شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۵
کد خبر: ۵۴۴۸۶
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹
در چند سال اخير اقدامات تعجيلي دولت نهم و دهم براي اجراي مصوبات موجب شده که نخست اقدامات دولت رنگ و بوي سياسي بگيرد و بعد اينکه هيچ کاري به صورت مناسب و کامل انجام نمي‌شود? اکنون در اين شرايط جدايي ري از تهران هم به سرنوشت اقدامات قبلي دولت دچار خواهد شد.

خانه ملت: "مصوبه جدايي شهر ري از تهران دولت غير قانوني و غيرکارشناسي است". اين اظهارات نخستين بار از سوي محمدباقر قاليباف شهر تهران در حاشيه مراسم افتتاح ايستگاه هاي شهرک اکباتان و ارم سبز از خط چهار متروي تهران در چند هفته پيش مطرح شد و پس از اين سخنان بود که موجي از انتقادات در رابطه با مصوبه جديد دولت شکل گرفت.

معلوم نيست که دولت بعد از گذشت هفت سال از دوران مديريتش چرا يک‌دفعه و به‌صورت تعجيلي اقدام به تصويب مصوبه جدايي شهر ري از تهران کرده است. از اين‌رو عده‌اي از مسئولان اين مصوبه جديد دولت را دست پخت اطرافيان رئيس‌جمهور دانسته و اعلام کردند که اين مصوبه به طور حتم جنبه سياسي دارد و هيچ کمکي به مردم شهر ري نمي‌کند بلکه موجب نابودي اين شهر تاريخي – مذهبي مي‌شود.

بعد از اظهارات حمايتي مسئولان دولتي به ويژه مرتضي تمدن استاندار تهران درباره عزم جدي دولت براي اجراي مصوبه جدايي شهر ري از تهران? بيشتر مسئولان مرتبط و يا غيرمرتبط با حوزه مديريت شهري احساس مسئوليت کرده و به بيان اظهارات انتقادي عليه مصوبه جديد دولت پرداختند.

مهدي چمران با انتقاد از تصويب مصوبه جديد جدايي شهر ري از تهران از سوي دولت? گفته بود که با اجراي اين طرح، تجزيه طلبي استاني اوايل انقلاب دوباره از سر گرفته مي‌شود. ‌منفک کردن يک شهر تبعات زيادي دارد و اگر دليل اين جدايي شهرستان ري از تهران داشتن فرمانداري مستقل در آن است، مي‌توان فرمانداري شهرستان ري را منحل کرد.

 

طرح‌هاي خلق‌الساعه دولت جنبه سياسي دارد

همچنين مرتضي طلايي درباره تصميم دولت مبني بر جدايي ري از تهران? گفت: اين تصميم به نفع مردم و مصالح شهر نبوده و پايه گذار مشکلات امنيتي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي وسياسي فراواني در آينده خواهد شد. اين مسأله از طرح‌هاي خلق الساعه‌اي به شمار مي‌رود که در پشت آن نگاه سياسي نهفته و منافع مردم در گروي منافع سياسي جريان‌ها و گروه هاي مختلف قرار گرفته است.

 

رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران? ادامه داد: بايد تهران را شهري يکپارچه ببينيم . همين شرايط را شهرستان شميرانات هم دارد اما آيا مي توانيم مسايل شمال شهر تهران را ازمرکز شهر تهران جدا کنيم؟ به هم پيوستگي، پيچيدگي و تنيدگي مسيل سياسي، اجتماعي فرهنگي مجموعه تهران به گونه است که هرگونه برشي در جغرافياي سياسي تهران، به مصالح اين شهر آسيب وارد مي کند و زمينه بحران هاي گوناگون بعدي را براي تهران فراهم مي سازد.

از طرف ديگر با افزايش اعتراضات مردم شهر ري به مصوبه دولت? نمانيدگان مردم در مجلس شوراي اسلامي هم به موضوع وارد شده و از اين مصوبه انتقاد کردند.

