شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۳
کد خبر: ۵۴۴۳۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۷
شرح دعاي روز هفدهم ماه رمضان از زبان آيت‌الله مجتهدي/
مرحوم آيت‌الله مجتهدي مي‌گويد: توسل به «نرجس خاتون» مادر ولي وقت (عج) پيدا کنيد، وقتي به پسرش بگويد که کسي به من متوسل شده، پسر مجبور است به حرف مادرش گوش دهد.

به گزارش گروه اجتماعي «شهر» دعاي روز هفدهم ماه مبارک رمضان به شرح زير است:

 

«اللّهم اهدني فيه لصالح الاعمال و اقض لي فيه الحوائج و الامال يا من لا يحتاج الي التّفسير و السّؤال يا عالماً بما في صدور العالمين صلّ علي محمدٍ و آل الطّاهرين»

 

اي خدا! مرا در اين روز به اعمال صالحه راهنمايي کن و حاجت‌ها و آرزوهايم را برآورده ساز. اي کسي که نيازمند شرح و سوال بندگان نيستي، اي خدايي که ناگفته به حاجات و به اسرار خلق آگاهي بر محمد و آل اطهار او درود فرست.

 

* شرح فرازهاي دعا

 

آيت‌الله مجتهدي تهراني در شرح فراز «اللّهم اهدني فيه لصالح الاعمال» مي‌گويد:‌ خدايا من را راهنمايي کن تا اعمال صالح انجام دهم. برخي در اين ماه وقت سحر بلند نمي‌شوند و نماز صبح خود را اول وقت نمي‌خوانند. بايد سحر بلند شويد و دعا بخوانيد، خودتان دعا را بخوانيد نه اينکه از راديو گوش بدهيد. دعاي افتتاح، دعاي ابوحمزه ثمالي را بخوانيد و از خدا بخواهيد که شما را با بلاهايي مانند سيل و زلزله عذاب ندهد.

 

وي در ادامه مي‌گويد: عالماني که به روي منبر براي مردم صحبت مي‌کنند، بايد قال‌الباقر و قال‌الصادق بگويد و کاري به اخبار راديو و تلويزيون و اتفاقاتي که در کوچه و خيابان مي‌افتد، نداشته باشند.

 

اين استاد اخلاق همچنين در شرح «واقض لي فيه الحوائج و الامال» مي‌گويد: خدايا احتياجات و آرزوهاي من را برآورده کن. هر چه احتياجات و آرزوهاي شرعي دارم را برآورده کن. مانند اينکه آرزو مي‌کنم عروس يا داماد خوب پيدا کنم. خانه‌ام کنار مسجد باشد و رفيق و هم مباحثه خوبي داشته باشم. اينها آرزوهاي شرعي است.

 

وي ادامه مي‌دهد: اگر اميد داري که کسي ديگري دعايت را استجابت مي‌کند، دعايت مستجاب نمي‌شود. اگر مي‌خواهي که دعايت مستجاب شود؛ ببين در دلت اگر به هيچ کس اميد نداري، خدا را صدا بزني، خدا حاجتت را مي‌دهد. توسل هم پيدا کنيد مخصوصاً به «نرجس خاتون» که مادر ولي وقت (عج) است. وقتي به پسرش بگويد که کسي به من متوسل شده، پسر مجبور است به حرف مادرش گوش دهد. البته توسل به همه خوب است اما آنها مقداري طول مي‌کشد.

 

آيت‌‌الله مجتهدي تهراني در ادامه در شرح «يا من لا يحتاج الي التّفسير و السّؤال» اظهار مي‌کند: اي خدايي که احتياج نداري من شرح بدهم. خدا خودش همه چيز را مي‌داند و احتياجي ندارد که ما تفسير کنيم. نه تنها خدا به تفسير و سؤال احتياج ندارد، بلکه ائمه ما هم به آن احتياج ندارند و از احوال ما باخبرند.

 

وي ادامه مي‌دهد: در بخش بعدي دعا مي‌خوانيم: «يا عالماً بما في صدور العالمين» يعني «اي خدايي که ناگفته به حاجات و به اسرار خلق آگاهي» حالا چرا خدا احتياج ندارد به سؤال و تفسير؟ براي اينکه عالم است و به هر چيزي که در دل مردم عالم است، خدا آگاه است؛ اما بايد با خدا باشيم تا کار ما را درست کند.

 

آيت‌الله مجتهدي تهراني در توضيح عبارت پاياني دعا مي‌گويد: خدايا بر محمد و آل اطهار (ع) درود بفرست.

نظر شما