دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۵
کد خبر: ۵۴۲۵۶
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸
شرح دعاي روز يازدهم از زبان آيت‌الله مجتهدي/
مرحوم آيت الله مجتهدي درباره شفاعت در قرآن سخناني مطرح كرده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعي «شهر»، مرحوم آيت‌الله احمد مجتهدي تهراني، شرح کوتاهي بر دعاهاي روزانه ماه مبارک رمضان دارد. متن زير مربوط به دعاي روز دهم است که در زير مي خوانيد:

 

 

 

*دعاي روز يازدهم ماه مبارک رمضان

 

«اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَىَّ فيهِ الْاِحْسانَ وَکَرِّهْ اِلَىَّ فيهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْيانَ وَحَرِّمْ عَلَىَّ فيهِ السَّخَطَ وَالنّيرانَ بِعَوْنِکَ يا غِياثَ الْمُسْتَغيثينَ»

 

«خدايا دوست گردان نزد من در اين ماه احسان و نيکى را و ناخوش دار در پيش من در اين روز فسق و نافرمانى و گناه را و حرام گردان در اين روز بر من خشم کيفربار و آتش (سوزان) را به کمک خودت، اى فريادرس فريادخواهان»

 

* شرح فرازهاي دعا

 

آيت‌الله مجتهدي تهراني در شرح «اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَىَّ فيهِ الاِحْسانَ» مي‌گويد: خدايا کاري کن که من خوبي را دوست داشته باشم و از بدي و گناه بدم بيايد. خدايا کاري کن که کار خوب انجام دهيم. يا به درهمي، يا به قدمي و يا به زباني. آدم بايد از انجام کارهاي خوب لذت ببرد و در احسان رياکاري نکنند تا در اين صورت در قيامت به او اجر دهند.

 

بهترين خوبي چيست؟

 

وي مي‌افزايد: بهترين خوبي‌ها اين است که کسي به بستگان فقيرش کمک کند. بعضي‌ها به فاميل مستحق خود رسيدگي نمي‌کنند و به اشخاص ديگر کمک مي‌کنند.

 

مرحوم آقاي بروجردي احتياط مي‌کرد و مي‌فرمود که اگر در شهرتان مستحق است، اشکال دارد کمک خود را به شهرهاي ديگر بفرستيد!

 

برخي مراجع نيز معتقد بودند که فطريه را بايد به مستحقان همان شهر پرداخت کرد.

 

اين استاد بزرگ اخلاق در ادامه مي‌گويد: حديث داريم که «بهترين شما کسي است که غذا درست کند و به در خانه‌ها ببرد»، خوب است که به ياد مردگان خود غذايي درست کنيد و شب‌هاي جمعه آن را پخش کنيد.

 

روايت داريم که روح مردگان مؤمنين شب‌هاي جمعه به در خانه فرزندان خود مي‌آيند و طلب روزي مي‌کنند. در گذشته در خير اموات، نذري‌هاي زيادي داده مي‌شد؛ اما الان اين‌گونه نيست و به همين علت است که روح پدران ما از ما راضي نيستند و امورات زندگي‌مان به خوبي نمي‌گذرد.

 

چرا معصومين گناه نمي‌کنند؟

 

آيت‌الله مجتهدي تهراني در ادامه اظهار مي‌کند: هيچگاه خودتان را خوب مپنداريد و در نمازهاي شب پيش خود بگوييد که هنوز بد هستيد.

 

امام سجاد (ع) با آنکه معصوم است در دعاي ابوحمزه ثمالي مي‌فرمايد؛ خدايا آيا بين بندگان کسي از من بدتر وجود دارد؟

 

وي در شرح فراز «وَکَرِّهْ اِلَىَّ فيهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْيانَ» بيان مي‌کند: خدايا کاري کن تا از فسق و معصيت بدم بيايد. آيا مي‌شود کسي از گناه بدش بيايد؟ بله، وقتي شما عادل شديد گناه در نظرتان بد مي‌شود. معصومين (ع) به اين دليل گناه نمي‌کنند که معصيت در نظر آنها زشت است.

 

آيات شفاعت در قرآن مربوط به چه کساني است

 

آيت‌الله مجتهدي تهراني همچنين در شرح «وَحَرِّمْ عَلَىَّ فيهِ السَّخَطَ وَالنّيرانَ» تصريح مي‌کند: خدايا غضب و آتش خودت را بر من حرام کن. جهنم مصيبت‌هاي بسياري دارد و إن شاء‌الله هر کسي با ولاي امير‌المؤمنين (ع) و ولاي اهل بيت (ع) از دنيا برود، جهنم نمي‌رود. امام صادق مي‌فرمود: «ايمانتان را با خودتان بياوريد، ما دستگيري و شفاعت مي‌کنيم.»

 

وي با بيان اينکه آيات شفاعت موجود در قرآن مربوط به کساني است که با ايمان از دنيا مي‌روند، مي‌گويد: در قرآن دو نوع آيه درباره شفاعت داريم. به اذن خدا برخي که ايمان دارند، شفاعت مي‌شوند؛ اما آنها که بي‌ايمان هستند شامل شفاعت نمي‌شوند.

 

راهکارهاي ارتباط با خداوند

 

آيت‌الله مجتهدي تهراني همچنين درباره فراز پاياني روز يازدهم ماه رمضان مي‌گويد: «بِعَوْنِکَ» يعني به کمک تو اي خدا. تا خدا ما را کمک نکند، نمي‌توانيم به محتويات اين دعا دست پيدا کنيم. البته بايد عمل هم بکنيم. اگر يک گام به سمت خدا برداريد، خدا چند گام به سمت شما حرکت مي‌کند. براي اينکار با خدا ارتباط بگيريد. با حضور در مساجد و زيارتگاه‌ها با خدا ارتباط بگيريد.

 

وي در پايان سخنان خود در معني و شرح دعاي روز يازدهم ماه رمضان مي‌گويد: «يا غِياثَ الْمُسْتَغيثينَ» يعني اينکه هر کس پناه و فريادرس مي‌خواهد، خدايا تو پناهش مي‌دهي و با اين عبارت از خدا مي‌خواهيم که دعاي ما را مستجاب کند.

نظر شما