 

جدايي ري منطقي نيست

احمد توکلي با بيان اينکه جدايي شهر ري از تهران بدون شک به ضرر ري است? گفت: ري همان تهران قديم بوده است و منطقي به نظر نمي‌رسد که بخواهند اين شهر را از تهران جدا کرد.

 

نماينده مردم تهران? ري? شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي? افزود: وضعيت آباداني ري هم اکنون چندان خوب نيست آن هم با وجود تمامي حمايت‌هايي که در حال حاضر از ري مي‌شود. در صورت جدايي ري از تهران اين در‌آمد پايين‌تر هم مي‌آيد و کاهش چشمگيري پيدا مي‌کند? هرچند در اين ارتباط بايد با مطالعات بيشتري حرف زد.

 

طرح دوفوريتي امضا کرده‌ايم

مهرداد بائوج لاهوتي، هم به‌عنوان يکي از مخالفان مصوبه جدايي شهرري از تهران? گفت: جدايي ري از تهران بسيار بي‌معني است. در حالي که شهرداري تهران به تازگي طرح تفصيلي را فعال کرده است، طرح اين موضوع به دور از مطالعه است.

 

نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي? افزود: تهران مثل زنجير به هم پيوسته است و اين جدايي چندان منطقي نيست. جدا از آن در نزديکي هر انتخاباتي دولت هرگونه تقسيمات را متوقف مي‌کند اما اينکه به چه دليل اين کار را قطع نکرده و اصرار زيادي هم روي آن دارد، تأمل‌برانگيز است.

عضو هيأت رئيسه فراکسيون مديريت شهري و روستايي مجلس? ادامه داد: بر همين اساس ما طرحي را در دو فوريت آماده کرده‌ايم و حدود 60 نفر هم پاي آن را امضا کرده‌اند که بر اساس آن، از اين به بعد، با توجه به حساسيت اينگونه مسائل هرگونه جدايي و وصل شدن منطقه‌اي با پيشنهاد دولت و تصميم مجلس صورت مي‌گيرد.

 

جدايي ري از تهران فرافکني است

عليرضا سليمي درباره جدايي شهر ري از تهران? گفت: امکان جداسازي ري از تهران وجود ندارد و اين کار با وجود پيوستگي بافت‌هاي مسکوني و تجاري امکان‌پذير نيست.

 

وي ادامه داد: چگونه بايد ري را از تهران جدا کنند؟ ري پاره تن تهران است؛ ارتباطات تهران و ري اجازه اين تفکيک را نمي‌دهد. در گذشته شايد فاصله زيادي بين اين دو شهر وجود داشت که حتي سبب شد راه‌آهن به وجود آوردند اما اکنون ري و تهران يکي شده‌اند.

دبير کميسيون اجتماعي مجلس? افزود: ري مانند پونک، حصارک، شميران، پيروزي و ديگر نقاط تهران است و اين جدايي سبب به وجود آمدن يک دومينو مي‌شود. نگاه‌ها به ري بايد متعادل باشد اما برخي مديران به جاي جبران ضعف‌ها، بحث جدايي را مطرح کرده‌اند که اين نوعي فرافکني است.

 

با سرنوشت مردم سياسي رفتار نشود

محمدرضا رضايي‌کوچي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري خانه ملت، با انتقاد از مصوبه جديد دولت مبني‌بر جداسازي شهرري از تهران? اظهار داشت: به طور حتم اين مصوبه جنبه کارشناسي و علمي ندارد.

 

نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي? با تأکيد بر تبعات و مشکلات جداسازي شهرري از تهران? تصريح کرد: به‌طور حتم اگر اين مصوبه اجرايي شود؛ شهرري با مشکلات مديريتي و بهم‌ريختگي روبه‌رو خواهد بود.

وي با بيان اينکه هم‌اکنون اجراي مصوبه جداسازي شهرري از تهران به صلاح نيست? افزود: با توجه به ضعف مديريتي و کمبود اعتبار در شهرداري شهرري? اين شهر در آينده با مشکلات زيادي دست‌وپنجه نرم مي‌کند.

