يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۳
کد خبر: ۵۴۳۷۹
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴
سربازي از دغدغه هاي اصلي جوانان در سنين ورود به بازار کار است اين دوره اگرچه ممکن است کمي سخت باشد اما به شهادت همان افرادي که بر آنان سخت گذشته است دوراني پر از تجربه است.

به گزارش «شهر» و به نقل از خبرآنلاين، کيفيت و زمان انجام سربازي در هر کشوري بسته به موقعيتهاي سياسي ، جغرافيايي ، اجتماعي و حتي اقتصادي متغير است.

 

اين موضوع سبب شده است که در برخي از کشورها به سرباز نه به عنوان نيروي دفاعي که مانند نيروي کار اقتصادي بنگرند.

 

برخي از کشورها مرداني را که به سن خاصي (مثلاً 18 سال) مي‌رسند به خدمت وظيفه سربازي اعزام مي‌کنند، در برخي ديگر از کشورها (مانند کوبا) اين اجبار براي زنان نيز وجود دارد. با اين‌حال برخي از افرادي که از نظر سني مشمول اين خدمت مي‌شوند به دلايل گوناگون (همچون نارسايي‌هاي فيزيکي يا رواني و يا اعتقادات مذهبي) از خدمت معاف مي‌شوند.

 

در برخي ديگر از کشورها خدمت سربازي اجباري نيست و جوانان مي‌توانند به صورت داوطلبانه به استخدام ارتش حرفه‌اي کشورشان در آيند. فراخوان خدمت وظيفه عمومي در شرايط عادي غالباً در اين کشورها وجود ندارد ولي حاکمان اين کشورها احتمال اين فراخوان در شرايط اضطراري را به هيچ وجه رد نمي‌کنند.

 

گفتني است حدود 85 کشور جهان بدون خدمت اجباري ، حدود 20 کشور کمتر از يکسال،حدود 10 کشور 18 ماه خدمت وحدود 25 کشور خدمت بالاي 18 ماه دارند. برخي کشورها هم خدمت هاي خاص مثل بدون رزم و بدون سلاح دارند.

 

سربازي در ايران

 

ماده چهارم قانون خدمت وظيفه عمومي مصوب سال 1363 بيان مي‌کند که خدمت وظيفه عمومي در ايران 30 سال است که به چهار دوره تقسيم مي‌شود. خدمت دوره ضرورت (2 سال)، دوره احتياط (8 سال)، دوره ذخيره اول (10 سال) و دوره ذخيره دوم (10 سال). همچنين اين قانون به شوراي عالي دفاع اجازه مي‌دهد در شرايطي که تعداد مشمولان مازاد بر نياز باشد، طول دوره ضرورت به 18 ماه کاهش يابد.

 

در جدول زير وضعيت سربازي در پاره اي از کشورها آمده است:

 

رديف بدون خدمت نظام خدمت زير يک سال خدمت 18 ماه خدمت بالاي 18 ماه
1 آرژانتين ازبکستان آذربايجان ايران
2 اسپانيا استوني اريتره ارمنستان
3 استراليا اوکراين ترکيه تاجيکستان
4 ايالات متحده آمريکا پاراگوئه روسيه تايلند
5 آلمان تايوان ساحل عاج سنگاپور
6 ژاپن تونس کلمبيا کره جنوبي
7 فرانسه مکزيک گرجستان کره شمالي
8 ايتاليا مغولستان لائوس مصر
9 پرتغال يونان کامبوج کوبا
10 کانادا السالوادور ماداگاسکار ويتنام

نظر شما