، دريافت نذورات و مشارکت در افطاري، مسابقات قرآني و مشاوره مذهبي، قصص قرآن، بازي و سرگرمي کودک، نقاشي کودک، شهر فرنگ سه ‌بعدي، نوآموز خوش خط و نجوم است که به روزه‌داران خدمات متنوعي را ارائه مي‌کنند. در کنار اين گذرها، غرفه‌هاي ديگري نيز به ارائه کارگاهي چاپ باتيک، معرق پوست، تراش روي شيشه، تراش روي سنگ‌هاي قيمتي، قالي و گليم‌بافي، سراجي سنتي، مينياتور و تذهيب، تراش روي مس، مشبک فلز و ميناکاري، معرق، سوخت چوب، کاريکاتور، خوشنويسي و نقاشي‌خط مي‌پردازند.

نظر شما