يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۰
کد خبر: ۵۴۱۷۰
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷
گزارش شهر از « بر آستان جانان» در بوستان گفت‏وگو/
بوستان گفت‌وگو اين شب‌ها در ماه رمضان، با اجراي برنامه برآستان جانان حال و هواي متفاوتي دارد.

به گزارش «شهر» هنوز دقايقي از افطار نگذشته است که صداي راديو پارک در فضاي سرسبز بوستان گفت‌وگو مي‌پيچد و گفتني‌ها آغاز مي‌شود. مجريان از صبر و بردباري مي‌گويند و از فضائل اخلاقي در ماه مبارک. - اي کساني که ايمان آورده‌ايد، از شکيبايي و نماز ياري جوييد، زيرا خدا با شکيبايان است. (سوره بقره آيه 351)  -

نرم نرم جمعيت به دنبال صدا مي‌گردد و در ضلع جنوبي کوشک ايراني آن را پيدا مي‌کنند. ويژه برنامه برآستان جانان است هرچند هنوز دقايقي به آغاز برنامه‌ها مانده اما دو مجري راديو تنور برنامه را روشن کرده‌اند.

غبارنويسي قرآن

مردم گوش به صحبت‌هاي راديو به سمت غرفه‌هاي برآستان جانان هدايت مي‌شوند. اول از همه تابلوهايي از نخستين قرآن مصور همه را متوجه خود مي‌کند. روي هر تابلو به زيبايي يکي از سوره‌هاي قرآن است و مجموعا 20 تابلو براي نمايش مردم قرار گرفته است. نخستين غرفه به هنر غبارنويسي اختصاص پيدا کرده است. تابلوهاي غبارنويسي شده‌اي که هرکدام با سوره‌اي متبرک شده‌اند روي ميز غرفه قرار گرفته است.

 

مردم با ذره‌بين‌هايي مشغول خواندن آيات هستند و هنرمند غبارنويس براي علاقمندان توضيحاتي مي‌دهد. تابلوي کوچکي سوره بقره را در خود جاي داده است. تابلوي ديگري جزء 30 قرآن را در ميان نقش و نگارهايي نقاشي در خود جاي داده است. دانه‌هاي برنجي که 10 سوره قرآن روي آن نوشته شده است ظرافت اين هنر را بيشتر نمايان مي‌کند.

 

بفرماييد بازي!

از چند غرفه آن طرف تر صداي شور و نشاط بچه‌ها به گوش مي‌رسد. غرفه ورزش و نشاط است و بچه‌ها مشغول  دارت، شطرنج و بسکتبال هستند. در غرفه کناري کوچکتر‌ها جمع شده‌اند نام غرفه «بفرماييد بچه‌ها» است. همه مشغول نقاشي هستند. سفره‌هاي افطاري، مساجد و مکان‌هاي مذهبي موضوع نقاشي بچه‌ها است. دراين غرفه همه برنده هستند و هر نقاشي جايزه براي بچه ها دارد. پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها در همسايگي اين غرفه مشغول دادن تست قند خون هستند و مشاوره‌هاي لازم پزشکي مربوط به اين ماه را از کارشناس غرفه جويا مي‌شوند. شهر کاغذي غرفه بعدي است. نوجواني که هنر اوريگامي را به خوبي ياد دارد مشغول ساخت قويي کاغذي است و بچه‌ها کوچک و بزرگ با دقت مشغول تماشاي حرکت دست‌هاي اين نوجوان هستند.

 

در غرفه پاسخ به مسائل شرعي و چند کلمه حرف حساب هم دو روحاني نشسته‌اند و در فضايي صميمي مشغول گفت‌وگو با چند نوجوان هستند. کتاب هم در غرفه‌ها از قلم نيافتاده است. غرفه نشر شهر آخرين کتاب‌هاي خود را به علاقمندان معرفي مي‌کند.

 

در آخرين غرفه که به شکلي سنتي برپا شده است مردم در انتظار آغاز برنامه مشغول خوردن چاي و زولبيا و باميه هستند.

معرفي مستبصري از ساحل عاج

 

صداي راديو پارک با انرژي بيشتر خبر آغاز برنامه‌ برآستان جانان را مي‌دهد و جمعيت بوستان را به سمت سکوها دعوت مي‌کند. سکوها يکي يکي در حال پر شدن هستند. سپس دو مجري برنامه به روي سن مي‌آيند و با شورو نشاط مردم برنامه آغاز مي‌شود. نخستين ميهمان ويژه امشب بوستان گفت‌وگو آقاي عبدالله از کشور ساحل عاج است که چند سالي است به دين اسلام و مذهب تشيع مشرف شده است.

 

دو مجري برنامه فرصت را در اختيار ميهمان برنامه مي‌گذارند و او از تجربه و راهي که پيموده و چرايي اين انتخاب بزرگ با جمعيت سخن مي‌گويد. در پايان مردم با تشويق خود رسم ميهمان نوازي ايرانيان را به جا مي‌آورند و قسمت بعدي برنامه که خيمه شب بازي است آغاز مي‌شود.

نمايشي سنتي که اين روزها بيشتر تزييني شده است و بيشتر بزرگترها با آن خاطره دارند. مبارک عروسک خيمه شب بازي با همراهي تمبک و کمانچه و آوازهاي خيمه شب بازي شورو حال ويژه‌اي به جمعيت مي‌دهد. موضوع خيمه شب‌بازي که خواستگاري مبارک است خنده را بر لب و دل جمعيت مي‌نشاند.

 

در ميان برنامه‌ها دو مجري برنامه نکاتي تحت عنوان «سلامت باشيد» را که متناسب با ماه مبارک رمضان است به مردم يادآور مي‌شوند و بخش‌هاي مختلف برنامه برآستان جانان را معرفي مي‌کنند.

 

در ميان برنامه برگه‌هاي قرعه‌کشي و محصولات فرهنگي که حاوي قصه‌هاي مصور است در ميان جمعيت توزيع مي‌شود. ديگر برنامه ويژه امشب برآستان جانان بوستان گفت‌وگو  اجراي گروه موسيقي عرفان است که با اجراي دف و ديوان و ني جمعيت را همراه خود مي‌کند؛ قطعات مختلفي از جمله قطعه لرستاني بارون بارون که با اجراي گروه رستاک معروف شده است را اجرا مي‌کنند.

 

پايان بخش برنامه هرشب برآستان جانان در بوستان گفت‌وگو قرعه‌کشي است که به قيد قرعه به 10 نفر از حضار بليط برج ميلاد هديه مي‌شود. کوچک‌ترها با اشتياق خاصي عددهاي برگه‌هاي قرعه کشي خود را نگاه مي‌کنند منتظر اعلام شماره خود هستند و به بهانه اين قرعه کشي دقايقي با نشاط را جمعيت مي‌گذرانند.

حالا برنامه تمام شده است، اهالي منطقه در فضايي صميمي و خانوادگي شبي ديگر را از شب‌هاي ميهماني خدا به پايان مي‌برند و مجريان تا فردا از مردم خداحافظي مي‌کنند. گويا جمعيت هرشب وعده ديداري دارند تا در کنار هم حضور پيدا کنند. چون ماه رمضان است و شهر خدا، شهر شکيبايي.

نظر شما