شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۷
کد خبر: ۵۴۲۲۸
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵
نقد بر فيلم «همه چي آرومه»/
متأسفانه شبكه نمايش خانگي فيلم‌هاي نازل كمدي را ساخت و عرضه كرد. در نتيجه اين روند، ذهن مردم را نسبت به سينماي كمدي بدبين كرد.

علي زادمهر* واقعيت اين است كه فيلم‌هايي با ويژگي‌هاي «همه چي آرومه» ضعيف هستند. كاري كه شوراي نظارت و ارزشيابي انجام مي‌دهد؛ كيفيت سنجي نيست. بطوريكه از ابتدا هم كه فيلم ساخته مي‌شود، سنجش كيفيت اين فيلم‌ها جزو وظايف شوراي نظارت و ارزشيابي نيست. از وظايف اين شورا، بررسي موازين ديني در فيلم است؛ از جمله اينكه آيا فيلمنامه و فيلم ساخته شده با موازين و معيارهاي ارزشي، اسلامي و فرهنگي كشور ما مطابقت دارد؟ يا اينكه  اين موارد در فيلم  زير پا گذاشته شده است؟



  

در مرحله ساخت فيلم؛ فيلمنامه توسط شورا بررسي و سپس فيلم ساخته مي‌شود. در مرحله نمايش هم موقعي كه فيلم آماده نمايش مي‌شود، با موازين شرعي تطبيق داده و بررسي مي‌شود كه آيا صحنه‌اي در فيلم، برخلاف موازين اسلامي و شرعي به تصوير درآمده است؟ به اين صورت از اين نگاه‌ها، فيلم را مورد بررسي قرار مي‌دهند.



 

شوراي نمايش از 15 نفر از جمله روحاني، نماينده مجلس و ديگر افراد تشكيل شده است كه بر مواضع ديني و فرهنگي آثار نظارت دارند. البته ماهيت سينما امر تأويل‌پذيري است؛ مثلا ممكن است يكي از اين افراد بگويد يك صحنه‌اي در فيلم، مخالف با موازين شرعي است اما ديگري چنين نظري نداشته باشد. اگر در اين نوع فيلم‌ها به مسايلي توجه نشده و فيلم روي پرده آمده است؛ همه اين‌ها به عملكرد شوراي نظارت و ارزشيابي برمي‌گردد؛ به چه صورت عمل كرده كه نتيجه كار به اينجا رسيده است.


 

البته در اين شورا هم بيشتر به نقاطي در فيلم حساسيت نشان مي‌دهند كه اين نقاط و موضوعات؛ اشاره مستقيم به موارد ممنوع شده از طرف مسوولين داشته باشند. در واقع اگر صحنه‌هاي نامناسبي در فيلم وجود داشته باشد، اين صحنه‌ها خيلي آشكار و مستقيم با موازين شرعي منافات داشته باشد، اين شورا هم واكنش نشان خواهد داد اما اگر موارد اين چنيني غيرمستقيم بيان شده باشد، واكنشي نسبت موضوع نشان داده نمي‌شود. 


 

 

البته در اين رابطه بايد با عليرضا سجادپور صحبت كرد و پرسيد كه چرا اين فيلم با اين ويژگي‏ها، نمايش داده مي‌شود و او بايد دفاع كند. ولي يك چيزي را مي‌توانم بگويم؛ اينكه، به چه علت مردم از سينماي كمدي استقبال نمي‌كنند، درحاليكه چند سال قبل از سينماي كمدي استقبال مي‌كردند. به دليل اينكه استقبال از فيلم‌هاي كمدي؛ زماني اتفاق مي‌افتد كه اين فيلم‌ها امتحان پس داده باشند از جمله فيلم‌هاي «خوابم مي‌آد» و «ورود آقايان ممنوع». 

   

متأسفانه شبكه نمايش خانگي فيلم‌هاي نازل كمدي را ساخت و عرضه كرد. در نتيجه اين روند، ذهن مردم را نسبت به سينماي كمدي بدبين كرد.

 

*نويسنده و منتقد سينما

نظر شما