يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۰
کد خبر: ۵۴۳۷۸
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰
رييس كل بانك مركزي از قطعيت تغيير نرخ كنوني ارز مرجع ( 1226 تومان ) خبر داد، اما زمان آن را اعلام نكرد.

به گزارش «شهر» و به نقل از ايرنا، محمود بهمني شامگاه شنبه در مراسم افطاري كه در محل بانك مركزي برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بيان اينكه بانك مركزي براي تغيير نرخ ارز مرجع داراي راهكارهايي است، افزود: بانك مركزي مي تواند مابه التفاوت نرخ كنوني ارز مرجع ( 1226 تومان) را براي كالاهاي اساسي ارايه كند.

 

 

وي افزود: نبايد ارز مرجع را براي كالاهايي نظير خودرو و ساير كالاها ارايه كرد، البته بانك مركزي قصد دارد به واردات چهار يا پنج كالاي اساسي كمك كند تا ظرفيت ذخيره سازي تكميل شود.

 

 

بهمني در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار در خصوص اخبار منتشر شده از سوي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت درباره اينكه بانك مركزي به زودي نرخ جديد ارز مرجع را اعلام مي‌كند، اظهار داشت: به دوستان و همكاران در بخش هاي مختلف توصيه مي شود كه اجازه دهند نهادهاي ذيربط در خصوص نرخ ارز مرجع و ساير مسايل بانكي و ارزي اظهارنظر كنند.

 

 

به گفته ي وي ، مسئولي از سازمان غله و يا سايردستگاه ها نمي تواند در خصوص مسايل ارزي اظهارنظر كند.

 

 

رييس كل بانك مركزي درپاسخ به اين پرسش كه آيا درجلسات مشترك بانك مركزي با ساير دستگاه ها و مجلس درخصوص تغيير نرخ ارز مرجع صحبت شده است، گفت: اين امر صحيح است، اما هيچ كس نرخ جديد ارز مرجع را نمي داند و من به موقع اين نرخ را اعلام مي كنم.

 

 

بهمني با اشاره به پرداخت ارز به نرخ مرجع به اولويت هاي يك و دو واردات كالا، تاكيد كرد كه برهمين اساس بسياري از اولويت هاي وارداتي بايد ارز مورد نياز خود را از بازار تهيه كنند.

 

 

رييس شوراي پول و اعتبار در خصوص معاملات گواهي ارزي نيز اظهارداشت: زماني كه بانك مركزي ارز را به ميزان مورد نياز بورس ارايه كند، به طور قطع نرخ ارز در بازار نيز كاهش مي يابد.

 

 

وي با تاكيد بر اينكه بانك مركزي براي تامين ارز مورد نياز كشور با مشكلي مواجه نيست و منابع ارزي مناسبي در اختيار است، گفت: يكي از دلايل اولويت بندي براي تخصيص ارز اين است كه با وجود منابع ارزي مناسب در كشور، دليلي ندارد كه در شرايط تحريم اين منابع را به سادگي از دست بدهيم ، زيرا اين امكان وجود دارد كه بخواهيم در دوره اي طولاني با منابع موجود كشور را اداره كنيم.

 

 

رييس كل بانك مركزي تاكيد كرد: با توجه به شرايط موجود، نبايد ارز كشور را با هدف كاهش قيمت آن در بازار براي مدت كوتاه به صورت گسترده تزريق كنيم، زيرا اين امر درست نيست و لزومي ندارد كه در شرايط كنوني ارز را به هر كالايي تخصيص دهيم .

 

 

بهمني در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين امكان وجود دارد مشكلات سال گذشته ارزي دوباره در سال جاري تكرار شود، اين امر را بعيد دانست.

 

 

** راه اندازي معاملات گواهي ارزي حداكثر تا 10 روز آينده

 

 

رييس كل بانك مركزي در خصوص راه اندازي بورس ارز و انجام معاملات گواهي ارزي نيز گفت: بازار قيمت را تعيين مي كند و بانك مركزي نيز تابع تصميمات اكثريت است.

 

 

بهمني در پاسخ به پرسشي در خصوص تمكين صرافي ها از نرخ جديد ارز مرجع گفت: اين امر به صرافي ها ارتباطي ندارد ،زيرا زماني كه صادركننده و بانك مركزي ارز را در بورس ارايه مي كنند، صرافي هم بايد از نرخ ها تمكين كند و اين امكان وجود دارد كه نرخ آنها به ميزان اندكي با نرخ بورس متفاوت باشد.

 

 

** مخالفت بهمني با تفكيك بانك كشاورزي از وزارت اقتصاد

 

 

بهمني در خصوص طرح جداسازي بانك كشاورزي از وزارت اموراقتصادي و دارايي و پيوستن آن به وزارت جهاد كشاورزي كه امروز قرار است در مجلس شوراي اسلامي بررسي شود، گفت: معتقدم نبايد بانك ها را تكه تكه كرد، زيرا اين امكان وجود دارد كه ساير وزارتخانه ها نيز خواهان در اختيار داشتن يك بانك باشند كه در اين صورت در نهايت بانك ها هر كدام زير نظر يك وزارتخانه مي روند و هر كدام نيز عملكرد متفاوتي خواهند داشت.

 

 

به گفته ي وي ، در اين صورت اين امكان وجود دارد وزارتخانه هاي ديگر نيز خواستار تفكيك بانك هايي نظير صنعت و معدن و مسكن باشند.

 

 

رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه سيستم بانكي بايد به صورت همگون عمل كند، اظهار داشت: بانك مركزي در صورتي كه بانك ها در اختيار هر وزارتخانه اي باشند، نظارت خود را تشديد مي كند تا كوچكترين سوء استفاده اي از اين تفكيك نشود، زيرا بانك ها بايد اصول تبيين شده بانك مركزي را رعايت كنند.

نظر شما