شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۵
کد خبر: ۵۴۳۹۷
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶
عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران با بيان اينکه در کشور قحطي مديريت داريم نه کالا، گفت: معتقدم نرخ ارز بايد بين 1600 تا 1700 تومان باشد تا بتوانيم ارز تک‌نرخي را عملياتي کنيم.

فارس: اسدالله عسگراولادي در واکنش به اين سؤال که 6 ماه پيش شما معتقد بوديد دچار قحطي مي‌شويم ،اما عملا اين اتفاق نيفتاد و با موجودي مناسب کالاهاي اساسي در کشور مواجه هستيم،اظهار داشت: من در همان مقطع هم اعلام کردم ما قحطي مديريت داريم چرا که قحطي کالا در ايران هيچگاه اتفاق نمي‌افتد. البته سوء تفاهم شد و از همه عذرخواهي هم کردم و انشاء‌الله هيچ وقت قحطي کالا نداشته باشيم.

 

عسگر اولادي اضافه کرد: آنچه مسلم است و در همان زمان هم مشخص بود اين است که ما در مسائل ارزي دچار انحراف مديريتي هستيم و بايد مديريت ارز بهتر از اين‌ها اتفاق بيفتد.

 

وي افزود: زماني که بانک مرکزي اعلام کرد که نرخ ارز بايد 1226 تومان باشد، چون فاصله زيادي با نرخ 1600 آن زمان داشت من پيش‌بيني کردم که ممکن است کمبود کالا در 6 ماه آينده وجود داشته باشد که اين کمبود کالا در اثر مديريت نامناسب گذشته بوده است.

 

عضو هيئت نمايندگان اتاق تصريح کرد: من معتقدم نرخ ارز بايد بين 1600 تا 1700 تومان باشد تا بتوانيم ارز تک‌نرخي را عملياتي کنيم اما امروز ارز 6 نرخ دارد.

 

1) ارز 1226 توماني که ارز مرجع است و به اولويت‌هاي 1 و 2 تخصيص داده مي‌شود.

 

2) ارز محصلين و بيماران که 10 تا 12 درصد کارمزد بابت آن دريافت مي‌شود و رقم آن 1360 تومان است.

 

3) برخي کالاهاي اولويت 3، 4 و 5 که ارز 1226 توماني را با 20 درصد افزايش قيمت يعني 1400 تومان با شرط داشتن برگه سبز است بدين معنا که اگر پروانه ترخيص کالا را بياورند اضافه مبلغ آن پس داده مي‌شود که اين اتفاق تاکنون نيفتاده و اين ارز هم بين 1400 تا 1600 تومان بوده است.

 

4) نرخ رانت که در رديف‌هاي 4، 5 و 6 و در تجارت با کشورهايي نظير ترکيه، روسيه، مالزي و چين اتفاق مي‌افتد که پول‌هاي محلي را که مي‌دهند بايد کالا خريداري شود اما هستند کسانيکه اين پول‌ها را با نرخ 2 تا 4 درصد آزاد مي‌کنند و با 5 درصد اختلاف در بازار آزاد مي‌فروشند.

 

5) نرخ قاچاقچي‌ها است ما معتقديم اگر ثبت سفارش انجام شود و به متقاضي بگوييم که ارز نداريم و ارز را بايد خودش تهيه کند قاچاقي صورت نمي‌گيرد اما اگر ثبت سفارش نباشد دليلي ندارد که متقاضي ارز را از بازار تهيه کند به طور مثال واردات عينک در رديف 7 قرار دارد يعني از نظر دولت عينک يک کالاي غيرضروري است اما براي من و براي شما يک کالاي ضروري محسوب مي‌شود لذا قاچاقچي براي آنکه بتواند نياز بازار را تأمين کند با ارز 2 هزار تومان هم که شده عينک را وارد کشور مي‌کند.

 

6) نرخ دبي که نرخ بازار آزاد است يعني نرخ بازار را صرافان دبي تعيين مي‌کنند.

 

وي افزود: توصيه مؤکد دارم تا نرخ مرجع از اين وضعيت خارج شده و وضعيت بهتري بياوريم.نرخ ارز بايد 1600 تا 1700 تومان باشد تا ارز تک نرخي را بتوانيم تجربه کنيم.

نظر شما