دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۱
کد خبر: ۵۴۱۴۰
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۱
پيشخان کتاب رمضان/4
آيت‌الله العظمي سيدمحمدتقي مدرسي در کتاب «خودسازي در ماه خدا» مباحث اخلاق اسلامي در ماه مبارک رمضان و تاثيرات اين ماه بر خودسازي انسان را تشريح مي‌کند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، اين کتاب مجموعه‌اي از سخنان آي‍ت‌‌ال‍ل‍ه‌ ال‍ع‍ظم‍ي‌ سيدمحمدتقي مدرسي، يکي از مراجع عظام تقليد است که در ماه شعبان سال 1422 هجري قمري براي تلويزيون انتفاضه عراق ايراد شده و ب‍خ‍ش‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ي‌ دف‍ت‍ر ايشان‌ با ت‍رج‍م‍ه‌ ان‍ت‍ص‍ار ش‍وش‍ت‍ري‌زاده‌ آن را در سال 1357 گردآوري کرده است.


اين کتاب در سال 1384 به مناسبت ماه مبارک رمضان توسط انتشارات م‍ح‍ب‍ان‌ ال‍ح‍س‍ي‍ن‌(ع‌) در قم منتشر شده و شامل فصل‌هايي چون «ميهماني خدا»، «ماه قرآن و نيايش»، «شب‌هاي قدر»، «براي انسان» و «همگام با عيد» است.


سيدمحمدتقي مدرسي در سال 1324 در کربلا متولد شد. پدرش سيدمحمدکاظم مدرسي، از استادان معروف حوزه علميه کربلا بود و جدش، سيدمحمدباقر مدرسي، نيز در زمان خويش از مراجع بود. همچنين نسب او از جانب مادري، به خاندان شيرازي مي‌رسد.



از اين مرجع تقليد تاکنون بيش از 400 عنوان کتاب در مباحث مختلف منتشر شده و از مهم‌ترين تاليفات وي مي‌توان تفسير کامل قرآن با عنوان «تفسير من هدي القرآن» يا «تفسير هدايت» را نام برد.


مدرسي که از معدود مراجع تقليد است که توانسته دوره‌ کامل تفسير قرآن را به پايان برساند، به دليل فعاليت‌هاي ضدحکومت بعث در عراق و فشارهاي دولت بر استادان فعال ضدحکومت، مجبور به ترک عراق و مهاجرت به کويت شد.


با پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1357، مدرسي به به ايران مهاجرت کرد و فعاليت‌هايش را ادامه داد؛ ولي پس از سقوط حکومت بعث در عراق، توانست به کربلا بازگردد.


کتاب «خوسازي در ماه خدا» از اين مرجع تقليد، درباره اخلاق اسلامي و کسب فضيلت در ماه مبارک رمضان است. اين کتاب در سال 1384 در 128 صفحه در قطع رقعي با جلد شوميز به طبع رسيده و انتشارات م‍ح‍ب‍ان‌ ال‍ح‍س‍ي‍ن‌(ع‌) در قم، آن را در شمارگان 3000 نسخه در دسترس عموم قرار داده است.



نظر شما