رضايي‌کوچي با بيان اينکه اجراي طرح‌هاي غيرکارشناسي با تغيير دولت با شکست روبه‌رو مي‌شود? ياد‌آور شد: با توجه به اينکه حدود يک سال بيشتر از عمر دولت دهم باقي نمانده؛ اجراي مصوبه جداسازي شهرري از تهران بعد از مدتي موجب سرگرداني مردم و دستگاه‌هاي اداري اين شهر مي‌شود.

اين نماينده مجلس نهم? با اشاره به اظهارات کارشناسان مبني‌بر سياسي بودن مصوبه جداسازي شهرري از تهران? اعلام کرد: اقدامات سياسي آسيب‌هاي زيادي را به کشور وارد مي‌کند? از اين‌رو نبايد به مسائل شهري و کشوري نگاه سياسي داشت؛ بلکه طرح‌ها بايد با رويکردي کارشناسانه به مرحله اجرا برسد.

نايب رئيس اول کميسيون عمران مجلس? با اعلام اينکه مصوبه جداسازي شهرري از تهران طي روزهاي آتي در کميسيون عمران بررسي مي‌شود? افزود: دولت بايد توجه کند که نبايد با سرنوشت مردم سياسي رفتار کرد.

 

جدايي ري از تهران؛ سناريوي جديد دولت

نادر قاضي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري خانه ملت? با انتقاد از مصوبه جديد دولت مبني‌بر جداسازي شهرري از تهران? تصريح کرد: به طور حتم اين مصوبه جنبه کارشناسي و علمي ندارد.

 

نماينده مردم اروميه در مجلس شواري اسلامي? از کمبود اعتبار در شهرداري شهرري خبر داد و افزود: هم‌اکنون شهرداري تهران بزرگ، اعتبارات و ماليات را از مناطق شمالي تهران دريافت و بخشي از آن را به شهرري تزريق مي‌کند. از اين رو به‌طور حتم شهرداري شهرري اعتبارات مناسب را براي پوشش اين شهر ندارد.

وي ادامه داد: هم‌اکنون تمام آب‌هاي مناطق کلانشهرتهران به دشت‌هاي شهرري سرريز مي‌شود? حال تصور کنيد که در صورت وقوع سيل در اين شهر? به‌طور حتم شهرداري شهرري توان ارائه خدمات شهري را ندارد. اما هم‌اکنون اگر اتفاقي در حوزه استحفاضي شهرداري تهران رخ دهد تمام شهرداري مناطق براي کمک به بخش‌هاي ديگر بسيج مي‌شوند.

قاضي‌پور با بيان اينکه اجراي طرح‌هاي غيرکارشناسي با تغيير دولت با شکست روبه‌رو مي‌شود? ياد‌آور شد: با توجه به اينکه حدود يک سال از عمر دولت دهم باقي مانده؛ اجراي مصوبه جداسازي شهرري از تهران بعد از مدتي موجب سرگرداني مردم و دستگاه‌هاي اداري اين شهر مي‌شود.

عضو هيأت رئيسه فراکسيون مديريت شهري و روستايي مجلس? بيشترين ضرر اجراي مصوبه جداسازي شهرري از تهران را معطوف به مردم شهرري خواند و گفت: دولت بايد از اجراي طرح‌هايي که به ضرر مردم است؛ اجتناب کند.

موافقان اين طرح منابع درآمدي اين شهر و داشتن فرمانداري جدا را دليل اجرايي شدن اين طرح عنوان مي‌کنند و مخالفان نيز تاکيد بر مشکلات اين جدايي بر تهران از جمله افزايش مهاجرت‌پذيري و مشکلات اجتماعي دارند. اما هنوز مشخص نيست در ميدان عمل کدام سوي قوي‌تر عمل مي‌کنند? به اميد روزي که ديگر شاهد اقدامات خلق‌الساعه دولتمردان کشور نباشيم و اجراي طرح‌ها تنها منوط به اقدامات کارشناسي باشد.

نظر شما