دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۶
کد خبر: ۵۴۴۱۲
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه غيرعلني با تأکيد بر اينکه دفاع کارشناسي بر جدايي ري وجود ندارد، خواستار بررسي کارشناسانه و نظر‌سنجي از مردم شدند.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي شوراي شهر تهران، مهدي چمران در ابتداي جلسه با اشاره به برگزاري جلسه مشترکي که هفته گذشته درخصوص تصميم‌گيري بر جدايي ري از تهران در مجلس شوراي اسلامي با حضور نمايندگان تهران در مجلس، مسئولان دولتي و دو نفر از اعضاي شوراي شهر برگزار شد تأکيد کرد: شوراي شهر تهران در مخالفت با بحث جدايي ري از تهران به‌دنبال منافع شهر تهران نيست بلکه منافع مردم ري در عدم ‌اين جدايي است.با اين جداسازي آسيبي به تهران نمي‌رسد و شايد از نظر مالي به نفع تهران باشد.

رئيس شوراي اسلامي شهرتهران در ادامه جلسه با اشاره به دلايل مطرح‌شده از سوي مسئولان دولتي مبني بر اجراي تصميم جداسازي ري از تهران گفت: موضوعي که مسئولان دولتي به آن اشاره دارند مربوط به مصوبه‌اي است درخصوص جداسازي ري از تهران که در سال 64 به تصويب هيأت دولت وقت رسيده است و سال 65 هم جهت اجرا ابلاغ شده ولي هيچ‌گاه اين موضوع به مرحله اجرا نرسيده است.

 

وي افزود: اين موضوع درمجلس هشتم با طرح شکايتي به کميسيون اصل 90مبني بر چگونگي عدم‌اجراي اين مصوبه مورد بازبيني قرار مي‌گيرد. در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته نيز اين ادله مطرح شد که ما مصوبه کميسيون اصل 90مجلس شوراي اسلامي را اجرا مي‌کنيم.


مديريت يکپارچه شهري را تکه تکه نکنيم  

 

چمران خاطرنشان کرد: در تهران مديريت‌هاي جداگانه‌اي وجود دارد که تنها مديريت مربوط به شهرداري است که به‌صورت يکپارچه اداره مي‌شود. نبايد اين مديريت پاره پاره شود.

 

وي درخصوص اينکه چنانچه ري از تهران جدا شود هويت تاريخي‌اش را باز خواهد يافت، گفت: تنها با جداسازي هويت شهرها باز‌نمي‌گردد.

 

به گفته چمران در حال حاضر شهرها و روستاهاي تاريخي داريم، که با وجود مستقل بودنشان هنوز بنا به دلايلي نتوانسته‌اند يا عملي نبوده است که هويت گذشته خود را بازيابند، درحالي‌که ري به‌عنوان قبله شهر تهران مي‌تواند به خوبي از توانمندي‌ها و جايگاه کلانشهري شهر تهران در حفظ هويت تاريخي خود توفيق يابد.

 

چمران در ادامه خاطرنشان کرد: شوراي شهر تهران و مديريت شهري همچنان دعوت خود را مبني بر حضور استاندار تهران در جلسه روز سه‌شنبه جهت رسيدن به نقطه مشترک درخصوص سرنوشت ري تکرار مي‌‌کند که وفق قانون مسئولان وظيفه دارند در جلسه شورا حضور يابند.

 

عليرضا دبير عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران نيز به تشريح نشست مشترک مجلس شوراي اسلامي، دولت و شوراي شهر تهران درخصوص سرنوشت ري پرداخت و افزود: در اين جلسه بيش از 25نفر از نمايندگان شهر تهران در مجلس شوراي اسلامي، مسئولان وزارت کشور و استانداري حضور داشتند و مقرر شد کميته‌اي متشکل از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، هيأت دولت و شوراي اسلامي شهر تهران طي يک‌ماه آينده دلايل کارشناسي اجرا شدن و يا عدم‌اجراي اين تصميم را ارائه دهند.

