دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۶
کد خبر: ۵۴۴۵۸
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱
از امروز داوطلبان مي توانند انتخاب رشته خود را انجام دهند، بنابراين در اين خبر 7 نکته طلايي براي انتخاب رشته بهتر آورده شد.

به گزارش گروه اجتماعي «شهر» و به نقل از باشگاه خبرنگاران، انتخاب رشته، مسير زندگي، انتخاب شغل آينده و شايد زير بناي همه زندگي باشد اما برخي از داوطلبان حاضرند به هر قيمتي در هر رشته اي قبول شوند اما يکسال پشت کنکور نمانند و برخي داوطلبان هم براي قبول شدن در رشته دلخواه به هر موسسه و مشاوري مراجعه مي کنند تا در رشته مورد علاقه خود قبول شوند.

 

در اين ميان موسسات انتخاب رشته که با سوء استفاده از اين نياز مبرم داوطلبان با رشد قارچ گونه شان در گوشه و کنار شهر فقط به فکر منافع مادي خود هستند و بدون توجه به مهمترين فاکتورهاي انتخاب رشته اصلا قبول شدن داوطلب برايشان مهم نيست. برخي از کارشناسان متعقدند توجه به فاکتورهاي اصلي انتخاب رشته مي تواند سرنوشت آينده داوطلب را به خوبي رقم بزند.

 

دکتر علي زحمتکش، مشاور آموزشي در خصوص انتخاب رشته مي گويد: داوطلبان کنکور بايد به افراد خبره و آشنا مراجعه کنند و به هر سيستمي اعتماد نکنند.

 

متاسفانه وقتي صحبت از انتخاب رشته مي شود همه مشاور مي شوند و موسسات هم فقط جنبه مادي را درنظر مي گيرند و به فکر کسب درآمد هستند اما براي انتخاب رشته صحيح 7 فاکتور اصلي بايد حتما در نظر گرفته شود.

 

علاقه مهمترين معيار انتخاب رشته

 

زحمتکش تصريح کرد: علاقه يکي از مهمترين معيارهاي انتخاب رشته است. هيچ کس غير از داوطلب نسبت به شناخت علايق خود آگاه نيست. زيرا اين فاکتور فرد را در رسيدن به اهداف بلند مدت در آينده هدايت و ياري مي کند. توصيه مي کنم چنانچه داوطلبان به رشته اي علاقه ندارند آن را اصلا انتخاب نکنند زيرا مطمئن باشند در آن موفق نخواهند شد.

 

استعداد در انتخاب رشته مورد علاقه بايد ذاتي باشد

 

وي در ادامه گفت: استعداد به عنوان دومين معيار انتخاب رشته است و داوطلبي که مي خواهد در رشته اي فني ادامه تحصيل دهد بايد استعداد ذاتي نسبت به انجام کارهاي فني داشته باشد بنابراين توجه به استعداد و توانايي در انتخاب رشته بسيار ضروري است و هر فردي استعداد خود را بهتر مي شناسد.

 

ارتقاء شغلي و علاقه مکمل يکديگرند

 

زحمتکش با اشاره به اينکه ارتقاء شغلي و علاقه 2 فاکتوري هستند که در انتخاب رشته مکمل يکديگرند افزود: اگر يکي از اين 2 فاکتور نباشد مشکل ايجاد خواهد شد زيرا چنانچه فردي رشته اي را بدون علاقه انتخاب کند نبايد در 10 سال آينده در بازار کار انتظار ارتقا شغلي به واسطه ان داشته باشد.

 

موقعيت فرهنگي شهري انتخابي را بايد مد نظر داشته باشيد

 

اين مشاور آموزشي گفت: نمرات بعضي از داوطلبان به گونه است که مجبور هستند در شهر ديگري ادامه تحصيل دهند.

 

بنابراين بهتر است قبل اينکه شهر مورد نظر را انتخاب کنند شرايط از جمله رفت و آمد و يا آشناياني که در آن شهر دارند را مد نظر داشته باشند حتي موقعيت فرهنگي شهر مورد نظر نيز مهم است زيرا بايد با روحيه فرد سازگاري داشته باشد در غير اين صورت نمي تواند ادامه تحصيل دهد.

 

بنيه علمي با استعدادها در ارتباط است

 

وي در ادامه افزود: داشتن بنيه علمي به اين معناست که اگر فرد در درسي مثل رياضي ضعيف باشد اگر بخواهد رشته برق را انتخاب کند حتما موفق نخواهد شد زيرا بنيه علمي با استعداد و سنجش علمي در ارتباط است

 

در انتخاب رشته از شرايط خانوادگي غافل نشويد

 

زحمتکش در ادامه گفت: کساني که داراي وضع مالي خوبي در خانواده هستند، به توصيه پدر و مادر به دنبال رشته هاي درآمد زا مي روند بنابراين توصيه مي شود داوطلبان در انتخاب رشته چنانچه شغل پدر و يا مادر خود را دوست ندارند اقدام به انتخاب آنها نکنند.

 

متخصص ترين فرد در انتخاب رشته، خود داوطلب است

 

دکتر توکلي، مشاوره عالي سازمان سنجش در ادامه افزود: از نظر من به عنوان يک کارشناس متخصص ترين فرد در انتخاب رشته خود داوطلب است. زيرا اگر تمامي راهنمايي ها و کتب و نرم افزار انتخاب رشته را که سازمان سنجش برايش مهيا کرده به درستي مطالعه کند و از استعداد و علاقه خود نيز با خبر باشد بهتر از هر کس ديگري مي تواند نسبت به انتخاب رشته صحيح اقدام کند.

 

وي تصريح کرد: بهتر است اين نکته را مد نظر داشته باشند که در انتخاب رشته به بومي بودن و جنسيت در دانشگاه ها حتما توجه کنند.

نظر شما