 

دفاع کارشناسان از عدم جدايي ري از تهران  

دانشجو سخنگوي شوراي شهر با تأکيد براينکه مديريت يکپارچه شهري کليد بسياري از گرفتاري‌هاي شهر تهران است گفت: در تصميم‌گيري بر جدايي ري از تهران، دفاع کارشناسانه‌اي وجود ندارد درصورتي که بسياري از اساتيد و متخصصان شهرسازي و مسائل فرهنگي و اجتماعي در خصوص جدا‌نشدن ري از تهران مباحث قابل دفاعي دارند.

 

وي افزود: در دنياي امروز مديريت‌هاي پاره پاره جوابگوي اداره شهرهايي مانند تهران نيست. اساسا حوزه مديريت شهري به سمت يکپارچه‌سازي‌ پيش مي‌رود چرا که هر چه مديريت يکپارچه‌تر باشد کارايي بهتري وجود خواهد داشت.

 

دانشجو تأکيد کرد: در دنيا هيچ شهري مثل تهران وجود ندارد که به‌صورت پاره پاره و غيره مديريتي اداره شود. سخنگوي شوراي اسلامي شهرتهران خاطرنشان کرد: چنين جداسازي‌هايي دفعه اول نيست که اتفاق مي‌افتد. آيا بهتر نيست قبل از اجراي چنين تصميم‌هايي اتفاقات مشابه در کشور و حتي اطراف تهران و دنيا را رصد کنيم؟

 

دانشجو بااشاره به عدم‌واگذاري برخي امور اجرايي در شهر به مديريت شهري که طبق قانون بايد اجرا مي‌شد، گفت: متأسفانه چون نتوانسته‌ايم نسخه‌اي را که براي اجرايي شدن مديريت يکپارچه شهري نوشته شده بود عملياتي کنيم، هر‌از‌گاهي خودمان را به کوچه‌پسکوچه‌هاي بن‌بستي مي‌زنيم که راه به جايي ندارد و مجددا برمي‌گرديم به نقطه‌اي که بايد مديريت يکپارچه شهري ايجاد شود.

 

رسول خادم رئيس کميسيون اقتصادي و برنامه و بودجه شوراي شهر درخصوص سرنوشت ري گفت: مگر مديريت يکپارچه داريم که صحبت از آن مي‌شود؟ مگر نهادهاي اجرايي مسئول در شهر به مديريت شهري واگذار شده‌اند؟ درحال حاضر اين شهرداري است که با نهادهاي اجرايي ديگر ارتباط ايجاد مي‌کند درصورتي که به لحاظ ساختاري ارتباط کاري وجود ندارد. وي افزود: در مورد سرنوشت ري بايد تمام جوانب اين تصميم جدايي بررسي شود، تنها نبايد نگاه سياسي و شهرسازي و. . . مطرح باشد.

 

نظرسنجي شود

 

ابتکار نيز تأکيد کرد: درخصوص اين جدايي بايد افکار‌سنجي و نظر‌سنجي از مردم صورت گيرد. وي افزود: بحث جدايي برخي از نقاط ديگر شهر تهران بارها در دولت هفتم و هشتم مطرح شد ولي بنابر دلايل مستند کارشناسي و پژوهشي اين موضوع دراين دولت‌ها رأي نياورده است.

 

عضو شوراي شهر تهران تأکيدکرد: اگر دليل اصلي مسئولان دولتي استناد به مصوبه 26سال پيش است، هيأت دولت بعداز آن مصوبات ديگري مبني بر لغو اين مصوبه داشته است که ازجمله مي‌توان به مصوبه مجموعه شهري اشاره کرد.بهتر است مباحث و پژوهش‌هاي کارشناسانه‌اي که صورت گرفته و اسناد آنها که وجود دارد بازبيني شود.

 

در ادامه جلسه موضوع تخريب برخي باغات و فضاهاي سبز در تهران که بيش از سه جلسه شورا را به‌خودش اختصاص داده با حضور شهردار تهران مطرح شد.

مهدي چمران در جريان بررسي اين موضوعات تأکيد کرد که بحث حفظ باغات و ايجاد فضاي سبز دو موضوع جداگانه است که شوراي شهر به هر دو موضوع تأکيد دارد. وي افزود: براي حفظ باغات بايد طرحي ارائه شود، چرا که باغات قديمي داراي درختان تنومند و با‌ارزشي هستند که نبايد به‌راحتي ‌اجازه دهيم آنها قطع و يا از بين بروند.

نظر شما